Náměstek hejtmana, specialista přes dopravu, se podivuje, proč jsme tak děsně otřeseni leteckým neštěstím, při kterém se umírá. I Hradecko má své bolavé místo
01.05.2015
Foto: csa.cz
Popisek: Letadlo, ilustrační foto
Druhý náměstek hejtmana Královehradeckého kraje Karel Janeček má pod svými křídly oblast dopravy a silničního hospodářství. Sociální demokrat v návaznosti na letecké havárie, při nichž umírají lidé, skepticky poukazuje na absurditu toho, proč je zvláštní a nepatřičné tak pateticky lkát nad oběťmi letecké dopravy. Dává příklad ze svého kraje.
Evropou nedávno otřásla zpráva o leteckém neštěstí, při kterém ve francouzských Alpách zahynulo všech 150 lidí, kteří byli na palubě airbusu. Sociální demokrat Janeček jako radní pro dopravu upozorňuje, že bychom spíše měli upnout zrak na jiné dopravní cesty. „Nikdo se nijak zvlášť nehrozí statistiky, která se týká silnic Evropské unie," je rozčilen pozorností, kterou na sebe strhává letecká doprava, aniž bychom si ošetřili prevenci neštěstí na silnicích, které využívá většina z nás.
Jako by zmizela celá města
Sto padesát mrtvých z jedné letecké katastrofy, je hodně smutná událost, ale... „Na silnicích Evropské unie denně zahyne kolem sedmi desítek lidí. Přitom to v konečném součtu za rok znamená, jako kdyby každoročně z mapy Evropy zmizelo město jako Vsetín, Šumperk nebo Písek," srovnává, aby upoutal pozornost.
Česká republika bohužel stále patří mezi členské státy, kde podle jeho slov na silnicích umírá nejvíce obyvatel a o tom se - narozdíl od leteckých katastrof - v adekvátním poměru nedočteme. „Smutným dokladem této skutečnosti může být například nedávný prodloužený velikonoční víkend, při kterém na českých silnicích zahynulo 11 lidí. Bylo to dvakrát více než loni a jde o nejvyšší počet mrtvých od roku 2011, kdy při nehodách zahynulo 13 lidí," infomuje královehradecký krajský politik.
Jak se bránit smrtelným nehodám? Jak zlepšit situaci na silnicích?
To jsou otázky, které by nás podle Janečka měly zajímat minimálně stejně. „Tou první podmínkou je, aby české silnice byly v dobrém stavu a aby se zvýšil počet dálnic a rychlostních komunikací. V Královéhradeckém kraji průběžně pečujeme o silnice druhé a třetí třídy, aby byly co nejbezpečnější. Letos chceme dát do oprav nejzničenějších silnic druhé a třetí třídy dosud nejvyšší částku, asi 730 milionů korun. Drtivou většinu nákladů na letošní opravy kraji pokryjí dotace od státu a Evropské unie," udává svůj kraj za příklad.

Karel Janeček, náměstek pro oblast dopravy
Bolavým místem hradeckého regionu je stále nedokončená dálnice D11, jejíž stavba je v kompetenci státu – stejně tak jako modernizace silnic první třídy. „Náš kraj patří mezi ty, v nichž je počet dálničních kilometrů takřka zanedbatelný. Právě dálnice však patří mezi komunikace, které značně zvyšují bezpečnost motoristů. Naší prioritou tak stále je dotažení dálnice do Hradce Králové, kterého se snad již konečně dočkáme, a dále pokračování stavby rychlostní komunikace směrem k polským hranicím," uvádí.
Děláme si z toho sami horor
Druhou podmínkou ke zlepšení situace na silnicích je pak podle něj obyčejná lidská slušnost a ohleduplnost. „To jsou ale vlastnosti, na kterých musí zapracovat každý z nás. Snažit se, aby z každodenního cestování automobilem nestával horor či thriller. Dbát na předpisy, zbytečně neriskovat a nespěchat. Hazardérství se nevyplácí a statistiky bohužel hovoří jasně," apeluje politik.
Sociální demokrat má naději, že politika Evropské unie z tohoto hlediska bude nadále prohlubovat povědomí o zásadách bezpečnosti na silnicích. „Doufám také, že pomůže nastavit takové standardy, které postupně počet úmrtí při dopravních nehodách sníží co nejvíce. V České republice by pak měl zejména stát dbát na to, aby se rozšířil počet dálnic a rychlostních komunikací, aby byly v dobrém stavu silnice první třídy a aby měly jednotlivé kraje dostatek financí na opravy silnic druhých a třetích tříd, které jsou v jejich vlastnictví," radí.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš