Prestižní karlovarský festival? Nebo spíše jedna velká ostuda? Komentář Adély Hofmanové
30.06.2019
Foto: KVIFF
Popisek: Prezident festivalu Jiří Bartoška na zahajovacím ceremoniálu
O Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech se v posledních letech hovoří jako o akci, která je stále stejná a jednotlivé ročníky odlišují jen návštěvy zahraničních filmových hvězd. Karlovarský svátek filmu upadl do tak zoufalého stereotypu, že by stálo za to, natočit o něm nějaký satirický film. A pozastavit se v něm třeba nad tím, jaký výsledek vlastně přinesly jednotlivé ročníky, především s ohledem na skutečnost, že jenom za posledních deset let do nich stát investoval několik stovek milionů korun, které chybí na daleko podstatnější věci, ale třeba i na natáčení kvalitních filmů.
Připomeňme, že rozpočet MFF, trvajícího pouhých osm dnů, se každý rok pohybuje kolem 140 milionů korun. A zhruba třetinu této částky, 46 milionů korun, věnují státní instituce (Ministerstvo kultury 30 milionů, Karlovarský kraj a statutární město Karlovy Vary po 8 milionech). Zbytek zaplatí sponzoři. Zatímco by se na první pohled mohlo zdát, že nejvíce stojí záležitosti, které se týkají umělecké části festivalu, nejvíce peněz spolyká ubytování hostů, náklady na jejich cestu a další servis.
Marnotratné plýtvání
Jak prozrazuje prezident MFF Jiří Bartoška, za účast přítomným filmových hvězdám organizátoři neplatí, hradí pouze jejich ubytování či dopravu. Vzhledem k tomu, že samozřejmě létají 1. třídou a bydlí v nejluxusnějších hotelích, přičemž je často doprovází hned několik příbuzných a spolupracovníků, jde o náklady značně vysoké. Otázkou však je, zda všechny hvězdy a hvězdičky a další hosté, co se na festivalu mihnou, mají na podobný servis nárok. Dohromady jsou jich neuvěřitelné tři tisíce!
Chátrající Thermal
Ovšem, to není to nejpodstatnější. Zatímco se za léta, kdy se MFF koná, utratilo obrovské množství veřejných prostředků, hlavní dějiště, festivalový palác Thermal, zůstává smutnou vizitkou protahující se rekonstrukce. A jedním z důvodů je právě nedostatek financí. Připravovanou rekonstrukci navíc kritizují nejen potomci manželů Machoninových, tedy architektů této významné brutalistní stavby, ale také karlovarští občané, jimž nejvíce vadí, že již několik let není v provozu unikátní bazén, který patří k hotelu. Tento problém dokonce v nedávné anketě označili za vůbec největší.
Opoziční zastupitelé si stěžují, že má být bazén pronajatý a že detaily rekonstrukce celého hotelového areálu zůstávají v utajení (podle našich informací má být jediný padesátimetrový bazén v kraji při rekonstrukci rozpůlen). V této souvislosti připomínáme, že hotel Thermal je státním majetkem a patří pod Ministerstvo financí. Asi ne náhodou byla ministryně financí Alena Schillerová při zahajovacím ceremoniálu před hotelem Thermal vypískaná.
Soutěž bez českého filmu
Zatímco stát pumpuje do mnoha různých filmových festivalů a přehlídek obrovské částky, domácí filmová tvorba se ocitla v krizi. Překvapivě to přiznávají i samotní pořadatelé festivalu. Letos se totiž v hlavní soutěži MFF neobjeví žádný český film, protože čeští filmaři žádný kvalitní nenatočili! A ti, jimž se to přece jenom podařilo, například dlouho očekávané Nabarvené ptáče Václava Marhoula, se zase snaží svá díla probojovat na významnější zahraniční festivaly.
Mimochodem, Marhoul pracoval na Nabarveném ptáčeti jako scenárista, režisér i producent deset let, čtyři roky z toho sháněl peníze a náročný koprodukční snímek světových parametrů, v němž hrají například Harvey Keitel, Barry Pepper nebo Stellan Skarsgård, stojí přibližně tolik co jeden ročník MFF.

Vložil: Adéla Hofmanová