Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Jičín plánuje přestavbu autobusového nádraží. Projekt představí poprvé veřejnosti 12. června

05.06.2017
Jičín plánuje přestavbu autobusového nádraží. Projekt představí poprvé veřejnosti 12. června

Autor: cesky-raj.info/Bohdan Dvořák

Popisek: Valdštejnovo náměstí v Jičíně

Projekt na přestavbu lokality autobusového nádraží se veřejnosti poprvé představí v pondělí 12. června 2017. Od 16 hodin budou moci zájemci zhlédnout v Porotním sálu jičínského zámku několikaminutové video, které dopodrobna vysvětluje celý urbanistický návrh včetně řešení dopravy. Následovat bude debata s vedením města a tvůrcem projektu, který přetvořil současné rozsáhlé autobusové nádraží a brownfield nákladového nádraží v tzv. bipolární model. Ten by obsluhoval autobusovou dopravu nejen blízko centra města, ale také v návaznosti na vlakové spoje.

Vlakové nádraží, ulice Riegrova a ulice 17. listopadu, autobusové nádraží. Touto lokalitou dennodenně proudí davy lidí – z autobusového a vlakového nádraží do centra města, do práce, na nákup do blízkých obchodních center, děti do škol, nebo se tu pohybují ti, pro které je Jičín jen přestupní stanicí. Denně tudy projíždějí tisíce automobilů, jejichž řidiči se buď chtějí dostat blíže centru, nebo naopak ven směrem na Popovice nebo do Hradecké ulice a dále na obchvat.

„Samotné rozsáhlé autobusové nádraží je dlouhodobým problémem města. Jeho velikost je nadměrná, nástupiště nekryté, zastávky nepřehledné. S automobilovou dopravou se na složitých křižovatkách kříží trasy autobusů, pohyb cestujících po tamních chodnících i mezi nástupišti je rizikový. Další problematický prostor je bývalé nákladové nádraží. Leží blízko vlakové stanice a je dlouhodobě nevyužitou plochou s velkým urbanistickým potenciálem. Brownfield téměř v centru města. Kromě těchto problémů obě lokality ani zdaleka neodpovídají potřebám současné dopravy. To vše si vedení Jičína dlouhodobě uvědomuje a postupnými kroky chce lokalitu řešit. Občanům chceme představit nový projekt, který obě lokality přetváří a dává jim smysluplné využití,“ uvádí starosta Jan Malý.

Autobusové nádraží

Autobusové nádraží

Veřejnosti se tak v pondělí 12. června odpoledne od 16 hodin představí v Porotním sálu zámku zpracovaný projekt, který má řešení pro obě lokality. Občané zde o návrhu budou moci diskutovat s představiteli města i se samotnými tvůrci. Projekt vznikl v letech 2015 až 2016, kdy byla zadána studie Ing. arch. Patriku Kotasovi, jenž měl vytvořit takový ideový koncept lokality, který by umožnil zachovat autobusové zastávky blízko centra a zároveň by autobusový terminál přesunul k vlakovému nádraží, jak předpokládá územní plán. „V rámci studie jsem vytvořil tzv. bipolární model, který předpokládá vytvoření nového autobusového terminálu u vlakového nádraží a zároveň zachovává zastávkové centrum na současném autobusovém nádraží. Mezi těmito dopravními uzly vznikne soustava okružních křižovatek, které zlepší vjezd z vedlejších silnic, umožní vybudování nových bezpečných přechodů a zároveň zklidní dopravu,“ popisuje svůj návrhPatrik Kotas.

Zastávkové centrum je řešeno jako ostrovní nástupiště s několika zastávkami pro autobusy a je ohraničené okružními křižovatkami. Autobusy sem najíždějí z kruhových objezdů netradičně v protisměru, což znamená, že chodci vystupují vpravo a vždy bezpečně doprostřed nástupiště. Odtud jsou pak vedeni na dva přechody a dále do centra města nebo směrem k nákupní zóně či sídlišti Nové Město. Autobusy by se dále proti současnému stavu nezdržovaly zbytečně na autobusovém nádraží, ale byly by odstaveny u vlakového – v autobusovém terminálu. Odkud by pak zase vyjížděly, a měly tudíž lepší návaznost na vlakové spoje. Cestou by zase nabíraly cestující od centra města. „Zastávkové centrum by tak bylo vždy výstupní i nástupní stanicí všech projíždějících spojů. Cestující do centra města by to tedy neměli dále, než je to nyní,“ vyvrací místostarosta Petr Hamáček prvotní obavy mnoha cestujících, že bude autobusový terminál daleko.

Vlakové nádraží

Vlakové nádraží

Protože se řešení citelně dotkne také místní dopravy, vnikly za účelem ověření funkčnosti předloženého konceptu další studie – dopravní model a studie proveditelnosti. Ty zpracovala renomovaná společnost AF-Cityplan, s. r. o., jejíž dopravní inženýři blíže popisují a ověřují praktické fungování navrženého dopravního řešení. „Na základě studie pana architekta Kotase jsme vytvořili dopravní model města a mikrosimulaci dopravního proudu všech účastníků silničního provozu. Ty vycházely z praktického nasčítání chodců, nastupujících a vystupujících cestujících a počtu automobilů, které v danou dobu lokalitou projedou, a jejich vzájemného působení. Mikrosimulace pak ukázala, jak se bude dopravní proud chovat v nové situaci, tedy jaká bude díky kruhovým objezdům plynulost dopravy či délka kolon, možné zpomalení průjezdu, působení chodců apod. Hodnocení kvality dopravy nám pak vyšlo ve škále hodnocení na písmenu A, což je nejlepší možné hodnocení,“ vysvětluje Petr Hofhanzl, vedoucí ateliéru dopravního plánování.

„Na základě závěrů těchto dopravních studií lze říci, že je navrhovaný model připraven pro další projednávání, neboť vyhovuje požadavkům jak územního plánu, tak současnému a budoucímu zatížení dopravy. Předpokládáme další jednání s Královéhradeckým krajem o výstavbě přeložky II/286 (severovýchodní obchvat města, jenž by se mohl začít stavět v příštích dvou letech). Dokončení obchvatu města by mělo centru citelně ulevit, protože odvede tranzitní dopravu mimo něj. Další potřebnou stavbou by byla propojka ulice Popovické a Nového Města, s čímž zase počítá projekt Odpočinková zóna Cidlina. Dosud stály dokumentace město zhruba jeden milion korun. Předpokládané náklady na budoucí přestavbu obou lokalit včetně projektové přípravy a výkupů pozemků se pohybuje kolem 200 milionů korun, tedy obdobné náklady jako na rekonstrukci koupaliště v Jičíně. Práce by probíhaly na etapy v dalších několika letech. Pokud to bude možné, pokusíme se získat finance i z nějakých dotací. Částečně by se také mohl na financování podílet kraj, protože část dopravy vede po jeho silnicích,“ doplňuje místostarosta Hamáček.

Nákladové nádraží

Nákladové nádraží

Představitelé města Jičína hledají novou podobu celé lokality již od 90. let. Ve strategickém plánu, schváleném v roce 2005, je uvedena jako jeden z cílů k řešení. V roce 2010 byl schválen územní plán, který předpokládá přesun autobusového terminálu do prostoru u vlakového nádraží. V roce 2012 vstoupilo město v jednání s Českými drahami se záměrem odkoupení nevyužívané lokality nákladového nádraží. Byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí na koupi pozemků i budov. Budovy byly o rok později za 2,2 milionu odkoupeny.

V roce 2016 bylo zastupitelstvem města schváleno financování zakázky na přestavbu nákladového nádraží podle požadavků Správy železniční dopravní cesty, aby město mohlo pozemek od Českých drah následně odkoupit, což je smluvně zavázáno do konce roku 2018. Snesení kolejiště a úprava pozemku má začít letos a bude stát zhruba 20 milionů korun, koupě pozemků pak další čtyři miliony.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace