Kolaps veřejné dopravy v celé zemi? Autobusáci chtějí důstojný plat. Jejich předák věří, že nyní vše půjde jako po másle, ti nejvyšší už mají seznam požadavků. Hrozí stávky
06.12.2015
Foto: DPP
Popisek: autobus
Po podání žaloby, s Návrhem na vydání předběžného opatření, týkajícího se veřejné soutěže na zajištění autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji, k němuž došlo tento týden, se konečně rozběhla jednání, která by mohla mít zásadní vliv na problém ve veřejné dopravě, na který poukazují řidiči v takzvané Jablonecké výzvě.
Kde se vzala Jablonecká výzva
Výzvu iniciovali na pozim odboráři ZO OSD Jablonec nad Nisou BusLine a vyzvali k připojení všechny základní odborové organizace všech dopravních odborových centrál. „V minulosti bylo zaměstnání řidiče autobusu vážené a mělo své renomé. V posledních letech, a to zejména v těch opravdu posledních čtyřech až pěti letech, se nám zdá, že zaměstnání řidiče autobusu je zaměstnáním podřadným, přesně v duchu za co největší odpovědnost a náročnost co nejméně peněz. Nyní se nalézáme v době, kdy staří autobusáčtí bardi pomalu odcházejí do zaslouženého důchodu a těch nových mladých se nedostává," uvádí Jiří Kuchynka, předseda jabloneckého odborového svazu.
Na vině jsou veřejní zadavatelé
Je to prý logické – odchází totiž právě vlna absolventů povinné základní vojenské služby, kteří si mohli toto řidičské oprávnění udělat „bez miliardy papírů a psychotestů". „Profesní organizace a nakonec i zaměstnavatelé bijí na poplach a říkají, že řidiči nejsou. Na druhou stranu s pobídkou lepších výdělků se každý zdráhá přijít. Na vině jsou ale především veřejní zadavatelé, kraje a města, zde panuje naprosto mylná představa, že autobus jezdí na jeden kilometr za to, co taxi. Honba politiků za jejich krásným mediálním obrazem má za následek bezhlavý tlak na všechna odvětví, mimo jiné i na veřejnou dopravu," vysvětluje Kuchynka.
Stále levnější doprava podle něj způsobuje, že právě řidičská profese je ta, která to ve výsledku odnáší. „Pro nás peníze již nezbývají a na nás se nejsnadněji škrtá. Dnes už není nepřítelem náš zaměstnavatel, ale ti, kteří o tom rozhodují na krajských úřadech, ti, které nezajímají finanční modely, z nichž by se dozvěděli, za jaké výdělky bude ve finále řidič autobusu tuto práci vykonávat," pokračuje Kuchynka. Ti, kteří nedokážou ze strachu z osobního postihu vyřadit nabídku s mimořádně nízkou nabídkovou cenou, přestože to zákon zcela jednoznačně umožňuje. Pro ně je důležité prezentovat médiím úsporu, ať už je klidně na lidech samotných.
Co tedy řidiči chtějí?
1. Donuťme společně veřejné zadavatele, aby při zadávání veřejných soutěží na třeba až deset let bylo jasně zakotveno v zadání, že mzda řidiče je jednou z hlavních a jasných položek. Musí být deklarováno uchazeči v nabídce, za kolik přesně bude řidič autobusu jezdit a jak bude zaručeno, že výplata rozumným způsobem poroste. Nechceme složité výpočty dopravních specialistů, ve kterých se nikdo nevyzná a výsledek může být sporný, a hlavně pokaždé jiný. Chceme důstojnou progresivní mzdu, která bude smluvně zajištěna a kontrolována státem. Aktualizujme vyšší kolektivní smlouvu, do které bude implementována minimální mzda řidiče autobusu, a to ve formě 1,75 násobku základní minimální mzdy. Vyzýváme OSD, aby o tom začal jednat se Svazem dopravy ČR a využil k dosažení cíle všech odborových prostředků.
2. Chceme revizi veřejných zakázek, tzv. na cenu, kde jediným kritériem byla NEJNIŽŠÍ cena. Revizi ve smyslu ukažte nám, jak platíte své řidiče a jaká je skladba jeho výplaty. Ať i tam, kde je již vysoutěženo, má řidič autobusu přiměřenou jistotu, že jeho mzda nebude po dobu trvání smlouvy zmrazena. Zabraňme v účasti na soutěžích uchazečům s dumpingovou cenou. Požadujeme zpracování metodiky vyřazení nabídky uchazeče s mimořádně nízkou nabídkovou cenou.
3. Chceme dialog na úrovni Odborového svazu, krajských úřadů a vedení firem, abychom u chystaných soutěží včas znali klíč, jakým způsobem bude mzda určována! Dále aby úředníka z kraje zajímalo, za kolik bude řidič autobusu jezdit, jak první rok zakázky, tak poslední. Chceme mít možnost do určování těchto kriterií mluvit, chceme je tvořit a hlídat.
4. Nechceme nereálné platy, chceme, aby mzdy řidičů byly rozumné, a to vzhledem k náročnosti a odpovědnosti jejich práce. Vždyť vozíme lidi a vozíme naše děti. Nechceme se už bát, že díky konfliktu na druhém konci světa, díky náhlé změně ceny nafty, přijdeme s malou výplatou. Nechceme být stále otloukánky, pro které je vždy důvod, proč nemohou mít víc, zatímco zadavatelé mají cenu garantovanou.
Stávající stav je podle řidičů takto dále neudržitelný. Vždyť to, co je v dnešní době řidičům autobusů nabízeno, je něco, co nedonutí lidi, aby šli vůbec pracovat. Zanedlouho bude za volantem autobusu o české lidi nouze.
Už se tím zabývá i premiér
Nyní je téma řešeno v souvislosti se zajištěním autobusové dopravy v Královéhradeckém kraji. Tento týden se uskutečnilo jednání dokonce s premiérem vlády.
Jednání s předsedou vlády se uskutečnilo formou zasedání pracovní skupiny, vedené právě předsedou vlády. Pracovní skupina se sešla ve složení: Bohuslav Sobotka, předseda vlády, Karla Šlechtová, ministryně pro místní rozvoj, Jan Blecha, náměstek ministryně pro místní rozvoj, Michal Hašek, předseda Asociace krajů ČR, Josef Středula, předseda ČMKOS, Luboš Pomajbík, předseda OSD, Jiří Kuchynka, předseda ZO OSD Jablonec nad Nisou – jako autor a iniciátor Jablonecké výzvy. Pracovní skupina řešila jeden jediný úkol: jakým správným způsobem dostat do systému veřejné dopravy, konkrétně k řidičům autobusů fungujícím v závazku veřejné služby, více peněz. Celý problém spočívá v tom, že tuto veřejnou službu, jejímž zadavatelem je stát, potažmo kraje, provádějí soukromé dopravní společnosti a firmy, které řeší nárůst mezd svých zaměstnanců prostřednictvím kolektivních vyjednávání.
Tento způsob je ale znemožněn dosavadní praxí, kdy veřejné soutěže jsou, ať už z důvodu alibistických, nebo z důvodu honby za úsporou peněz, koncipovány ze strany veřejných zadavatelů tak, že hlavním kritériem je nejnižší cena dopravního výkonu, tedy vlastně přímo nutí zaměstnavatele šetřit především na lidech.
V rámci jednání byl všemi zúčastněnými domluven následující postup:
-
Ministerstvo pro místní rozvoj vytvoří jednotnou metodiku zadávání a vyhodnocování veřejných zakázek ve veřejné dopravě na deset let tak, aby byly zohledněny mzdy řidičů v nabídkových cenách do těchto soutěží.
-
Dále MMR zhodnotí stávající výběrová řízení, a to do konce tohoto roku.
-
Asociace krajů ČR ve spolupráci s odbory se budou podílet na hledání způsobu odměňování řidičů, kteří jezdí v tzv. veřejném závazku.
- Dále Asociace krajů ČR doporučí krajům nevyhlašovat do vyřešení tohoto problému a platnosti nového zákona č. 137, o veřejných zakázkách, další veřejné soutěže.
Stávková pohotovost kvůli Královéhradecku trvá
V současném nastavení je veřejná doprava dlouhodobě neudržitelná. „Jsem velmi vděčný za postoj všech zúčastněných. Zcela nechápeme, proč Královéhradecký kraj až dětinsky umíněně trvá na dokončení své podivně vypsané soutěže? Proč chce za každou cenu soutěžit, když ví, jaké problémy to přinese jeho občanům, pracujícím v dopravě a dopravním firmám, které budou dopravu v tomto kraji zajišťovat?" kroutí hlavou Kuchynka.
Kraj má podle jeho slov v tomto případě jiné možnosti, které zvolit, tak jako jiné kraje v ČR, a neumí je využít. Proto nadále trvá naše stávková pohotovost a pečlivá příprava na stávku minimálně v Královéhradeckém kraji.
Vysoutěžení zakázky na dopravní obslužnost v Královéhradeckém kraji za těchto podmínek, kdy je nastolena celospolečenská diskuse dokonce na úrovni předsedy vlády o platových podmínkách zaměstnanců v autobusové dopravě, budou odboráři považovat ze strany Královéhradeckého kraje za políček do tváře všem tvrdě pracujícím lidem v oblasti dopravy, a podle toho samozřejmě budeme reagovat.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš