Pochvala. 500 vlaků s minerálkou z karlovarské Kyselky na Moravu ulehčilo silnicím. Muselo by vyrazit 11 500 kamionů
19.09.2018
Foto: Karlovarské minerální vody
Popisek: Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je pro dálnice skvělá zpráva
Karlovarské minerální vody (KMV) vypravily z Kyselky již 500. nákladní vlak vezoucí produkty KMV na 470 km dlouhé trase do distribučního centra na Moravě. Pět vlakových souprav od léta roku 2012 nahradilo jízdu více než 11.500 kamionů. KMV tím výrazně pomáhají životnímu prostředí a ulehčují silniční a dálniční síti ČR. Díky pozitivním zkušenostem chtějí KMV železniční přepravu dále rozvíjet.
KMV využívají železnici pro přepravu svých výrobků od léta 2012, kdy na své náklady obnovily provoz železniční vlečky z Kyselky do Vojkovic nad Ohří, Nyní je železniční přeprava významnou součástí distribučního řetězce KMV.
V sezóně i 2-3 vlaky týdně
Vlaky s minerálními vodami Mattoni a Magnesia a pramenitou vodou Aquila pro Moravu jezdí z Kyselky celoročně, v sezóně i 2-3 vlaky týdně, a objemy přepravené po železnici se postupně zvyšují (ze 46,3 mil. litrů v roce 2013 až na 53,7 mil. litrů v roce 2017). V roce 2017 se rozšířila kapacitu vlaku z 16 vagonů na 20. Objem železničních přeprav teď činí 19 % z celkové distribuce KMV v ČR. KMV jsou jedním z mála výrobců nealkoholických nápojů, kteří používají vlaky k přepravě výrobků v takovém objemu.

Železniční přeprava činí 19 % z celkové distribuce KMV v ČR
Ulehčení silniční a dálniční síti v ČR v čele s extrémně frekventovanou dálnici D1 je díky KMV úctyhodné – 500 vlaků už nahradilo více než 11.500 neuskutečněných jízd kamionů (ročně cca 1950 jízd). To představuje řadu kamionových souprav seřazených za sebou o celkové délce cca 187 kilometrů (tj. téměř z Prahy až do Brna).
Jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě
„Kdykoliv se podaří naložit kapacitní náklad na železnici, vždy jde o dopravu výrazně šetrnější vůči planetě. Navíc jsou pak dálniční tepny volnější pro osobní dopravu, což se projeví vždy, když kvůli nehodě či omezení dochází ke kolonám; právě jejich rychlé rozpuštění a rozjetí totiž vždy komplikují dlouhé fronty nákladních souprav. V posledních letech to platí násobně, protože opravujeme dlouho zanedbávané české dálnice, stavíme nové a dokonce modernizujeme D1, což je výstavba úplně nové dálnice na pozemku té původní a to vše za plného provozu. Každý vypravený nákladní vlak místo kolony kamionů je v tu chvíli pro dálnice samozřejmě skvělá zpráva,“ říká Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic.
Pět vlaků převezlo 490 000 tun zátěže přesunuté ze silnic na koleje, což vedle průjezdnějších silnic znamená i 1,77 milionů litrů nespálené nafty, 4 700 tun ušetřených emisí CO2, a pochopitelně i menší hluk a nižší prašnost. „Náš projekt dokazuje, že i rychloobrátkové zboží lze přepravovat rychle a kvalitně po dnes spíše opomíjené železnici. Díky pozitivním zkušenostem s ekologičtější přepravou po železnici připravujeme další projekty na rozšíření železniční přepravy do dalších destinací. Letos testujeme vlakovou přepravu z Kyselky do Prahy. Do konce roku 2018 chceme vše vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu,“ říká Alessandro Pasquale, generální ředitel KMV.
Přínosy železniční přepravy KMV v číslech
Doprava po železnici, trasa Kyselka (Karlovarský kraj) – Mostkovice (Olomoucký kraj) = 470 km
500 jízd vlaků
= 11 678 nevypravených kamionů = o 4 674 000 km ujetých po silnici méně = o 490 000 tun zátěže na silnici méně = o 1 766 000 litrů nespálené nafty méně = o 4741 tun emisí CO2 méně = přepraveno 275 mil. litrů nápojů
|
O železniční přepravě výrobků KMV z Kyselky
28. srpna 2012 vyjel z Kyselky první vlak s nákladem zdejší unikátní minerální vody po obnovené železniční vlečce do Vojkovic nad Ohří, kterou vybudoval a roku 1895 uvedl do provozu Heinrich Mattoni, zakladatel stejnojmenné společnosti, jejímž nástupcem jsou Karlovarské minerální vody, a. s. (KMV). Rekonstrukce železniční vlečky na osmikilometrové trase Kyselka – Vojkovice nad Ohří trvala necelé čtyři měsíce. Zaměstnanci společnosti Rutr, která rekonstrukci prováděla, vyměnili 560 pražců a nahradili 820 metrů kolejnic. KMV každý rok do vlečky pravidelně investují několik milionů korun, aby se její technický stav neustále zlepšoval. S ohledem na její délku cca 8 km to není jednoduchý úkol, avšak za výsledek stojí. Samotná její rekonstrukce a uvedení do provozu stálo KMV cca 10 mil. Kč.

KMV každý rok do vlečky pravidelně investují několik milionů korun
Vlaky s výrobky KMV pro spotřebitele na Moravě jezdí po trase dlouhé celkem 470 km: Kyselka (Karlovarský kraj) – Vojkovice nad Ohří - Kadaň – Chomutov – Ústí nad Labem – Kralupy – Nymburk – Pardubice – Česká Třebová - Mohelnice – Olomouc – Prostějov – Kostelec na Hané - Mostkovice u Prostějova (Olomoucký kraj).
Manipulaci s železničními vozy na vlečkách a jejich dopravu do předávacích železničních stanic zajišťuje společnost Rail system s vlastními dieselelektrickými lokomotivami řady 749. V předávacích stanicích si vlakové soupravy přebírají elektrické lokomotivy společnosti ČD Cargo, které je přepravují na další trase. Vlečka od roku 2017 neslouží jen převozu výrobků KMV, ale jezdí po ní i návštěvníci kraje díky prázdninovému provozu osobní dopravy. Návštěvníci si tak mohou prohlédnout opravované budovy Lázní Kyselka, navštívit Mattoni Muzeum nebo si projít naučnou Mattoniho stezku „Po stopách skřítků“.
Zdroj TK
Vložil: Markéta Vančová