Žhavá část kampaně se blíží

Nový malawiský film B'ella, který zobrazuje skutečnou Afriku, vznikl díky Čechům! Diváci ho poprvé spatří na karlovarském festivalu

27.06.2014

Autor: 2media

Popisek: B'ella, jeden z prvních malawiských filmů

B'ella, jeden z prvních malawiských filmů, natočený za finanční podpory Nadace Agrofert a Karla Janečka, bude v evropské premiéře uveden na 49. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Na festivalu film představí režisér Tawonga Taddja Nkhonjera a producentka Tereza Mirovičová.

Hledání osobní identity, opravdové přátelství, první láska, rozporuplné vztahy v kolektivu vrstevníků, respekt k tradiční kultuře, život a smrt... Režisér a scenárista Tawonga Taddja Nkhonjera v příběhu hlavní hrdinky, sedmnáctileté středoškolačky B'elly, zpracovává témata vlastní mládeži na celém světě. Jenže pozor, děj se odehrává ve střediskové vesnici Chazunda, v Africe, jež bývá zobrazována především v souvislosti s chudobou, hladem, korupcí, nemocemi a válečnými konflikty. O to cennější je civilní pohled, který B'ella nabízí. Pohled na život obyčejných Afričanů s charaktery, sny i starostmi podobnými těm našim.

„Film zachycuje Malawi jako zemi, jejíž kultura se rychle proměňuje pod tíhou západních vlivů, zároveň ale v mnoha ohledech lpí na dodržování tradic,“ říká režisér Tawonga Taddja Nkhonjera o svém prvním celovečerním snímku.

Pro africké dívky je B’ella především vzorem

Hraný film B'ella se stopáží 105 minut je výsledkem spolupráce malawiské organizace Dikamawoko Arts a česko-malawiské neziskovky boNGO Worldwide, z jejíž iniciativy vznikl. boNGO Worldwide v roce 2007 založila Tereza Mirovičová s cílem zvyšovat úroveň vzdělanosti v Malawi a v České republice přispívat k informované diskusi o životě lidí v rozvojových zemích. Jednou z cest k dosažení těchto cílů je produkce a šíření tematických filmů. Snímek byl s velkým úspěchem v dubnu premiérově uveden v Malawi a čeká jej tour po mezinárodních filmových festivalech.

„Pro africké dívky je B’ella především vzorem vrstevnice, která aktivně prosazuje vlastní názor a považuje-li to za správné, dokáže se postavit autoritám. Film tak usiluje o budování sebedůvěry malawiských dívek, která je nezbytná pro ekonomický i sociální rozvoj,“ dodává k filmu ředitelka boNGO Tereza Mirovičová, která byla jedinou Češkou, jež se natáčení zúčastnila.

Přispěli Babiš i Janeček

B'ella zaujme příběhem, výraznými hereckými výkony, atraktivními záběry krásné africké přírody, množstvím a intenzitou barev, divácky vděčnými spektakulárními scénami a skvělou hudbou afrického umělce Muhanya. B'ella je poutavým, srozumitelným a především autentickým vyprávěním Malawijců o jejich zemi a lidech, které bude rezonovat v každé části světa.

„Film B'ella funguje jako teleport, jeho prostřednictvím se snadno přenesete do Malawi. Poděkování patří panu Babišovi a Janečkovi za jejich velkorysý projev solidarity a trpělivost, kterou projektu věnovali,“ podotkl Zdeněk Janáček, který se postaral o fundraising filmu.

Osud B‘elly po festivalových premiérách...

Film se silným příběhem je vynikající způsob jak přimět mladé Malawijce diskutovat a hlouběji se zamýšlet nad důležitými tématy, která se sice ve školních osnovách a místních médiích vyskytují, ovšem ve formě nepříliš poutavé. A proto film B’ella původně vznikl – aby rozvířil diskusi a přispěl tak ke změnám důležitým pro rozvoj Malawi, která je v mnoha směrech jednou z nejméně rozvinutých zemí světa. V Malawi proto brzy odstartuje projekt B’ella na školách, který film přinese na základní a střední školy po celé zemi. Film se tak promítne tisícům studentů i z těch nejodlehlejších škol, do kterých nevede silnice ani elektřina, a ti jej pak budou rozebírat v řízených debatách vedených zkušenými pracovníky boNGO.

V ČR by měl být film uveden v rámci rozvojové výchovy na vybraných středních školách. Zisk z prodeje DVD bude přispívat na vzdělávací projekty boNGO v Malawi.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová