Řidiči autobusů chtěli zablokovat veřejnou zakázku v Královéhradeckém kraji a šli až za premiérem. Hrozili stávkou. Soud jim do toho ´hodil vidle´
14.12.2015
Foto: DPP
Popisek: Autobus, ilustrační foto.
Návrh dopravních odborářů na vydání předběžného opatření k zastavení tendru na veřejnou autobusovou dopravu soud zamítl. Řidiči autobusů poukazují již několikátý měsíc na neudržitelné podmínky, zejména mzdy, ve službách dopravců. Na vině má být způsob zadávání těchto zakázek, kdy vítězí nejnižší cena a vítěz tak tlačí dolů právě mzdy řidičů. Těch zkušených je navíc čím dál méně.
Minimum je nezajímá, ale říkají, kolik nejvíce můžeme dostat
V polovině října vyjely tisíce řidičů autobusů v reflexních vestách, kteří si je oblékli jako vyjádření svého souhlasu se zněním Jablonecké výzvy. Ta pojmenovává nejpalčivější problémy řidičů autobusů.
Psali jsme:
„Především poukazujeme na nejednotnou metodiku zadávání veřejných zakázek a jejich vyhodnocování. Jako autor a iniciátor této výzvy se už nehodlám smířit s tím, že díky soutěžím pouze na cenu, dochází doslova k huntování udržitelné dopravy v ČR. Ve veřejné soutěži v Královéhradeckém kraji v rámci zadávací dokumentace dochází k naprosté diskriminaci řidičů, protože v ní kraj stropuje jejich mzdy a pouze říká, kolik více už si řidiči nemohou vydělat, ale vůbec je nezajímá minimální mzda," uvádí Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou, který za aktivitou stojí.
Politici ovlivňují životy na 10 let dopředu, ale to už budou v propadlišti dějin...
Při soutěži na nejnižší cenu podle něj navíc onoho stropu ani nelze dosáhnout. „Krajští politici by si měli uvědomit, že tímto krokem ovlivní životy nás všech na dalších 10 let dopředu, a to bez ohledu na to, kdo tuto službu bude vykonávat. Realita je totiž taková, že už dnes jsou nejsilnější skupinou řidičů lidé s věkovým průměrem okolo 50 – 60 let a noví mladí, kteří by je mohli nahradit, se do této práce rozhodně nehrnou. A já se ptám, kdo tedy za několik let bude vozit naše děti do školy?" ptá se Kuchynka a pokračuje:
„Stojím nohama na zemi a vím, že současná krajská politická garnitura bude v té době již dávno v propadlišti politických dějin a jejich nástupci se budou vymlouvat na rozhodnutí svých předchůdců. Naše snaha o zastavení této vypsané veřejné soutěže je motivována konkrétním příkladem v Ústeckém kraji, kde můžeme denně vidět v přímém přenosu, s jakými problémy se v rámci této desetileté zakázky dopravci vypořádávají. Lidem nehrozí přidání na mzdách, ale hrozí jim neustálé pokuty ze strany ´tajné krajské dopravní policie´, která je odměňována na základě každé zjištěné chyby. Pro takové lidi peníze jsou, ale pro řidiče, kteří tuto službu dnes a denně vykonávají, vstávají ve tři hodiny ráno, a mají zodpovědnost za životy svých cestujících, peníze nezbývají."
Z těchto důvodů se společně s kolegy rozhodl podat žalobu – Návrh na vydání předběžného opatření - týkající se právě vypsané veřejné soutěže na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji, a to dle stávajícího zákona č. 137, o veřejných zakázkách, který se v současné době z gruntu mění.
Došlo to až k žalobě
„Sama ministryně pro místní rozvoj ho označila za špatný a například i předseda Asociace krajů ČR a hejtman Jihomoravského kraje doporučil svým kolegům hejtmanům, aby soutěže tohoto typu vypisovali již dle zcela nového zákona o veřejných zakázkách, který vejde v platnost příští rok v dubnu," uvádí Kuchynka.
Současně s tímto krokem byl na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podán i Podnět k zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele - Podnět k nařízení předběžného opatření. „Je to způsobeno nekomunikací hejtmana Královéhradeckého kraje, který se ozval až po vyhlášení celostátní stávkové pohotovosti předsednictvem OSD dne 23. 11. a která stále trvá. Po přečtení tohoto dopisu, z kterého vyplývá, že kraj za nic nemůže a odkazuje nás na vyjednávání se svým zaměstnavatelem, jsme se po zralé úvaze rozhodli napadnout diskriminační část zadávací dokumentace a podat návrh na předběžné opatření, které má deklarovat přitvrzování odborové organizace v našem boji," dodává odborový předák.
Hejtman Franc je spokojen
Návrh na vydání předběžného opatření na zastavení veřejné zakázky na zajištění veřejné autobusové dopravy, o které žádali odboráři v rámci žaloby na Královéhradecký kraj, byl ale zamítnut. Kraj se o tom informoval u Okresního soudu v Hradci Králové, kam byla žaloba 30. listopadu doručena. Ze strany soudu se prozatím jedná o ústní informaci, kraj si ji vyžádá ještě v písemné formě.
„Tuto informaci soudu vítáme. Potvrzuje se tak správnost našeho postupu. Veřejná zakázka tedy běží a my budeme dále pokračovat tak, jak jsme se dohodli se zástupci odborů na naší poslední schůzce,“ komentoval rozhodnutí soudu hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Lucie Bartoš