Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Dejte sem bourací kladivo, jde přece o budoucnost. Komentář Štěpána Chába

komentář 25.12.2020
Dejte sem bourací kladivo, jde přece o budoucnost. Komentář Štěpána Chába

Foto: Správa železnic

Popisek: Drážní domek v Letohradě

Vždycky mě patřičně nakrkne, když vidím, s jakou péčí řádného hospodáře se staráme o dědictví po našich předcích. Bez citu k prostředí, bez ohledu na estetiku, bez příčetnosti, dalo by se zkonstatovat. Vezmu to na příkladu naší železnice. Jízda vlakem mi v poslední době připadá jako terapie šokem. Nádražní budovy mizí, budovy, které mají své kouzlo, svého ducha a k železnici patří. Místo nich se začínají množit nádory betonových čekáren, které svou ohavností předčí snad jen vyhřezlá střeva. Krása? Proč? Na co? K ničemu. Správa železnic zveřejnila seznam 74 budov, určených k demolici v Královéhradeckém a Plzeňském kraji. Další z mnoha seznamů.

„Objekty jsou prázdné a nadále nevyužitelné. Většina vytipovaných objektů jsou už nevyužívaná stavědla, výhybkářská stanoviště, strážní domky ve špatném stavebně technickém stavu, s nevyhovujícími nebo chybějícími inženýrskými sítěmi, často v těsné blízkosti dráhy, případně s problematickým přístupem,“ uvedla pro server Zdopravy mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Některé objekty podle ní překáží výhledovým investicím Správy železnic. Ovšem nedodala, že mnohé z nemovitostí jsou nejen vyhovující, ale často i obyvatelné.

V jiném kraji, stejná demolice

Ale odběhněme do jiného kraje, kde už demoliční četa zaúřadovala. Doklad jejich bouracích kladiv můžeme vidět například u strážního domku obce Valdek u Rumburku, který byl donedávna obývaný. Co se s ním stalo? Nic, demolice a po ní metastáze betonového nádoru, na kterém není nic k vidění. Prostě šedivá kostka, která slouží jen k tomu, aby člověk upadl do ještě větší deprese, než v jaké se nacházel doposud. Je to přínos? V čem konkrétně? Správa železnic se nebude muset starat o nemovitost? A proč nedošlo k prodeji? Bylo by to složitější, delší, ale ohleduplnější. Přičemž na trase, kde se zastávka Valdek nachází, v dalších několika staletích s pravděpodobností hraničící s jistotou k žádným stavebním investicím nedojde. Ale hezká drážní budova, která k železnici prostě patří, zmizela a byla nahrazena něčím odporně všedním a bez jakéhokoliv pokusu o naplnění estetického cítění člověka. My si na tu šeď rádi zvykneme, že.

Na stejné trati jako Valdek byla zastávka Šluknov údolí. Nádherná zastávka, o kterou se jen dlouhá léta nikdo nestaral. Řádná péče hospodáře se pro odpovědné stala jen povídkou ze sci-fi literatury. A tak krásnou práci našich předků nechali pustnout. Což došlo až do stavu, kdy celou zastávku strhli a neobtěžovali se ani se vztyčením šedého nádoru, ale prostě píchli ceduli s názvem zastávky do porostu. To je vytříbený cit, takový ukrajinský, mohu-li pro jednou sáhnout do stereotypu. Nyní je zastávka Šluknov údolí vyloučena z jízdního řádu úplně, nikdo tam prakticky nikdy nevystupoval ani nenastupoval. Byla to zastávka v lese. Ale celá práce předků přišla vniveč dávno předtím, než byla zastávka zrušena úplně.

Naši vytříbenou schopnost pro estetické cítění pak prozkoušela zastávka Vilémov u Šluknova, která se nachází na totožné trati. Dlouhá léta se kašlalo na údržbu budovy zastávky, tak dlouhá, až se tamní obyvatelé museli vystěhovat a přišlo na řadu bourací kladivo. A ve Vilémově teď stojí ohavný šedivý nádor. Jako přídavek pro nadšence pak opodál další, menší šedivý nádor s rozvodem elektřiny. Sakra, má u té Správy železnic vůbec někdo nějaký estetický cit? Vždyť je to strašně ošklivé.

Fotografie výše popsaných stanic naleznete ZDE.

 

Co padne za oběť v Královéhradeckém kraji?

Tady je seznam budov, které se brzy stanou minulostí. Mnohé z nich by se daly využít, v mnohých z nich by se dalo bydlet nebo podnikat. Mnohé z nich by mohly být krásné. Ale čeká nás jen unifikovaná šeď ohavných betonových kostek.

 

Seznam budov k demolici:

OŘ Hradec Králové

Blešno – objekt WC

Bohuslavice nad Metují – WC

Česká Metuje – WC

Předměřice nad Labem – WC

Káranice – WC

Újezd u Chocně – objekt WC

Roztoky u Jilemnice – WC

Hostinné – WC

Bělá u Staré Paky – strážní domek čp. 121

Malé Svatoňovice – budova TO

Václavice st. I

Václavice st. II

Valdov – strážní domek č. 44

Bělá pod Bezdězem – skladiště TO

Machnín – skladiště

Černousy – strážní domek č.p. 49

Libuň – výhybkářské stanoviště č. 1

Višňová – výhybkářské stanoviště č. 1

Zákupy – výhybkářské stanoviště č. I

Zákupy – výhybkářské stanoviště č. II

Mladá Boleslav, Podlázky – strážní domek č.p. 60

Mladá Boleslav, Debř – strážní domek č.p. 30

Veselá – strážní domek č.p. 62

Železný Brod – strážní domek čp. 620

Železný Brod – výhybkářské stanoviště č.1

Lučany nad Nisou – strážní domek čp. 514 (bývalá zastávka Dolní Lučany)

Rádlo – dřevěné kůlny (vedle budovy zastávky)

Třebovice – strážní domek čp. 198

Slatiňany – stavědlo 2

Chudonice – strážní domek č. 20

Jičín – administrativní budova (vedle výpravní budovy)

Káranice – stavědlo

Kostelec nad Orlicí město – strážní domek 39

Převýšov – budova soc. zázemí

Sobčice – čekárna

Zachrašťany – závorář. stanoviště

Náchod – stavědlo II

Zvole – strážní domek č. 7

Meziměstí – výhybkářský domek č.1

Meziměstí – výhybkářské stanoviště II

Královec – stavědlo I

Rychnovek – hradlo

Nová Paka – výhybkářské stanoviště č.1

Nová Paka -výhybkářské stanoviště a byt

Stará Paka – výhybkářské stanoviště č.1

Lovčice – výpravní budova (bývalá)

Čestice – strážní domek

Černčice

Úštěk – strážní domek č.p. 109

Moravský Karlov – budova zastávky

Nectava – budova zastávky

Jevíčko – budova zastávky

Prostřední Lipka – budova zastávky

Bílá Voda – skladiště

Květná – strážní domek čp. 94

Štíty – skladiště

Kunčina – skladiště

Bezpráví – strážní domek čp. 54

Litomyšl – remíza

Letohrad – strážní domek čp. 97

Lanšperk – budova zastávky

Bylany – skladiště

Heřmanův Městec – stavědlo č. 1

Raná – provozní budova

Řečany nad Labem – trafostanice

Turnov, Daliměřice – strážní domek č.38

Řečany nad Labem – rozpínací stanice

 

OŘ Plzeň

(některé objekty už zbourány)

Bavorov – objekt WC

Bělčice – výpravní budova

Holýšov – stavědlo 1

Zdemyslice – strážní domek

Vlastec – sklad uhlí

Velký Bor – strážní domek

Sušice – stavědlo 1

Holýšov – stavědlo 1

 

Fotografie některých budov, které půjdou k zemi, si můžete prohlédnout ZDE.

 

QRcode

Vložil: Štěpán Cháb