Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Pochvala. 500 vlaků s minerálkou z karlovarské Kyselky na Moravu ulehčilo silnicím. Muselo by vyrazit 11 500 kamionů

19.09.2018
Pochvala. 500 vlaků s minerálkou z karlovarské Kyselky na Moravu ulehčilo silnicím. Muselo by vyrazit 11 500 kamionů

Foto: Karlovarské minerální vody

Popisek: Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je pro dálnice skvělá zpráva

Karlovarské minerální vody (KMV) vypravily z Kyselky již 500. nákladní vlak vezoucí produkty KMV na 470 km dlouhé trase do distribučního centra na Moravě. Pět vlakových souprav od léta roku 2012 nahradilo jízdu více než 11.500 kamionů. KMV tím výrazně pomáhají životnímu prostředí a ulehčují silniční a dálniční síti ČR. Díky pozitivním zkušenostem chtějí KMV železniční přepravu dále rozvíjet.

KMV využívají železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovily provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří, Nyní je železniční přeprava významnou součástí distribučního řetězce KMV.

V sezóně i 2-3 vlaky týdně

Vlaky s minerálními vodami Mattoni a Magnesia a pramenitou vodou Aquila pro Moravu jezdí z Kyselky celoročně, v sezóně i 2-3 vlaky týdně, a objemy přepravené po železnici se postupně zvyšují (ze 46,3 mil. litrů v roce 2013 až na 53,7 mil. litrů v roce 2017). V roce 2017 se rozšířila kapacitu vlaku z 16 vagonů na 20. Objem železničních přeprav teď činí 19 % z celkové distribuce KMV v ČR. KMV jsou jedním z mála výrobců nealkoholických nápojů, kteří používají vlaky k přepravě výrobků v takovém objemu.

Železniční přeprava činí 19 % z celkové distribuce KMV v ČR

Ulehčení silniční a dálniční síti v ČR v čele s extrémně frekventovanou dálnici D1 je díky KMV úctyhodné – 500 vlaků už nahradilo více než 11.500 neuskutečněných jízd kamionů (ročně cca 1950 jízd). To představuje řadu kamionových souprav seřazených za sebou o celkové délce cca 187 kilometrů (tj. téměř z Prahy až do Brna).

Jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě

„Kdykoliv se podaří naložit kapacitní náklad na železnici, vždy jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě. Navíc jsou pak dálniční tepny volnější pro osobní dopravu, což se projeví vždy, když kvůli nehodě či omezení dochází ke kolonám; právě jejich rychlé rozpuštění a rozjetí totiž vždy komplikují dlouhé fronty nákladních souprav. V posledních letech to platí násobně, protože opravujeme dlouho zanedbávané české dálnice, stavíme nové a dokonce modernizujeme D1, což je výstavba úplně nové dálnice na pozemku té původní a to vše za plného provozu. Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je v tu chvíli pro dálnice samozřejmě skvělá zpráva,“ říká Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.

Pět vlaků převezlo 490 000 tun zátěže přesunuté ze silnic na koleje, což vedle průjezdnějších silnic znamená i 1,77 milionů litrů nespálené nafty, 4 700 tun ušetřených emisí CO2, a pochopitelně i menší hluk a nižší prašnost. „Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po dnes spíše opomíjené železnici. Díky pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.

Přínosy železniční přepravy KMV v číslech

Doprava po železnici, trasa Kyselka (Karlovarský kraj) – Mostkovice (Olomoucký kraj)
= 470 km

500 jízd vlaků

= 11 678 nevypravených kamionů
= o 4 674 000 km ujetých po silnici méně
= o 490 000 tun zátěže na silnici méně
= o 1 766 000 litrů nespálené nafty méně
= o 4741 tun emisí CO2 méně
= přepraveno 275 mil. litrů nápojů


O železniční přepravě výrobků KMV z Kyselky

28. srpna 2012 vyjel z Kyselky první vlak s nákladem zdejší unikátní minerální vody po obnovené železniční vlečce do Vojkovic nad Ohří, kterou vybudoval a roku 1895 uvedl do provozu Heinrich Mattoni, zakladatel stejnojmenné společnosti, jejímž nástupcem jsou Karlovarské minerální vody, a. s. (KMV). Rekonstrukce železniční vlečky na osmikilometrové trase Kyselka – Vojkovice nad Ohří trvala necelé čtyři měsíce. Zaměstnanci společnosti Rutr, která rekonstrukci prováděla, vyměnili 560 pražců a nahradili 820 metrů kolejnic. KMV každý rok do vlečky pravidelně investují několik milionů korun, aby se její technický stav neustále zlepšoval. S ohledem na její délku cca 8 km to není jednoduchý úkol, avšak za výsledek stojí. Samotná její rekonstrukce a uvedení do provozu stálo KMV cca 10 mil. Kč.

KMV každý rok do vlečky pravidelně investují několik milionů korun

Vlaky s výrobky KMV pro spotřebitele na Moravě jezdí po trase dlouhé celkem 470 km: Kyselka (Karlovarský kraj) – Vojkovice nad Ohří - Kadaň – Chomutov – Ústí nad Labem – Kralupy – Nymburk – Pardubice – Česká Třebová - Mohelnice – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané - Mostkovice u Prostějova (Olomoucký kraj).

Manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail system s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy přebírají elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase. Vlečka od roku 2017 neslouží jen převozu výrobků KMV, ale jezdí po ní i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout opravované budovy Lázní Kyselka, navštívit Mattoni Muzeum nebo si projít naučnou Mattoniho stezku „Po stopách skřítků“.

Zdroj TK

Vložil: Markéta Vančová