Renč si troufl na Baarovou. Detaily ale tají… Letošní MFF ve Varech potvrdil, že kvalita současné české filmové produkce je mizerná
30.07.2014
Foto: Filip Renč představil ve Varech na festivalu svůj film Hlídač č.47. To bylo před pěti lety.
Popisek: Filip Renč
Už poněkolikáté se stalo, že diváci více tleskali starým dobrým filmům, jakými jsou Světáci nebo Ostře sledované vlaky, než domácím novinkám. A zklamaní ze současné tvorby jsou i filmaři. Úspěšný režisér Filip Renč se přiznal, že má jako člen České filmové a televizní akademie, udělující České lvy, problém dokoukat všechny soutěžní snímky. Sám nyní chystá velké překvapení.
V nedávném rozhovoru pro magazín DNES byl Renč jako vždy velmi otevřený a nikoho nešetřil. Na otázku, proč Češi přestali chodit do kina na české filmy odpověděl, že podle něj stoupá jejich kvantita a klesá kvalita. Jako jeden z důvodů uvedl fakt, že dnes může točit každý, kdo má digitální kameru, zatímco dříve režiséři alespoň vystudovali FAMU. A myslí si také, že další příčinou může být tematické zaměření současných snímků. Na Západě jsou podle něj často filmovými hrdiny lidé, kteří něco dokážou, u nás jde spíše o bezradné lůzry a ptá se: „Proč se mám dívat na příběh člověka, který například jenom hulí trávu a nikam nejde, po ničem netouží, nemá charisma ani cíle?“ Renč je přesvědčen, že lidé si chtějí jít do kina odpočinout, pobavit se a ne trpět.
Velké tajemství
On sám však rozhodně netočí jenom laskavé a zábavné příběhy. Příkladem jsou jeho filmy Requiem pro panenku, Hlídač č.47 nebo Sebemilenec. A příliš zábavný patrně nebude ani jeho chystaný, náročný projekt, v němž chce zachytit tragický životní příběh herečky Lídy Baarové. Osudy kontroverzní femme fatale, která pobláznila i nacistické pohlaváry a jejíž avantýry musel dokonce řešit Hitler, jistě nalákají spoustu diváků. Renč si je toho vědom a zvědavost veřejnosti i médií se snaží zvýšit například tím, že tají jména hlavních představitelů. Prozradil pouze, že protagonistku již vybral v konkurzu a pochází z Východu. Překvapením prý bude také obsazení Adiny Mandlové. Snadné prý není najít ideálního představitele pro Goebbelse či Gustava Froehlicha, který byl dalším osudovým mužem Baarové. Jediné jméno, které zatím režisér odtajnil, se týká Adolfa Hitlera, jehož by mohl hrát Pavel Kříž.
Risk nebo zisk?
Vše nasvědčuje tomu, že Renč stojí před svým životním dílem, na němž mimochodem pracuje již dvanáct let. „Filmařina je vytrvalostní běh, určený jenom pro opravdové šílence,“ stěžuje si Renč. Vzhledem k tomu, že se Hodina pokušení bude točit v mezinárodní koprodukci, vyžadující značný rozpočet, může jít též o velký risk. Nechme se překvapit, jak film o Lídě Baarové dopadne a zda skončí na MFF v Karlových Varech nebo zamíří na prestižnější festival, například Berlinale. Pokud se jej podaří včas dokončit, premiéru můžeme čekat již příští rok v květnu, k 70. výročí skončení druhé světové války.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová