Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nemůžeme udělat to, co po nás odbory požadují. A nenecháme se donutit k tomu, abychom zákon porušili. To vzkázal hejtman Franc řidičům, kteří tlačí na změny, aby neživořili

21.12.2015
Nemůžeme udělat to, co po nás odbory požadují. A nenecháme se donutit k tomu, abychom zákon porušili. To vzkázal hejtman Franc řidičům, kteří tlačí na změny, aby neživořili

Foto: Archiv hejtmana.

Popisek: Hejtman Franc.

Kraj tendr na autobusovou dopravu zrušit nemůže. Hejtman se chce potkat přímo s řidiči. To je v kauze řidičů a takzvané Jablonecké výzvy nejaktuálnější informace.

Posudky jsou jasné, bohužel...

Veřejnou zakázku na zajištění autobusové dopravy kraj zrušit nemůže. To je fakt, na kterém se shodují všechny právní posudky, které má Královéhradecký kraj k dispozici. Ty si nechal zpracovat po dohodě se zástupci odborů. Posudky dále navrhují několik možností, jak by mohl kraj upravit současnou zadávací dokumentaci. Hejtman Franc se chce ještě do konce roku potkat s řidiči a celou situaci s nimi diskutovat.

Změny v jízdních řádech se dotknou i krajské autobusové dopravy Královéhradecký kraj má k dispozici právní posudky, které analyzují možné další postupy v případě vypsané veřejné zakázky na zajištění autobusové dopravy. „Všechny se shodují v jedné věci – zrušení zakázky tak, jak to požadovaly odbory, není možné,“ informoval hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.

Psali jsme:

Řidiči autobusů chtěli zablokovat veřejnou zakázku v Královéhradeckém kraji a šli až za premiérem. Hrozili stávkou. Soud jim do toho ´hodil vidle´

Kolaps veřejné dopravy v celé zemi? Autobusáci chtějí důstojný plat. Jejich předák věří, že nyní vše půjde jako po másle, ti nejvyšší už mají seznam požadavků. Hrozí stávky


Nenecháme se donutit k porušení zákona

Zákon o veřejných zakázkách totiž jasně vymezuje situace, za kterých může být tendr zrušen. Ani jednu z těchto podmínek Královéhradecký kraj nesplňuje.

„Zákon nám neumožňuje udělat to, co po nás odbory požadují a my se nenecháme donutit k tomu, abychom zákon porušili. Zakázka tedy musí pokračovat dál. Rada kraje má nyní ke zvážení čtyři možnosti, jak můžeme postupovat dále. Rozhodneme na mimořádném jednání 5. ledna 2016,“ řekl hejtman.

Jaké jsou možnosti?

Rada kraje se bude rozhodovat mezi následujícími alternativami:

1. Ke změně zadávací dokumentace nedojde a obálky s nabídkami se otevřou 18. ledna 2016, na kdy je stanoven současný termín.

2. Do zadávací dokumentace se zapracuje sociální klauzule, která bude garantovat určitý násobek minimální mzdy pro řidiče. Vzhledem k tomu, že tato varianta není zakotvena v právním řádu, představovala by pro kraj riziko.

3. Dojde k odstranění současného zastropování položky na mzdy v podmínkách dokumentace, a kterou dopravci mohou využít na mzdy řidičů a změní se způsob indexace této položky v průběhu trvání smlouvy ze současných 50 % na 100 %, což bude prakticky znamenat vyšší objem finančních prostředků, které během trvání smlouvy dopravci ze strany KHK obdrží.

4. Předchozí varianta by byla doplněna ještě o podmínku pro dopravce, kdy by si sami v rámci podané nabídky určili minimální nepodkročitelnou mzdu, kterou by řidičům vypláceli. Tuto částku by pak měli uvedenou i ve smlouvě a by byla zároveň předmětem indexace.

Tendr není jen o platech řidičů

Poslední tři varianty počítají s významným zásahem do zadávacích podmínek zakázky. Termín pro podání nabídek by pak musel být prodloužen o celou původní dobu zveřejnění zakázky, tedy o 78 dní a obálky s nabídkami uchazečů by se tedy otevíraly koncem března 2016.

„Chceme připravit takový materiál, který bude přijatelný pro všechny, ale zároveň nepřinese nepřijatelné riziko dalšího šetření Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Musím zdůraznit, že tendr není jen o platech řidičů, ale především o lepším komfortu a spolehlivosti autobusové dopravy pro cestující v kraji,“ upozornil hejtman.

Hejtman Franc plánuje do rozhodnutí Rady další jednání

„Chápeme požadavky odborů a souhlasím s tím, že situace řidičů není dobrá. Kraj se ale musí držet v mezích zákona. Vyvoláme ještě další jednání, která by mohla napomoct vzájemnému smíru,“ uvedl hejtman. V nejbližší době tak bude hejtman hovořit jak s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou, tak s předsedou Asociace krajů hejtmanem Michalem Haškem. Rád by jim představil možnosti kraje a bude chtít znát jejich názor na celou situaci.

Dále hejtman plánuje setkání se samotnými řidiči, které by se mělo uskutečnit 29. prosince v 11 hodin na Terminálu hromadné dopravy v Hradci Králové. „Rád bych slyšel názory řidičů a zároveň jim popsal naši situaci, ve které se Královéhradecký kraj na rozdíl od jiných krajů nachází. Vyzývám proto všechny řidiče, kteří se o věc zajímají, ať přijdou diskutovat, “ doplnil hejtman.

Ještě před samotným jednáním Rady kraje je na 5. ledna 2016 naplánována schůzka hejtmana France s Josefem Středulou, předsedou Českomoravské konfederace odborových svazů.

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

 

Vložil: Lucie Bartoš