Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

CNC lanová pila, kompresor, vysokozdvižný vozík a haptická ruka. Budoucí sochaři už nemusí používat jen dláto

29.01.2019
CNC lanová pila, kompresor, vysokozdvižný vozík a haptická ruka. Budoucí sochaři už nemusí používat jen dláto

Foto: Královéhradecký kraj

Popisek: Modernizované laboratoře a počítačové učebny na Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích: Moderní počítače s haptickou rukou

Královéhradecký kraj nechal zmodernizovat odborné dílny, laboratoře a počítačové učebny na Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích. Projekt podpořený z Integrovaného regionální operačního programu (IROP) stál téměř 11 milionů korun.

„Nejstarší sochařská škola v Evropě má jasnou vizi. Hořická škola nabízí výuku klasických tradičních postupů zpracování kamene a nyní získává nejmodernější špičkové technologie. Ty výrazně ulehčují fyzickou práci kameníků, sochařů a restaurátorů a otevírají jim nové možnosti tvůrčí práce. Moderní technologie a výborní pedagogové školy řadí hořickou školu na špičku vzdělávání jak v průmyslovém oboru geotechnika, tak v oborech uměleckých, jako je sochařství, restaurátorství a malba. O kvalitě školy svědčí i fakt, že se její absolventi vracejí zpět jako pedagogové a zároveň výrazné osobnosti výtvarné scény. Jsou to například Ladislav a Michaela Jezberovi, Martina Hozová či Pavel Doskočil,“ uvedla náměstkyně pro školství a kulturu Martina Berdychová.

CNC lanová pila, foto Střední průmyslová škola kamenická a sochařská v Hořicích

Kraj podpořil i počítačovou učebnu

Modernizace technického vybavení pro unikátní obory hořické kamenické školy spočívala v dovybavení odborné dílny, laboratoře a počítačové učebny moderní technikou. Do dílny s kapacitou deseti žáků byla pořízena CNC lanová pila, kompresor pro rozvod vzduchu a vysokozdvižný vozík. V rámci projektu také kraj podpořil stávající počítačovou učebnu a do školní laboratoře přibyly čtyři nové počítače, odpovídající grafický software a také dvě haptická ramena.

Haptické rameno, foto Královéhradecký kraj

Haptické rameno, někdy též označované jako haptická ruka, se dá popsat jako sofistikovaná počítačová myš, kterou sochař může pohodlně modelovat umělecká díla ve virtuálním prostředí. Tento přístroj má podobu tužky s tlačítky připevněné na mechanickém rameni. Když ji uživatel uchopí do ruky, může s ní na obrazovce modelovat, opracovávat či formovat to, co chce vytvořit. Tužka přitom klade odpor jako opracovávaný materiál. Uživatel může pracovat na povrchu i uvnitř modelu.

„Počítačové modelování je podobně jako špachtle či dláto pouze nástroj, který sochař může při své práci využít. V tomto případě mu s hrubou prací při opracování materiálu pomůže robot a udělá to rychleji a precizněji, ale to neznamená žádnou revoluci či změnu v sochařství. Je to stále člověk, který tvůrčím způsobem vytvoří model a po jeho hrubém opracování je to sochař, kdo dílo dokončí a vdechne mu život,“ dodal ředitel Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích Petr Malý.

Kamenická škola v Hořích v současné době nabízí čtyři čtyřleté obory zakončené maturitní zkouškou: geotechnika (těžba a zpracování kamene), kamenosochařství, konzervátorství a restaurátorství a užitá malba. V současné době ve škole studuje 87 žáků v denní formě vzdělávání a 17 v dálkové formě vzdělávání.

Historie školy sahá až do druhé poloviny 19. století, kdy se Hořice staly centrem oblasti proslulé těžbou a zpracováním kvalitního pískovce. Velká poptávka po kamenické práci vedla tehdejší vedení města k myšlence založení kamenické školy. Vznikla velmi rychle a učit se zde začalo 3. března 1884. Od té doby škola nepřerušeně funguje dodnes. Škola vychovala mnohé významné umělce, mezi nimiž byl například Josef Wagner či zakladatelé českého moderního sochařství Jan Štursa či Ladislav Šaloun.

 

Zdroj TK

Vložil: Markéta Vančová