Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Šli si po krku kvůli pomerančům za devět kaček! Ve Varech se lidé takřka ušlapali z jediného důvodu: Slevy. Češi jsou otroky obchodních řetězců, píše čtenář

20.02.2015
Šli si po krku kvůli pomerančům za devět kaček! Ve Varech se lidé takřka ušlapali z jediného důvodu: Slevy. Češi jsou otroky obchodních řetězců, píše čtenář

Autor: Youtube, repro

Popisek: Karlovarský Kaufland v obležení

A pak že se už u nás nestojí fronty na banány… Jeden z hlavních argumentů obhájců polistopadových změn, totiž, že lidé již nemusí stát fronty na banány, již neplatí. Je smutnou realitou, že zákazníci sice nestojí na zboží kvůli jeho nedostatku, ale kvůli nízkým cenám. To je i případ výprodejů, které v Česku pořádají zahraniční obchodní řetězce. Tento týden jeden z nich zorganizoval v Karlových Varech tzv. modrou noc, při níž nabízel výrazně zlevněné ovoce, zeleninu a maso. Při útoku na regály bylo několik lidé zraněno, když do sebe najížděly vozíky.

Celou akci podrobně popsal redaktor regionální redakce idnes.cz. Součástí článku bylo také video, zachycující davové šílenství, které pořídili dva recesisté. Ti hned v úvodu smutné reality show, kterou chtějí umístit na sociální sítě,  ironicky  vtipkovali, že čekali více důchodců. Z jejich amatérského záběru je ale patrné, že se slevové akce zúčastnili zákazníci všech věkových kategorií a dokonce i cizinci, na velké množství lidí přitom dohlíželi členové bezpečnostní agentury. Ti zájemce o výhodný nákup, čekající několik hodin, pouštěli dovnitř postupně.  Lidé poté, hned u vchodu, brali útokem krabice plné ovoce, třeba pomeranče za devět korun, jahody za necelých jedenáct, kromě toho se jejich košíky plnily čínským zelím, bramborami  a dalším zbožím.  Vietnamští překupníci kupovali opravdu ve velkém.

Kup zlevněnou, jinou ne!

Barvitě popsaná reportáž, v niž nechyběl ani názor psychiatra, vyvolal masovou reakci několika   čtenářů.  Mnoho z nich vyznělo, podobně jako video dvou recesistů, na úkor důchodců.  Například Leopold H. píše, že chápe fakt, že jsou lidé ve špatné ekonomické situaci, ale měli by si prý zachovat svoji důstojnost. Jiní se zase svěřovali, že je na podobné akce vyšlou rodiče, aby například koupili zlevněnou  Ramu, jinou ne, a oni ji jdou raději koupit v klidu jinam. Petra si zase vzpomněla, jak ji na podobné akci, kde si chtěla koupit zlevněná vajíčka, jedna stařenka tloukla holí. Bronislav se  diví, že důchodci škudlí na jídle, ale přitom klidně zaplatí třicet tisíc za deky a jiné nesmysly. Miroslav se ptá, zda taková nabídka levného jídla není výsledkem sankcí proti Rusku. A Marie vše zhodnotila jedinou větou: „Pak že fronty na banány patří k socialismu.“

Otroci obchodních řetězců? Z lásky k Česku!

Jakkoliv může být podobné chování pro některé čtenáře nepochopitelné,  jeho možné příčiny naznačuje skutečnost, že obyvatelé Karlovarského kraje čelí jedné z nejvyšších nezaměstnaností u nás.  Průměrná mzda je zde vůbec nejnižší v celém Česku, ve srovnání s Prahou například o celých deset tisíc korun. Na jedno volné místo čeká kolem dvaceti zájemců.  Ve srovnání s tím je zajímavé, že  podobný průběh měla „modrá noc“ stejného řetězce v Praze. I zde lidé stáli v noci dlouhé fronty a brali útokem levné ovoce a zeleninu. Jeden z nich si přitom sebekriticky stěžoval: „Stali jsme se otroky obchodních řetězců.“ Jiný připomíná, že tento řetězec ve své kampani zdůrazňuje slogan „Z lásky k Česku“.

Konec nekalým praktikám

Připomeňme, že nekalé praktiky obchodních řetězců jsou předmětem kritiky nejen jejich zákazníků, ale i dodavatelů a politiků. Pravidelně je kritizuje například ministr zemědělství Marian Jurečka. Podle něj jsou marže obchodníků přehnané, místy dosahují více než tří procent.  Příkladem je mléko, které vykupují od zemědělců za třetinu ceny, za niž ji pak prodávají. „Nemáme však žádný nástroj, jimiž bychom mohli ovlivňovat výši marží,“ přiznává otevřeně ministr. Na straně druhé však zdůraznil, že ve vládě prosazuje novelu zákona o významné tržní síle, která by měla nekalé praktiky obchodníků omezit. Čeští farmáři tak výrazně prodělávají. Řetězce se však brání, že čelí velké konkurenci a nízkými cenami bojují o zákazníky.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.          

Vložil: Adéla Hofmanová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace