Karlovarský filmový festival se kvapem blíží! Co nás čeká? Víme, jaké hvězdy letos přijedou, dokonce jeden slavný expolitik
04.06.2014
Foto: MFF KV
Popisek: Jiří Bartoška s oficiálním plakátem 43. ročníku MFF Karlovy Vary
Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary letos otevře své brány pro baťůžkáře i celebrity, zkrátka milovníky filmu všeho druhu (i pro ty, co jen nasávají atmosféru ve festivalových barech) již v pátek 4. Července a potrvá až do 12. 7. Pátrali jsme po festivalových novinkách… Tak třeba, letošní Cenu prezidenta MFF KV za přínos české kinematografii získá Zdeněk Svěrák.
Filmový a televizní scenárista, autor divadelních her, spisovatel, herec a textař převezme v rámci 49. ročníku MFF Karlovy Vary Cenu prezidenta MFF KV, jíž festival oceňuje nejvýznamnější osobnosti české kinematografie.
Filmy podle scénářů Zdeňka Svěráka byly třikrát nominovány na Oscara: poprvé to byla veselohra Vesničko má středisková (1985, r. Jiří Menzel) a podruhé Obecná škola (1991, r. Jan Svěrák) a následně Kolja, který nakonec Oscara v roce 1997 získal.
Zdeněk Svěrák, původně učitel, se do české kultury zapsal nejen jako scenárista, dramatik a spisovatel, ale také jako spolutvůrce fiktivní postavy českého velikána Járy Cimrmana, jehož jméno nese i divadlo, které se svými kolegy založil a kde jako kmenový autor a herec působí dodnes.
Karlovarský festival ocení Williama Friedkina
Výjimečná osobnost amerického filmu převezme Křišťálový globus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii a uvede restaurovanou verzi jednoho ze stěžejních titulů své kariéry Mzda strachu.
Friedkinova návštěva Karlových Varů je logickým vyvrcholením snah festivalu představit sedmdesátá léta v zámořské kinematografii, klíčové období, jež ovládala generace Nového Hollywoodu. Rodák z Chicaga k jeho ojedinělosti přispěl nejen proslulými snímky Francouzská spojka (1971) a Vymítač ďábla (1973), ale především ve své době kontroverzně přijatým dobrodružným dramatem Mzda strachu (1977), které je dnes všeobecně uctíváno, podobně jako o více než dvacet let starší Clouzotova stejnojmenná adaptace téhož románu Georgese Arnauda.
Už v začátcích kariéry v dokumentární tvorbě pro televizi (např. ceněný Lid vs. Paul Crump) prokázal William Friedkin mimořádný talent pro sugestivní filmové vyjadřování, kterým je schopen oslovit široké publikum i nevyzpytatelné kritiky. Do historie filmu se zapsal redefinováním žánrů krimi a hororu, Francouzská spojka a Vymítač ďábla dohromady získaly sedm Oscarů a stejný počet Zlatých globů, jejich vliv na dílo řady tvůrců je všeobecně známý. Za jeden z nejoriginálnějších thrillerů 80. let je považován jeho kontroverzní ponor do newyorské sadomasochistické subkultury Na lovu (1980), zatímco akční drama Žít a zemřít v L.A. zaznamenalo úspěch u kritiky, jíž připomnělo Friedkinův veleúspěšný začátek předchozí dekády.
Uznávaný operní režisér i autor fascinujících knižních memoárů The Friedkin Connection (Harper 2013) vždy ovládal schopnost vymanit se zjednodušujícímu zaškatulkování. V nedávných letech zaujal hororovým thrillerem Brouk (2006) i černou komedií Zabiják Joe (2011).
Lech Walesa osobně uvede film Walesa: Člověk naděje
Držitel Nobelovy ceny míru a bývalý polský prezident Lech Walesa osobně uvede na 49. MFF Karlovy Vary ve světové premiéře režisérskou verzi snímku legendárního Andrzeje Wajdy Walesa: Člověk naděje, vytvořenou speciálně pro premiérové promítání na MFF KV.
Společně s Lechem Walesou se zvláštního uvedení filmu na MFF Karlovy Vary zúčastní představitel titulní úlohy Robert Więckiewicz a herečka Agnieszka Grochowska, která hraje roli Walesovy manželky Danuty. Uvedení nové verze filmu Walesa: Člověk naděje za účasti mimořádných hostů bude součástí zvláštní akce organizované společností Unipetrol, členem skupiny PKN ORLEN.
Nejvýznamnější polský režisér 20. století Andrzej Wajda natočil filmový portrét jednoho z klíčových mužů novodobé polské historie. Wajda zobrazuje fenomén Lecha Walesy – předáka polského odborového hnutí Solidarita – a jeho proměny z řadového dělníka v charismatického vůdce. Walesova kontroverzní osobnost rozněcuje vášnivé diskuse ještě dnes, jisté ovšem je, že milionům lidí pomohl uskutečnit potlačený sen o svobodě a připravil půdu pro politické změny, které si ve své době nikdo nedokázal představit.
„Jsem si velmi dobře vědom, že „Walesa“ je nejobtížnější téma, s jakým jsem se během své pětapadesátileté filmové kariéry setkal, nicméně žádný režisér o něm nenatočil film, který by mě uspokojoval, takže jsem zkrátka neměl na vybranou,“ říká režisér Andrzej Wajda. Snímek podle scénáře známého polského spisovatele a dramatika Janusze Głowackého se stal divácky nejúspěšnějším polským filmem loňského roku. Světově uznávaný režisér Walesovým portrétem symbolicky navázal na svůj proslulý film věnovaný událostem kolem vzniku Solidarity a památné stávky v gdaňských loděnicích Člověk ze železa.
MFF KV uvede v Hlavním programu mimo soutěž dvě světové premiéry českých filmů
Dvě světové premiéry nových českých snímků uvede 49. MFF Karlovy Vary v Hlavním programu mimo soutěž. Jde o celovečerní hraný film Zejtra napořád, režiséra Rudolfa Havlíka a celovečerní dokument Olgy Sommerové Magický hlas rebelky o zpěvačce Martě Kubišové.
Film Zejtra napořád je režijním debutem Rudolfa Havlíka. Spisovatel, cestovatel a blogger natočil svou prvotinu podle vlastního scénáře, zčásti inspirovaného osobně prožitým cestováním po Asii a hledáním pocitu domova v České republice. Hlavní hrdina filmu Petr Kraus pendluje mezi Prahou a Čínou, kde zařizuje výrobu zboží pro své zákazníky. Jeho život je jeden velký trysk. Snad i proto si na dálku domluví několik schůzek naslepo a věří, že až se vrátí, možná potká někoho, kdo mu změní život. Doma se ukáže, že zakázka, na kterou sázel, je zkažená, zákazník chce zpět své peníze a on má jen několik dní na to, aby věci uvedl do pořádku. Petr vyráží na cestu napříč republikou, aby objevil nové přátele a přitom zjistil, že se neobejde bez lidí, kteří jsou mu nablízku odjakživa. Na cestu, která mu možná změní život a kde si uvědomí, že před problémy nemůže utíkat věčně, protože si jej vždy nakonec najdou. Zejtra napořád je film o tom, že ty nejlepší věci jsou v našich snech, o změnách v životě, které chceme udělat, ale často se jich bojíme. O rozhodnutích, která začneme realizovat, ale až zejtra! O naději, že příští ráno všechno změní. V hlavních rolích filmu hrají Pavel Batěk, Vica Kerekes a Filip Blažek.
Dvě legendy se potkávají u nového českého celovečerního dokumentu Magický hlas rebelky. Ikona české dokumentaristiky, režisérka Olga Sommerová portrétuje výjimečnou zpěvačku a mimořádně silnou osobnost, která se stala jedním ze symbolů českého disentu – Martu Kubišovou. Filmová kamera v průběhu jednoho roku doprovází Martu Kubišovou na koncertech, navštíví bývalou zpěvaččinu chalupu, kde podepsala Chartu 77, jíž se pak stala mluvčí a společně s ní nahlédne v Archivu bezpečnostních složek do svazků, které na ni StB vedla. Je svědkem setkání Marty Kubišové s přáteli z Charty i hudebními kolegy, emotivně dokumentuje vztah s dcerou Kateřinou. Součástí filmu jsou i sekvence z muzikálu o baronce Sidonii Nádherné, v němž Marta Kubišová vytváří ústřední postavu společně se zpěvačkou Anetou Langerovou. Na vzniku dokumentu se koprodukčně podílela Česká televize.
Ovashvili, Nikonovová, Lambert a Pálfi v Hlavní soutěži 49. MFF KV
Mezi sedmi světovými a pěti mezinárodními premiérami budou uvedeny dva české filmy a vůbec poprvé snímek animovaný.
Uznávaný gruzínský tvůrce George Ovashvili (Druhý břeh) představí v hlavní festivalové sekci svůj dlouho očekávaný snímek Kukuřičný ostrov, psychologické drama zpracovávající prostřednictvím uhrančivých obrazů a slov prostých pohledů výsostně aktuální téma – intenzivní vztah člověka a přírody. Přední ruská režisérka Angelina Nikonovová (Portrét v pološeru) si vybrala karlovarský festival pro premiéru hořké komedie Welkome Home, zasazené do imigrantské komunity současného New Yorku plné svérázných postav, a vynikající inteligentním humorem a skvěle napsanými dialogy.
Maďar György Pálfi, jeden z nejoriginálnějších evropských filmařů dneška, přiveze do Karlových Varů smutnou grotesku ze současnosti Volný pád. Prostřednictvím sedmi příběhů vysílá s pro něj typickou sofistikovanou provokativností a nezměrnou imaginací alarmující zprávu o stavu lidstva. Intimně laděné drama s neodolatelnými melodramatickými okamžiky Jsem tvůj natočil Belgičan David Lambert, jehož předchozí film Za zdmi byl před dvěma lety uveden v canneském Týdnu kritiky. O nelehké cestě k citovému naplnění vypráví Lambert v příběhu nepravděpodobného vztahu argentinského floutka a stárnoucího belgického pekaře.
Netrpělivě očekávaný debut Miroslava Krobota, divadelníka a jediného českého herce, který se objevil ve filmech uvedených v Cannes, Berlíně i Benátkách, se jmenuje Díra u Hanušovic. Lakonickým vesnickým dramatem s prvky černé komedie Krobot na dálku kyne kolegovi Kaurismäkimu i bratřím Mrštíkům, s nedocenitelnou pomocí výkvětu českého herectví v čele s Tatianou Vilhelmovou, Ivanem Trojanem a Jaroslavem Pleslem. Autorkou historicky prvního animovaného snímku v soutěži MFF Karlovy Vary je v New Yorku usazená lotyšská režisérka Signe Baumane. Ve „veselém filmu o depresi“ Šutry v kapsách vypráví s obdivuhodnou odvahou i humorem o psychické chorobě sužující její rodinu po desítky let a zároveň nabízí neobvyklý exkurs do historie Lotyšska první poloviny 20. století.
Trojnásobné ženské zastoupení v hlavní soutěži uzavírá česká scenáristka a režisérka Andrea Sedláčková se snímkem ze sportovního prostředí Fair Play. Komorně laděné drama o státem organizovaném dopingu a především o snaze zachovat si lidskou důstojnost v totalitních osmdesátých letech se soustředí na dospívající talentovanou sportovkyni Annu (Judit Bárdos) a její matku s disidentskou minulostí (Anna Geislerová). Letošní silnou účast ze zemí na východ od České republiky doplňuje proslulý kazašský tvůrce Nariman Turebajev s volnou adaptací Dostojevského Bílých nocí nazvanou Dobrodružství. Do současného Almaty zasazený příběh osamělého Marata, fascinovaného složitou osobností dívky Marijam, má blíže k Bressonovi než k Viscontimu, díky jemným akustickým i vizuálním detailům ovšem nabízí svébytný umělecký zážitek.
Spíše než o dramatické konflikty jde o navození melancholické nálady v novém jemně humorném snímku talentovaného Islanďana Hafsteinna Gunnara Sigurdssona (Doprava doleva) Paříž Severu. Místní učitel, kterému se podařilo zažehnat problém s alkoholem, jeho rockersky frivolní otec, ale i další obyvatelé zapadlé vesničky nepřemýšlejí o ničem menším, než jak naložit se životem. Bizarně podmanivé prostředí bezstarostné bohémy v Los Angeles 70. let, ale i talent a sebedestruktivní okamžiky na heroinu závislého proslulého pianisty Joea Albanyho (John Hawkes) přibližuje perspektivou jazzmanovy dcery Amy-Jo (Elle Fanning) režisér Jeff Preiss v melancholicky laděném dramatu Low Down.
Smutek bez konce, druhý film talentovaného mexického režiséra Jorgého Pereze Solana, přibližuje v magické i skličující náladě osud Cheby a Angeles Miguel, dvou žen, které otěhotněly se stejným mužem. Po boku několika blízkých žijí v izolované vesnici a jejich snahu vést skromný a důstojný život neustále atakuje podivná nemoc duše, „la tirisia“. Francouz Pascal Rabaté, držitel ceny za režii z MFF KV 2011 za film Prázdniny u moře se do karlovarské soutěže vrací s podmanivě stylizovanou ironizující moralitou Dehet a peří o tom, jak protřelého cynika Christiana stihla za podvody odplata, nikoli nepodobná středověkému trestu zmíněnému v názvu filmu.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Anička Vančová