Podezřelý nový papež. Vytvořil ho politický spindoktor? Svět Tomáše Koloce
12.05.2025
Foto: Se svolením Vatican.va
Popisek: Papež Lev XIV.
Co vám v PR materiálech Vatikánu o novém papeži Lvu XIV., který byl zvolen 8. května, neřeknou.
Ve svém rozloučení s papežem Františkem jsem zmínil, že ten, ač se k ní navenek moc nehlásil, pocházel z tradice jihoamerické teologie osvobození, navazující na tamní jezuity, kteří se mezi 17. a 18. stoletím postavili proti světské moci i svým představeným, aby ochránili chudé indiány. Papež, který ví, že brzy skončí, má jen málo nástrojů zajistit, aby jeho následovník měl stejný pohled na věci, fakticky může jen jediné: jmenovat dostatek sobě myšlenkově blízkých kardinálů pod 80 let, o nichž ví, že budou jeho nástupce volit. Tuhle možnost Italoargentinec František (tedy kompromis v tradičním přetahování, zda papež bude Neital či Ital) dokonale využil, za 12 let svého úřadu nově jmenoval dvě třetiny aktivních kardinálů, kteří následně zvolili podle jeho vkusu. Tak tu dnes máme Františkův klon. Papeže, který se narodil v USA v částečně italské rodině, v letech 1988-2023 ale působil v jihoamerickém Peru, a který prohlašuje, že bude pokračovat ve Františkově mírovém úsilí se silnou sociální agendou.
Lev 2.0
Slovo Lev nám Čechům bude znít vždycky dobře. Souvislosti na první pohled vypadají ještě lépe. Svým jménem nový papež navazuje na mého oblíbeného Lva XIII. (papeže z let 1878-1903), o kterém jsem psal už ve Františkově nekrologu. Ten v době průmyslové revoluce, která s sebou přinesla obrovský rozvoj chudoby, v encyklice (doporučujícímu dopisu věřícím) s názvem Rerum novarum (O nových věcech) roku 1891 vyzval bohaté podnikatele a majitele půdy, aby se o svůj majetek dobrovolně rozdělili se svými chudými zaměstnanci. Zabavovat majetek násilím, jak to tehdy plánoval marxismus, je totiž přestoupení proti 7. přikázání Nepokradeš.
Minulý Lev ale žádal, aby se věřící bohatí s chudými rozdělili bez represe – dobrovolně. Myšlenka minulého Lva, impulz sociální spravedlnosti bez násilí, byla očividně inspirována fabiánským hnutím (frakcí socialistů, věřících, že pnutí mezi bohatými a chudými překoná rozumná úvaha bohatých se rozdělit), které konkrétně u nás v českých zemích nabyly formy družstva za pozdního c. a k. Rakouska i za první republiky (včetně tehdejšího družstva Národního divadla, všech největších nakladatelství a řady dalších družstev), a na stejné myšlenkové úvaze stojící židovské vzájemně podpůrné hnutí kibuců v Izraeli a antroposofických („waldorfských“) camphillů, které se od 40. let 20. století rozšířily zejména v anglosaském a německy mluvícím světě.
Mezi katolíky ovšem tato myšlenka prostřednictvím minulého Lva přišla dost pozdě, padesát let po manifestech fabiánských i radikálních marxistů, takže ve svém prostředí už moc velké plody nepřinesla. To až po 130 letech, když se v Evropě objevil papež z Jižní Ameriky, kde jsou katoličtí kněží (fakticky opačně než v dnešní východní Evropě) spojováni s bojem za sociální spravedlnost, přinesl Františkův tlak v době znemožnění výdělečných činností za lockdownu (vzpomeňme na Františkovo heslo „v dobách nedostatku by bohatým ani jejich soukromé vlastnictví nemělo být svaté“) první velký plod v podobě zavedení nepodmíněného základního příjmu PRO VŠECHNY v katolickém Španělsku. Nový papež Lev slíbil nést tento impulz dál svým vyjádřením, že teď je třeba „odpovědět na další průmyslovou revoluci a na rozvoj umělé inteligence, které představují nové výzvy v ochraně lidské důstojnosti, spravedlnosti a práce“.
Další dobré zprávy? Papež je augustinián, tedy následovník onoho afrického napraveného biskupa, po němž se jmenoval dokonce i jeden z našich prezidentů (věřte či ne, původní jméno Gustáva Husáka znělo Augustin). Řád je velmi rozšířen v celém bývalém Československu (i naše záchranná četa během povodní 2002 měla základnu v augustiniánském klášteře v Roudnici nad Labem a i můj učitel, profesor Vrána, o němž jsem natočil pořad pro katolické Radio Proglas, byl svou spiriualitou augustinián), takže naše země není pro nového papeže indiferentní. Jen v Praze byl na návštěvě u místních augustiniánů celkem čtyřikrát a měl tu být znovu v těchto dnech, jenže mu do toho něco „vlezlo“. Tedy – jeho zvolení.
Chytrá horákyně
Nový papež Lev má občanské příjmení Prevost. Jeho francouzský „jmenovec“ Antoine François Prévost (1697-1793), také kněz a mnich, byl slavný spisovatel, přes své kněžství autor jednoho z nejmilostnějších námětů světové literatury, novely Manon Lescaut. To byl ovšem muž kontroverzní, chvíli mnich jezuita, posléze benediktin, posléze se stal vojákem… A jeho dnešní jmenovec? O dvě staletí starší vizionář Nostradamus, jehož proroctví v těchto dnech s gustem vykládají ezoterici všeho druhu, se v souvislosti s volbou nového papeže dopustil předpovědi, kterou jsem zveřejnil už v nekrologu toho minulého:
„Po odchodu poměrně starého pontifika bude zvolen Říman v dobrém věku, tmavý mladík.“
To by sedělo. Spojené státy jsou Nostradamovými vykladači obecně vnímány jako nový Řím a předky nového papeže byla kromě Francouzů, Italů a Španělů i babička Louise Baquié z New Orleans, (podle historika Jari Honory z neworleanského Muzea dějepisných sbírek) s kořeny v rodu afrických otroků. Nesedí tedy jen ten „mladík“, nicméně nový papež ani ve svých 69 letech opravdu sešle nepůsobí.
Nostradamovo proroctví, které jeho vyznavači přiřazují k současnému papeži, má ale i pokračování:
„Dlouho bude sedět a kousat. Nebude to vyvolený římský pontifik, nebude mu věnována pozornost ani blízko ani zdaleka.“
Novému papežovi odpůrci z konzervativních řad vyčítají to, co jsem i já měl za zlé papeži Františkovi, že vehementně podporoval očkování předepsanou cestou nevyzkoušenou vakcínou proti covidu a kvůli covidovým opatřením měnil i tisíciletý ritus mše. A přidávají, že v americké církvi podpořil odvolání některých konzervativců a jejich nahrazení progresivisty.
Jinak je ale jeho volba typicky katolická tím, že představuje nejvyšší možné omezení třecích ploch a maximální kompromis. Papež je opět neital i částečný Ital, je po předcích bílý i černý, jazyky předků opět Román, ale jako Američan zároveň Anglosas, jako kněz, který většinu života strávil v Peru, má za sebou Jihoameričany, a přitom je Severoameričan. Američtí liberálové mají z jeho volby radost, protože v minulosti kritizoval Donalda Trumpa za způsob deportací amerických ilegálních imigrantů do Salvadoru, ale prezident Trump přitom neskrývá své nadšení z jeho zvolení jako jeden z prvních gratulantů s výkřikem: „Máme amerického papeže!“
Dokonce i konzervativci se svými výše zmíněnými námitkami s uspokojením kvitovali, že (na rozdíl od papeže Františka, který to odmítl) si nový papež na sebe oblékl tradiční oděv pro první oslovení lidu po zvolení – morzetu, což vnímali jako symbol návratu papežské funkce ke konzervativním hodnotám. Jeden řadový kněz, který nechce být jmenován, ale jehož totožnost je naší redakci známa, to vyjádřil pregnantně: „Až o něm budu ve škole vyprávět dětem, řeknu jim, že je jak královna Koloběžka I. nebo Chytrá horákyně. Je mi až podezřelej. On je tak přijatelnej pro všechny, jako by ho vytvořil nějakej politickej spindoktor.“
Zatímco čeští lidoví humoristi si všimli spojení papežova „služebního“ jména se stranou Jiřího Paroubka LEV 21 či s kampaní Petra Pavla, který byl v logu své prezidentské kampaně také vydáván za lva, Slováci na sociálních sítích sdílejí fotku, jak budoucí papež během návštěvy augustiniánského kláštera v Košicích s chutí jí chleba se solí a připíjí štamprlí slivovice. Tehdy byl ještě generálním převorem řádu, což má milou jazykovou souvislost. Papežovo občanské příjmení PRÉVOST totiž francouzsky znamená právě tuto funkci: PŘEVOR je hospodářský správce kláštera či celého řádu. My v bývalém Československu tak máme unikátní možnost vyjádřit otázku, nad níž aktuálně přemítá nejen náš nejmenovaný kněz, ale celý katolický svět:
Bude nový papež-PŘEVOR dobrý hospodář, nebo to všechno pěkně PŘEVORÁ?
Optimismus do této otázky snad vnáší pokora, s níž nový papež po svém nástupu zmínil heslo svatého Augustina (který se mimochodem funkci biskupa dlouho bránil): „S vámi jsem křesťan, pro vás jsem biskup“, a vysvětlil je takto: S vámi sdílím morálku a praxi Kristova učení – a pro vás se snažím využít potenciál, co díky té funkci mám. Tak se za mě modlete, ať to dobře „dám“…
Zdroje: Seznam.cz, iDNES.cz, Oswnews.com, Radio Proglas, Lev XIII: Rerum novarum, A. F. Prévost: Manon Lescaut

Vložil: Tomáš Koloc