Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
MFF Karlovy Vary 2019

MFF Karlovy Vary 2019

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i drsná kritika

Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Filmové stopy

Filmové stopy

Zajímá vás, jak teď vypadá fabrika z filmu Marečku, podejte mi pero? Reportáže z míst, kde se natáčely kinohity

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Papír, sklo a plasty jsme jakž takž zvládli, teď ještě elektroodpad. První ´sexy´ graffiti kontejner už stojí v Hradci

29.08.2019
Papír, sklo a plasty jsme jakž takž zvládli, teď ještě elektroodpad. První ´sexy´ graffiti kontejner už stojí v Hradci

Autor: ASEKOL, stejně jako fotografie v článku i galerii

Popisek: Návrh pro Hradec Králové, který je rodištěm Vladimíra Jiránka, znázorňuje Boba a Bobka, kterak nesou do kontejneru plný klobouk elektroodpadu. Je to pro ně ale příliš vysoko, a tak jim spěchají na pomoc Pat & Mat, kteří tropí zmatek a ruší „votrockého“ fotbalového maskota od hry na kočku a na myš, to vše kompozičně doplněno hradeckými ´lízátky´.

FOTOGALERIE, MINIPORTRÉTY UMĚLCŮ V centru Hradce Králové na třídě Karla IV. stojí od středy nový kontejner na elektroodpad. Nejde však o běžný červený kontejner, kterých je v krajském městě více. Tento je v atraktivním graffiti designu, kterým upozorňuje na možnost sběru vysloužilého elektra a byl před Bio Central umístěný v rámci projektu ´Umění třídit´ společnosti Asekol ve spolupráci s městem Hradec Králové a s Hradeckými službami. Podobně se posprejované kontejnery objevují ve všech krajských městech, autory uměleckých a zároveň funkčních designů jsou výtvarníci a sprejeři pod vedením Nikoly Vavrouse - Khomy. Ten hradecký je dílem Dalibora Krcha Maxe, na všechny ostatní se podívejte do galerie.

„Sběr elektroodpadu je dnes velmi důležitou součástí celého systému nakládání s odpady. Elektrozařízení obsahují velké množství různých materiálů, které lze z velké části recyklovat,“ říká Martin Hanousek, náměstek primátora pro oblast životního prostředí. V současnosti je na celém území Hradce Králové umístěno celkem 73 kontejnerů na elektroodpad.

Vedení města nadšeně instaluje kontejner na elektroodpad

Street art funguje i proti vandalům

Společnost Asekol projektem ´Umění třídit´ spojuje osvětu s uměním a vytvořila 14 kontejnerů obohacených o graffiti design, které nyní umisťuje do krajských měst.  „Chtěli jsme netradičně upozornit na potřebu třídit vysloužilé elektro a zároveň naše kontejnery ochránit před vandaly,“ vysvětluje Karel Krejsa, ředitel systému Asekol, a dodává: „Uvědomujeme si svou přítomnost ve veřejném prostoru, která nemusí být vždy vnímána pozitivně, a proto jsme se rozhodli propojit účel s uměním, tedy zachovat dostupnost červených kontejnerů a přizpůsobit je místu, kde se nacházejí. S ohledem na zkušenosti ze zahraničí funguje street art velmi dobře i jako preventivní prvek proti vandalům.“

Hradecký design je dílem Dalibora Krcha - Maxe

Umělecké a funkční designy na kontejnerech připomínají daná města a jejich dominanty a vytvořili je výtvarníci a sprejeři pod vedením Nikoly Vavrouse – Khomy. Kontejner pro Hradec Králové znázorňuje Boba a Bobka, kterým při odnosu elektroodpadu spěchají na pomoc Pat a Mat. Tedy populární postavičky hradeckého rodáka Vladimíra Jiránka. Ti tropí zmatek a ruší fotbalového maskota od hry na kočku a myš. Vše je navíc kompozičně doplněno hradeckými ´lízátky´. Za grafickým návrhem i ztvárněním stojí výtvarník a ilustrátor Dalibor Krch - Max.

Graffiti kontejnery pro krajské metropole

Neziskovou společnost Asekol, která provozuje nejhustší veřejně dostupnou sítě sběrných míst, musíme hlasitě pochválit. Jednak za dobrý nápad, také ale za pěkné provedení, konec konců i za to, že se plácli přes kapsu. I když, jak nám řekla manažerka marketingu a PR Asekolu RNDr. Eva Zvěřinová, kumštýři zohlednili, že jde o dobrou věc. „Vzhledem k faktu, že sběr drobného elektroodpadu je celosvětově důležité téma v rámci zachování přírodních zdrojů, vyšli nám všichni umělci maximálně vstříc,“ vysvětlila Eva Zvěřinová… Na uměleckých a zároveň funkční instalacích zpodobnili výtvarníci a sprejeři pod vedením Nikoly Khomy Vavrouse daná města a jejich dominanty. Vznikly tak například futuristické malůvky elektrospotřebičů, které přebírají vládu nad zemí, komiksové ztvárnění Svaté Trojice nebo karikatura šéfkuchaře Přemka Forejta.

Umělci se po vytvoření návrhů na několik dní sešli v Roudnici nad Labem...

Z jednoho prototypu se najednou stal rozsáhlý art projekt

O návrhy a realizaci maleb se postarali přední čeští výtvarníci a streetartoví umělci, které vedl Nikola Khoma Vavrous. Ten se streetartu věnuje více než dvanáct let a jeho díla jsou k vidění například v podchodech v Karviné, na vozech ostravské společnosti OZO nebo na šedesátimetrové zdi v Chýni. „Když mě oslovili z Askolu, jestli bych nezkusil namalovat kontejner, nadchla mě představa vymyslet design spojující dané město a staré elektro. Z jednoho prototypu se najednou stal rozsáhlý art projekt, který nám s týmem zabral měsíce příprav. Týmová synergie fungovala skvěle v přípravách i na místě s barvami v ruce. Věřím, že díla veřejnost zaujmou,“ vysvětluje Nikola Khoma Vavrous. 

Na výtvarných návrzích a realizaci se kromě Khomy podílel i Dalibor Max Krch, Ivan Yvans Svárovský, Michal Prorok Filák, Jan Gruml Slakinglizard, Nelli Plevová Vanelli a Oto Vehovský Phormel. Umělci se po vytvoření návrhů na několik dní sešli v Roudnici nad Labem ve společnosti Meva, kde se červené kontejnery vyrábějí a repasují. Jednotlivé nástřiky trvaly necelé dva týdny a malby byly doplněny i o antigraffiti nátěr, pro který se společnost Asekol rozhodla především z úcty k uměleckým dílům, ve které se kontejnery proměnily. 

 

Nikola Vavrous  - Khoma

Khoma byl koordinátorem umělců po celou dobu projektu a staral se o to, aby vše fungovalo ve fázi přípravy návrhů a také jejich přenesení do podoby maleb na kontejnerech. Nikola tvoří od dětství. Od 12 let mu učaroval svět graffiti, kde se postupně začal realizovat. Inicioval zřízení mnoha legálních ploch v Moravskoslezském kraji, od roku 2008 pořádá putovní streetartové festivaly, propojuje umělce, školy, firmy a úřady, a vnáší tak umění do ulic měst. Zároveň sám tvoří malby na zakázku do interiéru i exteriéru domovů a firem, maluje vlastní obrazy a velkoplošné muraly. Do mnoha svých projektů zve také jiné umělce.

„Vnímám poptávky jako energii, která se ke mně vrací tím, co vysílám. Proto je pro mě každý projekt, který mi dává smysl, výzvou. Spojit ilustrátory, svět digitálu a malby, propojit motivy měst a třízení elektra, byla pro mě úžasná příležitost využít vše, co umím a věřím, že výsledek udělá radost každému, kdo se s naší prací setká v ulicích.“

Dalibor Krch - Max

Brněnský výtvarník a ilustrátor, jehož komiksový rukopis najdete mimo jiné na etiketách piva známého tuzemského minipivovaru CLOCK, hudebních albech kapel jako Urban Robot, High Purity, Pop Killers, nebo Brünnfield. V minulosti spolupracoval a stále čas od času spolupracuje s řadou neziskovek, které se snaží, aby byl svět lepším místem pro život, namátkou NaZemi (program Fair Trade), Nesehnutí, Liga lidských práv, Obránci zvířat.

„K práci na projektu jsem se dostal přes kamaráda Khomu, se kterým rád spolupracuju, takže nebylo o čem přemýšlet! Pro mě je bonus, že jsem se skrze pět návrhů, které jsem realizoval, dozvěděl zase něco nového o těch kterých krajích a jejich krajských městech. Navíc třídění odpadů je u nás řekl bych už národní sport a proč si to neudělat alespoň na pár kontejnerech hezčí, že áno!“

Ivan Svárovský - Yvans

Grafik a ilustrátor žijící v Brně, vystupující pod jménem Yvans. Věnuje se jak tvorbě tradičními technikami, tak formě digitální, od jednoduchých ilustrací a koláží do periodik až k výtvarným realizacím interiérů. Jeho nejsilnější platformou zůstává jednoznačně digitální sféra propojená s technologiemi. Navazuje dlouhodobější spolupráci s projekty, jako je např. djské duo Malalata (serie Balkan Bashavel), Studentský Majáles, Fokus Fest, magazín Barlife a další. Komerční zakázky přicházejí, i díky připojení se ke grafickému ateliéru DRAWetc., od společností Starobrno, Raiffeisenbank, Vodafone, Red Bull, E-ON.

„Jsem rád, že jsem se mohl podílet na projektu a vytvořit návrhy na objekty instalované přímo v prostředí města. To je pro mě nová zkušenost a jak Brno, ve kterém jsem se narodil a žiji, tak Olomouc, mám rád, jednak pro jejich atmosféru a historické genius loci, tak i kvůli otevřenosti směrem k modernímu umění.“

Nelli Plevová - Vanelli

Tvořit začala už jako malá, když ji jako batole posadili doprostřed obrovského balicího papíru s hromadou pastelek. Vydržela kolem sebe kreslit celé hodiny. Fascinace tvary, barvami, i samotným procesem tvorby s věkem vzrůstala. Když se při nástupu na střední uměleckou školu v Ostravě nedopatřením dostala na ateliér počítačové grafiky místo ilustrace, ještě netušila, jak se jí tímto rozšiřují možnosti uměleckého vyjádření. Dnes se věnuje tvorbě všeho druhu od volné ilustrace, přes design interiérů, až po užitou grafiku a funkčnost grafiky jako prostředku vizuální komunikace. V současnosti připravuje vlastní uměleckou značku.

„Bylo mi potěšením být součástí projektu, který má smysl. Propojení téma ekologie, elektroodpadu a kraje samotného byla pro mne zpočátku výzva, ale o to zajímavější pro mě celý proces tvorby byl.“

Jan Gruml - Slaking Lizard

V drtivé většině se věnuje analogové tvorbě. Během studia na střední škole mu přišla první nabídka na ilustrování knihy a byl to pro něj impuls, kdy se jako ilustrátor chtěl živit. Zúčastnil se legendárních Secret walls, kam se probojoval až do finále. V soutěži RAW ART Wrestling, která je v podobném duchu jako SW v roce 2015 vyhrál ročník v sekci analog. V roce 2017 vydal sborník pohlavních portrétů žen nejen z ČR - knihu 69 vagín. Ilustruje knihy, karetní hry (Autofarmer), kreslí komiksy, maluje velkoformátové malby různých podniků, experimentuje se sádrou, počmárá prakticky cokoliv.

„Mám radost, když můžu svou barevnou prací zbořit šedý tóny ulic města, a potěšit tím kolemjdoucí. Vidím v tom smysl.“

Michal Filák - Prorok

Pochází z Francovy Lhoty na Valašsku. Je mu 25 let. Svůj umělecký talent rozvíjel už od malička, ale také na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, kde studoval užitou malbu. Tam se taky rozhodl, že po škole začne tetovat, ale osud tomu chtěl jinak. Jak rychle tetovat začal, tak rychle i skončil, (smích) neboť podlehl kouzlu sprejů. Že začátku se věnoval realismu, ale nyní se zaměřuje a rozvíjí svůj komiksový styl, který přenáší nejen na stěny či obrazy, ale v poslední době i na oblečení. Dokonce se nyní podílí i na spolupráci s celosvětovou značkou Molotow. O spolupráci ho také požádala televize Nova, a to v pořadu Mise nový domov. Michal se specializuje na malbu charakterů, převážně na portréty žen, neboť on sám říká. „Ženy jsou jemná stvoření a pokud je člověk namaluje proporčně dobře, nikoho na stěně nemůže urazit.“ I přesto že ho malování zatím neživí, zakázek a poptávek na jeho tvorbu stále přibývá.

Oto Vehovský - Phormel

Živí se jako umělec na volné noze, designovou a autorskou tvorbou na zakázku, výmalbou exteriérů, interiérů a malbou obrazů, většinou neanalogovou formou. Jeho největším koníčkem je graffiti. Je také členem skupiny umělců pod názvem Bulldozero, která se podílela a dodnes se podílí na uměleckém zkrášlování našeho města Ostrava. V minulosti mnohokrát vystavoval své obrazy na mnoha různých místech, od klubů počínaje po galerie konče. Po téměř dvouleté pauze kvůli vážnému úrazu, kdy se musel učit vše od začátku, je připraven čelit novým barevným výzvám.

 

Soutěž o nejoblíbenější kontejner

Po umístění kontejnerů, které bude probíhat v druhé půlce srpna, spustí Asekol hlasovací soutěž o nejoblíbenější kontejner. V soutěži budou moci obyvatelé celé České republiky vyhrát pro své město finanční dar ve výši 100 000,- Kč, který by měl být následně použit na environmentální nebo CSR aktivity v dané lokalitě. Všichni soutěžící si navíc každý týden zahrají o hodnotné ceny. „Obce a města každý rok motivujeme v rámci soutěže Aktivní obec k osvětě a informování občanů o nutnosti sběru vysloužilého elektra, kdy obce a města s největším množstvím vysbíraného elektra na osobu odměňujeme. Věříme, že originálně pomalované kontejnery v rámci projektu Umění třídit osvětě ještě více pomohou a také nás přiblíží občanům daných měst,“ konstatuje Daniel Šafář, ředitel marketingového oddělení Asekolu. Soutěž, ve které mohou vyhrát města i jednotlivci bude spuštěna 2. září ZDE.

Vložil: Markéta Vančová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace