Zadnice: Krajské školy se musí změnit, říká radní Šormová
04.03.2013
Foto: k&k
Popisek: Královéhradeckému školství vládne KSČM
ROZHOVOR „Úprava sítě krajských škol bude nutná,“ říká radní Královéhradeckého kraje Táňa Šormová (nestraník za KSČM).
Potřeba stabilizovat síť krajských škol je více než aktuální. Častěji se však v souvislosti se školami hovoří o optimalizaci. V čem vidíte podstatný rozdíl?
S optimalizací mám spojené často kroky stylu – „něco zkusíme a ono to možná vyjde“. Chybí nám prostředky, tak slučujme. Optimalizovat něco, o čem nevíte moc dopředu, zda se trefí do budoucího vývoje (a ve školách to tak je – optimalizace není s vizí jednoho roku, a co udělá pracovní trh je dnes těžko předvídatelné) je velmi obtížné. K tomu patří i nejistota pro školy, nejistota existenční, která je možná i trochu svázaná se změnami politickými.
Stabilizace by měla být větší jistotou na delší dobu, měla by souviset se stále uváděnou demografickou křivkou, s možnostmi finančními nejen kraje, ale i rodičů a žáků, měla by odpovídat možnostem zaměstnání, měla by být svázána s jednotlivými regiony a jejich zaměřením … Není to pro mne rychlý proces, naopak. Stabilizace by měla být signálem k tomu, že existuje konečný stav sítě kvalitních škol, na kterém se po určitě nejednoduché diskuzi shodnou politici napříč a nebude se každé čtyři roky měnit. Tady je nutná i konečně jasná vize MŠMT.
Perspektivnost vzdělání a uplatnění absolventů je důležitou součástí volebního programu KSČM i vašeho programového prohlášení. Jaké kroky k jeho dosažení budete podnikat?
Bohužel bude nutná další úprava sítě krajských škol, více se budu zaměřovat na podporu škol odborných. Velký důraz již nyní kladu na spolupráci s Úřadem práce, se školskou komisí hospodářské komory, členy školského výboru jsou zástupci několika velkých firem. Mapuji si požadavky a potřeby zaměstnavatelů v kraji, navštěvuji školy a osobně si ověřuji, jak připravují své žáky pro budoucí uplatnění. Případné úpravy sítě nechci dělat na základě rozhodnutí z kanceláře, ale na základě osobní zkušenosti a osobních poznatků. Další pozornost chci věnovat celoživotnímu vzdělávání a s tím spojeným COV v kraji.
Vaší srdeční záležitostí je rovněž problematika aktivního využívání volného času dětí a mládeže. Na co se chcete zaměřit v této oblasti?
Na pokus „narovnat“ cesty finanční podpory. V současné době lze požádat o podporu v programech, které jsou vyhlašovány krajem jedenkrát do roka a vyžadují na žadatelích splnění jasně daných podmínek. Všechny finanční prostředky jsou poskytovány na základě vyplnění žádosti, rozpočtu a popisu všech podporovaných aktivit. Po ukončení projektu musí být vše řádně vyúčtováno a v daném termínu předloženo. Mimo to se stále častěji objevují žádosti o podporu radou či hejtmanem kraje, o různé dary … Zde je potřeba podle mého názoru mít jasná pravidla, které aktivity se opravdu „nevejdou“ do vyhlašovaných programů a bylo by dobré je podpořit, protože jsou výjimečné, pro kraj důležité …
Dále bych se ráda pokusila narovnat nerovnoměrně rozdělenou finanční částku mezi dvě oblasti využívání volného času a to je mezi sportovními aktivitami a ostatními volnočasovými aktivitami.
Uvést do života oceňování pracovníků v oblasti práce s dětmi a mládeží ve volném čase v nesportovních oblastech. Pokud to bude trochu možné postupně navyšovat finanční prostředky do oblasti aktivního využívání volného času dětí a mládeže.
(zdroj: Zadnice, webové stránky)