Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
S cestovatelem Milošem Beranem

S cestovatelem Milošem Beranem

... do Číny a dál, za exotikou. Trocha povídání a nádherné fotky

Co zaujalo Jiřího Macků

Co zaujalo Jiřího Macků

Každou neděli něco trošinku hlubšího k zamyšlení od doyena redakce

Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, ať už si myslíte, že byla, je a bude, anebo naopak

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosář Ely Novákové

TV glosář Ely Novákové

Co budou dávat v bedně? Víme

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A nově i ty televizní

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Recenze

Recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

U nás je na prvním místě občan, říká poslanec Ondráček, který kandiduje na hejtmana. Mluví i o EU, Maďarsku a slabé vládě

03.08.2020
U nás je na prvním místě občan, říká poslanec Ondráček, který kandiduje na hejtmana. Mluví i o EU, Maďarsku a slabé vládě

Autor: Hans Štembera

Popisek: Zdeněk Ondráček

ROZHOVOR Lídrem kandidátky KSČM do krajských voleb v Královéhradeckém kraji je známý poslanec Zdeněk Ondráček. Chtěl by se zaměřit zejména na roli kraje v sociální oblasti a v dopravě. Ondráček kritizuje špinavou politiku Německa a Francie v EU, které si přes dotace udělaly z krajských reprezentací páku na neposlušné národní vlády.

Jak důležité jsou podle vás kraje a krajské samosprávy pro zajištění potřeb občanů?

Nevím, jaké potřeby máte na mysli, ale pokud jde třeba o zdravotnictví, sociální služby, střední školství, regionální dopravu a další, tak zde kraj a jeho samospráva mají důležitou roli. Ne všechno však funguje ke spokojenosti občanů.  Jako krajský zastupitel i poslanec to poměrně často slyším na různých setkáních s občany.

Co z působnosti krajských samospráv považujete vy osobně za nejdůležitější pro to, aby kraje skutečně sloužily občanům?

Nelze dost dobře vytrhnout či vyzvednout pouze jednu oblast. Je to komplex činností a služeb, které na sebe často i navazují. Například doprava na dostupnosti zdravotní péče nebo středního vzdělání. 

Zaměřujete se v Poslanecké sněmovně na otázky bezpečnosti. Jaká by podle vás v této oblasti měla být role krajských samospráv?

Otázkami bezpečnosti se zabývám i na kraji, kde jsem členem výboru pro bezpečnost. Policie a hasiči by měly být financováni ze státního rozpočtu, ale i tak kraj dává těmto složkám ročně milionové dary. Hasičům cca čtyři miliony a policii nejméně milion. Z rozpočtu kraje je plně financována ZZS. Dotace dostávají konkrétní bezpečnostní projekty i dobrovolní hasiči měst a obcí. Zde se také jedná o milionové částky.    

Se kterými subjekty by KSČM podle vás mohla spolupracovat v případné koalici na hejtmanství v Hradci Králové?

O případných koalicích či spolupráci se vždy vyjednává až po vyhlášení výsledků voleb. U nás je na prvním místě občan. Proto jsem vždy připraven jednat s každým. 

Diskutovaným tématem, které se dotýká krajů, je podpora regionálních rozvojových projektů ze strany Evropské unie. Je podle vás správné, že Unie tyto projekty podporuje? A co říkáte na to, jak systém této podpory funguje v současnosti? Využíváme jej dostatečně?

Evropská unie by měla poskytovat dotace pouze státům a nechat na nich, jaké projekty se z toho budou realizovat. Je třeba si uvědomit, že mnohé projekty často i překračují hranice jednotlivých krajů. Vzhledem k tomu, že jsem dlouhodobým kritikem současného fungování byrokracie EU, mám i odmítavý postoj k tomuto. Jaké problémy to přinášelo v minulosti, vím ještě z dob mé služby u protikorupční policie.  

Co říkáte na snahy podmínit přispívání z těchto projektů „dodržováním právního státu“, jak se říká v EU, tedy následováním politiky EU. Je to podle vás správné? A je správné, jakým způsobem je to nyní prováděno proti Polsku a Maďarsku?

Ze strany EU je to v podstatě vydírání nebo útisk. Buď budete poslouchat, nebo... Prostřednictvím krajů si tak vytváří politickou páku na vládu. Za mě je to špinavá politika velkých zemí EU, jako je Německo a Francie. V tomto se mi zamlouvá politika Maďarska, které si diktovat nedá a nenechá bruselské byrokraty kafrat do oblastí, do kterých jim z národní podstaty státu nic není. To se u nás, bohužel, neděje. Je to především tím, že nemáme silné ministry a tím pádem i vládu jako celek.

Jak hodnotíte současné vedení kraje pod hejtmanem Štěpánem? A jak si stojí ve srovnání s předchozími vedeními kraje?

Pan hejtman Štěpán má problém, že je to slušný a nekonfliktní člověk. To ho však dělá tak trochu neviditelným. Paradoxně nejvíce konfliktů měl se zastupiteli zvolenými za stejnou politickou stranu, tedy ČSSD, a pak s politicky duhovou koalicí. Musím také říci, že pokud jsem s ním potřeboval cokoli řešit, vždy jsme si časový prostor udělali a často to mělo i výsledek.

Co v současnosti podle vás nejvíce trápí Královéhradecký kraj a jaké KSČM navrhuje řešení?

Problémů je více než jeden. Některé, jako třeba dostavbu dálnice D11 až na státní hranici s Polskem nebo obchvaty některých měst, jako např. Jaroměře či Náchoda, jsou však mimo naše krajské možnosti. I proto jsem rád, že několik krajských zastupitelů jsme také poslanci a bez politických svárů můžeme občanům kraje pomoci přímo na ministerstvech. Doporučuji prostudovat náš volební program, který vychází z potřeb obyvatel Královéhradeckého kraje. Věřím, že stejné nebo podobné priority najdete ve volebních programech i dalších stran a uskupení.

Je podle vás slučitelná funkce hejtmana a poslance? V posledních letech se o tom u některých hejtmanů dost debatovalo...

Slučitelné to je, pokud však náměstci hejtmana nebudou slučovat funkce třeba se senátorskými funkcemi. Samozřejmě to je na úkor času a nemůžeme mluvit o osmihodinové pracovní době. Každý, kdo by do toho chtěl jít, však musí zvážit, na co má sílu a energii.

Jaké by měly být ambice KSČM v letošních volbách? Čeho má podle vás strana šanci dosáhnout?

Udržet počet krajských zastupitelů a tam, kde to bude politicky snesitelné, usilovat o uzavření koalice. Kandidátům KSČM nejde o placené funkce, ale rozvoj kraje, a proto jsme připraveni při naplňování našeho volebního programu k podpoře koalic i bez přímé účasti KSČM ve vedení kraje.

Kromě krajů se bude v říjnu volit také do Senátu. O něm se v posledních dvou letech zase hovoří trochu více. Má podle vás Senát v našem ústavním systému smysl? A jak tento smysl naplňuje současný Senát?

Jsem trvalým kritikem potřebnosti Senátu. Bez Senátu jsme byli několik let po vzniku ČR a také to šlo. Pro mě je to jen odkladiště veřejně známých osob. Senátoři sami sebe označují za vítěze voleb. Ano, to mají pravdu, ve volebním systému, v němž jsou voleni, jsou opravdu vítězové, ale už nedodávají, že to vítězství má pachuť jen několika jednotek tisíců hlasů oproti těm desetitisícům, kteří považují Senát za nepotřebný a tak k volbám ani nešli. Ve výsledku tak máme v Senátu 81 vítězů, ale 10 mil. poražených. Jsem tedy pro postupné zrušení Senátu jako nadbytečné ústavní instituce. Že to bez druhé komory jde, ukazuje nejen Slovensko, ale řada dalších evropských zemí. 

Komerční sdělení

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace