Filmová show skončila mezi televizními propadáky. A kritik přiznává: Jsem z toho v šoku

09.07.2019

Autor: KVIFF

Popisek: Americká herečka Patricia Clarkson byla jedinou hvězdou závěrečného ceremoniálu. Ale důstojnou, její výkon v seriálu Ostré předměty byl skvělý (je to moc dobrý seriál, můžeme doporučit)

Česká televize si většinou dokáže v sobotu získat značnou přízeň diváků díky různým zábavným pořadům, k nimž například patří oblíbené Zázraky přírody. Tentokrát však nebodovala, i když odvysílala přímý přenos ze slavnostního zakončení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Přesto, že nabídl řadu zajímavých a atraktivních okamžiků, stal se jedním z propadáků večera a porazily ho mnohokrát opakované filmové reprízy. Sobotní obrazovku mimochodem opanoval Deník Bridget Jonesové.

Mimo jiné se tak potvrdilo, že se karlovarský festival zdaleka netěší takové popularitě, jak se jeho organizátoři snaží neustále tvrdit. A není to poprvé, co přímý přenos z Varů nepřilákal tolik diváků, jak by se dalo podle deklarované prestiže této mezinárodní události předpokládat. Namísto toho, aby se ocitl na artovém kanálu (kam by ideálně patřil), se však opět vysílal na ČT 1, kde ho sledovalo necelých 300 tisíc zájemců, což je pro tuto nejsledovanější stanici u nás značné fiasko. Přitom šlo o velmi zajímavou podívanou. K tomu nejlepšímu, co se na MFF každoročně objeví, bezesporu patří úvodní a závěrečná show v režii bratří Cabanů. Akrobaté na hrazdách a lepé tanečnice společně předvedli strhující výkony a dočkali se vůbec největšího aplausu ve Velkém sále Thermalu. Zaslouženě.

My dva a čas

Autoři scénáře přímého přenosu naštěstí pochopili, že předávání samotných cen vítězům celý večer neutáhne, a tak ho zpestřili několika zdařilými vsuvkami. K nim patřil vtipný medailonek, věnovaný pětadvacetiletému partnerství Jiřího Bartošky a Evy Zaoralové, dvou nejznámějších tváří MFF. Nabídl ovšem i jeden pikantní moment. Zatímco legendární filmová publicistka zůstává celé čtvrtstoletí stále stejná, Jiří Bartoška se během té doby změnil k nepoznání. Někdejší urostlý, černovlasý fešák výrazně zestárnul a dnes spíše vypadá jako pohádkový dědeček. Ne každý ovšem z kaleidoskopu, sestaveného z fotografií, pořízených během pětadvaceti ročníků MFF, pochopil, že Eva Zaoralová již několik let nezastává funkci umělecké ředitelky MFF, ale pouze poradkyně. Nahradil ji nenápadný Karel Och.

Pocta pro profesionála

Další portrét připomněl vynikajícího českého kameramana Vladimíra Smutného. Skvělý profesionál, držitel sedmi (!) Českých lvů se podílel na mnoha výtečných českých filmech a seriálech (za všechny připomínám alespoň Smrt krásných srnců, Tmavomodrý svět, Obecnou školu, oscarového Kolju, či Vlak dětství a naděje). Právem si z letošního MFF odnesl Cenu prezidenta MFF a doufejme, že se díky spolupráci na ambiciózním koprodukčním snímku Poraněné ptáče v režii Václava Marhoula dočká dalšího uznání své profesionality, třeba na mezinárodním poli. Závěrečný ceremoniál vzdal hold také americké herečce Patricii Clarksonové, jedné ze tří letošních zahraničních filmových hvězd. Od Jiřího Bartošky obdržela Cenu za přínos světové kinematografii a dojatě za ní děkovala.

Nejslabší článek

Letos se opět potvrdilo, že nejslabším článkem karlovarského festivalu je soutěž. V divácké anketě znovu zvítězil snímek, který mezi soutěžní vůbec nepatřil, dokument Olgy Sommerové Lehce s životem se prát, věnovaný Jiřímu Suchému, druhý skončil rovněž nesoutěžní dokument Heleny Třeštíkové Forman vs. Forman. A jsou to právě tyto dvě dámy, kdo zachraňuje čest českých filmařů. Ostatně, Helena Třeštíková se v průběhu festivalu dozvěděla, že jí bylo nabídnuto členství v Americké filmové akademii, v níž se rozhoduje, kdo získá Oscara.

Letošní MFF vyhrál bulharský film Otec. Pro diváky i kritiky to bylo velké překvapení, ne-li rovnou šok. To přiznal i filmový kritik Kamil Fila. Podle něj patří vítěz k nejhůře hodnoceným snímkům letošní soutěže:“ Jsem z toho na rozpacích i v šoku,“ nechal se slyšet na Aktuálně.cz.