Ostuda Karlových Varů! Horní nádraží, kde staví i legendární Orient Expres, připomíná válečné trosky
30.11.2014
Foto: dopravni.net
Popisek: Karlovarské nádraží
Ten kdo je spatří na vlastní oči, propadne pochybám, zda se náhodou neocitl v padesátých letech či zda se tu právě nenatáčí nějaký poválečný historický film. Tím spíš, že se zde občas zastaví na své dlouhé cestě legendární Orient expres. Bohužel však jde o vizitku současné české vlakové dopravy.
Karlovarské horní nádraží dlouhá léta nabízí odvrácenou tvář světoznámého lázeňského města. Že jde o naprosto zásadní ostudu, to již připouští i karlovarský primátor Petr Kulhánek (KOA). Mimochodem, horní nádraží tradičně vyhrává ankety o nejhorší nádraží v zemi. A právem.
Přes všechny možné sliby, že bude konečně opraveno, se však léta nic neděje a cestovat z Karlových Varů vlakem do zahraničí nabízí dosti adrenalinový zážitek i pro otrlé pasažéry. A to nejen pro tuzemské, ale i zahraniční turisty a lázeňské hosty. Zdejší nádraží je totiž od roku 1870 napojeno na evropskou železniční síť. Stejně jako celé lázeňské město zažilo dobu velké slávy, kdy zde davy vítaly korunované hlavy a slavné filmové hvězdy. Jenže to je již hodně, hodně dávno.
Hledá se viník
Najít viníka dnešního ostudného stavu není rozhodně jednoduché. Na lepší časy se začalo blýskat, když měla karlovarské horní nádraží, podobně jako hlavní nádraží v Praze, opravit italská firma Grande Stazioni. Zatímco v Praze se kompletní rekonstrukce celého areálu historického nádraží blíží do finále, ve Varech na opravy vůbec nedošlo. Grande Stazioni totiž od projektu odstoupila kvůli tomu, že areál nádraží je v tak zchátralém stavu, že jej prakticky nelze opravit. Pak zase rekonstrukci zkomplikoval návrh, aby se dosavadní areál stal kulturní památkou.
Od bodu nula
Začít se tak zase muselo od bodu nula. Přesto rekonstrukce nádraží připomíná kauzu dostavby rychlostní silnice R6. Během posledních deseti let už zaznělo mnoho planých slibů, a dokonce padaly termíny, kdy mělo být nové horní nádraží dokončeno.
Zásadní zvrat nastal až v okamžiku, kdy bylo nádraží převedeno z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Hotový je i návrh architekta Petra Franty, který na místě staré výpravní budovy plánuje zcela novou, splňující všechny současné požadavky na provoz. Architektonický styl je současný, stavba má aerodynamický tvar a je koncipována jako nízkoenergetická.
Pokud nedojde k dalším nečekaným komplikacím, má být realizace nové budovy zahájena v únoru příštího roku a dokončena již v roce 2016. „Je to investice, která by měla stát přes osmdesát dva miliony korun,“ prozradil novinářům Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty. Peníze prý tentokrát budou, otázka je odkud vlastně. Hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD) totiž hovoří o celkové investici až 640 milionů korun.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová