Oblíbený karlovarský festival v ohrožení, úředníci seškrtali miliony na mejdánky a reklamu
07.06.2015
Foto: tourfilm.cz
Popisek: Vůz Tourfilmu.
Mezinárodní festival filmů s turistickou tématikou Tourfilm má téměř tak dlouhou tradici jako jeho jen o málo starší kolega, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary. Zatímco ten letos slaví padesáté výročí svého vzniku, Tourfilm je pouze o dva roky mladší, ale jeho rozpočet je ve srovnání s MFF zanedbatelný. Ještě loni činil kolem sedmi milionů korun, letos ale musí vyjít s pouhou polovinou. Kvůli tomu od dlouholetého pořádání akce ustoupila pražská produkční společnost Avant promotion.
Na svých stránkách tato společnost zveřejnila prohlášení, že se nepřihlásila do výběrového řízení na letošní ročník Tourfilmu, jelikož „cena i podmínky nejsou slučitelné s realitou“. Představitelé Avant promotion mimo jiné uvedli, že je tato situace mrzí, protože prý festival postavili na nohy, věnovali se mu společně více než dvacet let a za tu dobu se stal „leadrem“ mezi festivaly na celém světě.
Malá ztráta paměti?
V tomto ohledu se ale organizátoři Tourfilmu chovají jako vedení MFF, které sebevědomě tvrdí, že proslulý karlovarský filmový festival zachránilo a zcela opomíjí jeho slavnou éru v dřívějších letech. Připomeňme, že Tourfilm je nejstarší festival svého druhu na světě a svoji historii začal psát v roce 1948 ve Špindlerově Mlýně, jako malý regionální projekt, jehož cílem bylo propagovat Krkonoše. Jenže brzy nato si získal ohlas i renomé v zahraničí. Během prvních deseti let se stačil vypracovat na prestižní akci, které se zúčastňovali zástupci mezinárodních společností, sdružujících distributory krátkometrážních cestopisných snímků z celého světa.
Cesta kolem světa za šest dnů
V roce 1979 se festival přestěhoval do Karlových Varů, kde získal díky nově postavenému festivalovému paláci Thermal ideální zázemí. Soutěžní část byla postupně rozšiřována o filmy, natočené na video, nebo o soutěž filmových plakátů, nazvanou Tourposter.
V té době se Tourfilm svým rozsahem i atmosférou podobal MFF. Doslova jím žilo celé město a projekce v Thermalu byly stejně beznadějně vyprodané. Mimo jiné díky sloganu, že Tourfilm nabízí cestu kolem světa za šest dnů. K propagaci atraktivního programu přispěla i oblíbená soutěž o nejlepší výkladní skříň s tématikou cestovního ruchu a celostátní soutěž o nejlepší výlohu cestovních kanceláří. V osmdesátých letech minulého století se festival konal pod záštitou Světové organizace cestovního ruchu WTO.
Mejdánky, rauty, VIP...
V poslední době se však doba konání Tourfilmu smrskla na pouhé tři dny a lidé jeho konání často ani nestačí zaregistrovat. Jen co je zahájen, den nato končí. Nezřídka je také terčem kritiky, že na něm jde více než o propagaci cestovního ruchu o různé „mejdánky a rauty na účet státu“, podobně jako na velkém MFF. Kopírování okázalé společenské akce se projevuje i v tom, že štáb používá tzv. „Limousine service“, kdy se v luxusních vozidlech vozí různé české celebrity. Oficiální pořadatel festivalu, Česká centrála cestovního ruchu- Czech Tourism, se proto letos rozhodl náklady na pořádání akce výrazně snížit. „Rozpočet festivalu byl pro letošní rok z důvodu efektivity vynaložených prostředků snížen. Seškrtali jsme mimo jiné náklady na marketing a podobně," sdělila novinářům Michalea Klofcová z CzechTourismu. Loňský rozpočet festivalu činil přibližně 7,3 milionu korun, ten letošní by měl stát o polovinu méně.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová