Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ostuda Karlových Varů! Horní nádraží, kde staví i legendární Orient Expres, připomíná válečné trosky

30.11.2014
Ostuda Karlových Varů! Horní nádraží, kde staví i legendární Orient Expres, připomíná válečné trosky

Foto: dopravni.net

Popisek: Karlovarské nádraží

Ten kdo je spatří na vlastní oči, propadne pochybám, zda se náhodou neocitl v padesátých letech či zda se tu právě nenatáčí nějaký poválečný historický film. Tím spíš, že se zde občas zastaví na své dlouhé cestě legendární Orient expres. Bohužel však jde o vizitku současné české vlakové dopravy.

Karlovarské horní nádraží dlouhá léta nabízí odvrácenou tvář světoznámého lázeňského města. Že jde o naprosto zásadní ostudu, to již připouští i karlovarský primátor Petr Kulhánek (KOA). Mimochodem, horní nádraží tradičně vyhrává ankety o nejhorší nádraží v zemi. A právem.

Přes všechny možné sliby, že bude konečně opraveno, se však léta nic neděje a cestovat z Karlových Varů vlakem do zahraničí nabízí dosti adrenalinový zážitek i pro otrlé pasažéry.  A to nejen pro tuzemské, ale i zahraniční turisty a lázeňské hosty. Zdejší nádraží je totiž od roku 1870 napojeno na evropskou železniční síť. Stejně jako celé lázeňské město zažilo dobu velké slávy, kdy zde davy vítaly korunované hlavy a slavné filmové hvězdy. Jenže to je již hodně, hodně dávno.   

Hledá se viník

Najít viníka dnešního ostudného stavu není rozhodně jednoduché. Na lepší časy se začalo blýskat, když měla karlovarské horní nádraží, podobně jako hlavní nádraží v Praze, opravit italská firma Grande Stazioni. Zatímco v Praze se kompletní rekonstrukce celého areálu historického nádraží blíží do finále, ve Varech na opravy vůbec nedošlo. Grande Stazioni totiž od projektu odstoupila kvůli tomu, že areál nádraží je v tak zchátralém stavu, že jej prakticky nelze opravit.  Pak zase rekonstrukci zkomplikoval návrh, aby se dosavadní areál stal kulturní památkou. 

Od bodu nula

Začít se tak zase muselo od bodu nula. Přesto rekonstrukce nádraží připomíná kauzu dostavby rychlostní silnice R6. Během posledních deseti let už zaznělo mnoho planých slibů, a dokonce padaly termíny, kdy mělo být nové horní nádraží dokončeno.

Zásadní zvrat nastal až v okamžiku, kdy bylo nádraží převedeno z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty. Hotový je i návrh architekta Petra Franty, který na místě staré výpravní budovy plánuje zcela novou, splňující všechny současné požadavky na provoz. Architektonický styl je současný, stavba má aerodynamický tvar a je koncipována jako nízkoenergetická.

Pokud nedojde k dalším nečekaným komplikacím,  má být  realizace nové budovy zahájena  v únoru  příštího roku a dokončena již v roce 2016. „Je to investice, která by měla stát přes osmdesát dva miliony korun,“ prozradil novinářům Pavel Surý, generální ředitel Správy železniční dopravní cesty. Peníze prý tentokrát budou, otázka je odkud vlastně. Hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný (ČSSD)  totiž hovoří o celkové  investici až 640 milionů korun.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na .

Vložil: Adéla Hofmanová