České dráhy stále úspěšné: Vloni vydělaly 882 milionů korun a udržely si vyšší rating
26.06.2017
Foto: České dráhy
Popisek: Moderní vlakové soupravy Českých drah
V roce 2016 vykázaly České dráhy hospodářský výsledek 882 milionů korun. Ratingová agentura Moody’s již minulý rok na jaře zlepšila rating Českých drah o stupeň výše na hodnotu Baa2, což představuje investiční stupeň. Moody’s aktuální rating potvrzuje a předvídá i jeho stabilní výhled do budoucnosti.
Čistý zisk Českých drah činil v roce 2016 882 milionů. Podle analytiků společnosti Cyrrus firma navazuje na ziskový rok 2014, jelikož loni táhly její hospodaření dolů jednorázové položky. Právě předloni měly ČD kladný hospodářský výsledek ve výši 156 milionů korun. Nejvýznamnějším faktorem, který stál za návratem firmy do černých čísel, byl pokles ostatních provozních nákladů na 642 milionů z 1,7 miliardy v roce 2015, uvádí Cyrrus. Tehdejší růst nákladů zapříčinilo například soudní řízení s firmou Škoda Transportation nebo nehodové události.
Tržby táhly nahoru hlavně příjmy z osobní dopravy
Zlepšení ratingu na Baa2, ke kterému se u Českých drah agentura Moody’s odhodlala loni, podle analytiků znamená, že investoři vnímají dluhopisy firmy jako bezpečnou a málo rizikovou aktivitu. Významně se zvýšil rovněž provozní zisk tzv. EBITDA. Celkové tržby ČD táhly nahoru hlavně příjmy z osobní dopravy (nárůst o téměř 500 milionů na 21 572 milionů korun). Zároveň meziročně vzrostl i počet přepravených cestujících, a to o 1,8 milionu na 171,5 milionu pasažérů. Tržby přitom rostly jak ve vnitrostátní, tak v mezistátní přepravě. Segment osobní dopravy sice skončil ve ztrátě 644 milionů. I to však podle analytiků představuje výrazné snížení. V roce 2015 totiž dosahovala 1 422 milionů korun.
Oproti tomu v segmentu nákladní dopravy se tržby Českých drah zmenšily, a to o téměř 300 milionů na 11 765 milionů korun. Cyrrus uvádí, že právě zde se projevil konkurenční boj mezi železničními a silničními dopravci v Česku. I tak se ale vzhledem ke značným škrtům na straně nákladů zisk v této oblasti zvýšil, a to z 576 milionů korun v roce 2015 na 935 milionů korun o rok později. Více než 500 milionů korun pak do celkového zisku ČD přinesly prodeje majetku firmy, a to zejména pozemků v okolí Masarykova nádraží. V neposlední řadě se projevila též úspora úrokových nákladů. Tu firma realizovala díky nové emisi dluhopisů, které emitovala s rekordně nízkým výnosem, a ušetřila tak 127 milionů korun.
České dráhy mají na kontě značnou hotovost
Ratingová agentura Moody’s v květnu 2016 zvýšila rating Českých drah o jeden stupeň z Baa3 na Baa2. Důvodem, který uvedla, bylo zlepšení provozní efektivnosti a ukazatelů zadluženosti firmy v posledních letech. V reakci na hospodářské výsledky Moody’s rating aktuálně potvrzuje a stvrzuje i jeho stabilní výhled do budoucnosti. Zlepšení by se mělo promítnout i do stabilní EBITDA marže, která by se letos a v roce 2018 měla nacházet nad 20 procenty. Z analýzy agentury Cyrrus dále vyplývá, že si České dráhy na svém kontě drží poměrně velikou částku v hotovosti.
Ke konci loňského roku činila suma na kontě ČD 7,7 miliardy korun, což je oproti minulému roku téměř dvojnásobek. Podle Českých drah jde o sumu, která je připravena na splácení dluhopisů na příští rok. Firma by tím pádem měla směřovat ke snižování zadlužení, které je podle mnohých zdrojů značné a činí 37,8 miliardy korun a 4,3násobek hrubého provozního zisku. Podle ČD by ale firma měla být schopna bez výraznějších problémů financovat své vysoké kapitálové výdaje.
Komerční sdělení
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lenka Sloupová