Žhavá část kampaně se blíží

Abrhám, Tříska, Šafránková… To jsou Stopy života. Nejlépe obsazený český seriál čtvrtstoletí. Nebo spíše perverzní telenovela?

29.10.2014
Abrhám, Tříska, Šafránková… To jsou Stopy života. Nejlépe obsazený český seriál čtvrtstoletí. Nebo spíše perverzní  telenovela?

Autor: TV Barrandov / Zdeněk Šašinka

Popisek: Josef Abrhám v seriálu TV Barrandov Stopy života

Nový televizní seriál TV Barrandov Stopy života předcházela razantní propagační kampaň, slibující nový, „nejlépe obsazený seriál čtvrtstoletí“. Jména Jana Třísky, Josefa Abrháma nebo Libuše Šafránkové skutečně zní nadějně. Ale pokud budou další epizody tak hrozné, jako pilotní díl, aspiruje spíše na pořádný průšvih.

Hereckých hvězd je v seriálu opravdu požehnaně. Bohužel, pohled na ně vyvolává spíš soucit než příjemný divácký zážitek.  Tím spíše, že pro dvě výrazné herecké osobnosti - Vladimíra Čecha a Josefa Adamoviče se stal jednou z posledních štací. Podobně, jako jejich kolegové Božidara Turzonovová a Ladislav Chudík, se v první epizodě jenom mihli a stali se především ozdobou titulků. Jejich letmá přítomnost navíc vyvolala nostalgii po někdejší kvalitě vynikajících televizních děl a upřímnou lítost nad tím, jak někdejší herecké idoly zestárly k nepoznání.

Vděk za každou roli

Někteří renomovaní umělci se patrně odhodlali vzít malý kšeftík kvůli stále méně častým nabídkám, což je profesně i lidsky pochopitelné. Otevřeně se k  tomu nedávno v rozhovoru pro  časopis Instinkt  přiznal Jan Tříska, který prozradil, že je vděčný za každou roli, protože je dobrých rolí pro staré chlapy málo. „S určitým věkem mám tendenci přijímat téměř všechno. Některé role přijmu, některé odmítnu. Nicméně se přiznávám, že s postupujícím věkem čím dál častěji přimhouřím oči.“

Samozřejmě, nikde není napsáno, že dobrý seriál musí mít to nejlepší obsazení. Naopak, v poslední době se zdá, že je tomu přesně naopak. Čím více známých  jmen, tím horší výsledek. Slavné tváře jsou většinou jen tahákem a leckdy mají zakrýt špatný scénář a režii.

To nejlepší z nejhoršího

Přesně to platí o Stopách života, i když nejznámější česká kritička Mirka Spáčilová  připustila, že  je to zatím to nejlepší, co podepsal režisér Tomáš Magnusek. Ale  pořád to podle ní není dobré.

A přesto, že viděla  podstatně lepší díl než je ten první, udělila novému opusu TV Barrandov pouhých třicet procent z celkového možného hodnocení. Kritička přitom strhala prakticky vše. Mnohokrát omletou zápletku o prostitutce coby oběti označila  za směšně lascivní příběh, dialogy za konverzační vatu a práci kameramana za snímání  výstupu ochotníků.  Nakonec trefně poznamenala, že se zrodila telenovela, kde mají všichni  bez ustání zavlhlé, chápavé oči a mluví tragicky jako v posledním tažení.

Možné, nebo nemožné nedokoukat?

Mirka Spáčilová také připomněla velmi zajímavou okolnost, že pilotní díl  seriálu Stopy života, nazvaný Dívčí sen, uvedla televize Prima již loni, ale  kvůli nechutným scénám z života prostitutek údajně čekala na reakci Rady pro televizní a rozhlasové vysílání. Bude zajímavé sledovat, co případně řeknou přísní radní na skutečně velmi perverzní scény, v nichž figuruje odpuzující Yvetta Kornová v roli jedné z prostitutek nebo Josef Krytinář jako neukojený trpaslík, vyžadující orální sex. Nebo se nakonec přece jenom stanou Stopy života „dech beroucími příběhy lidí v zoufalé situaci, že je takřka nemožné je nedokoukat“, jak  je přesvědčeno vedení  TV Barrandov?

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.