Stav mostů rozlítil primátora, k zodpovědnosti žene ministra a žádá omluvu. Je to naprosto neomluvitelné
02.09.2018
Foto: mmkv.cz
Popisek: Doubský most v Karlových Varech
Těžko už si lze představit rozhádanější politiky než jsou ti karlovarští. Na jejich obranu budiž řečeno, že jde o tradici, přetrvávající staletí, a tak si zdejší občané na nejrůznější hádky a spory dávno zvykli. Konšelé se hádají s krajem či ministerstvy nejen kvůli opravě Císařských lázní či krematoria, ale nově také kvůli opravě mostů. Primátora města Petra Kulhánka před volbami rozlítilo, že za rekonstrukci zdejšího strategického mostu nese odpovědnost stát, ale občané se zlobí na magistrát.
Primátor se proto obrátil na ministra dopravy Dana Ťoka a v něm mu připomněl jeho sliby, týkající se rekonstrukce tzv. Doubského mostu, který je hlavní spojnicí přes řeku z Ohře. Most byl letos na jaře uzavřen s tím, že jeho rekonstrukce bude ukončena v listopadu a uzavírka samozřejmě způsobila značné komplikace. Mimo jiné musela být zřízena náhradní autobusová doprava mezi oběma břehy s dlouhou objízdnou dobou. „Od počátku bylo terčem kritiky město, přestože jde plně o akci v režii státu, a to nejdříve za uzavírku samotnou, následně za to, že se na mostě nepracuje. Na můj dotaz, proč se na mostě vizuálně nic neděje, jsem byl ze strany Vás, pane řediteli, informován, že je nutné na základě nových zjištění stavu mostu přepracovat projektovou dokumentaci, nicméně že termín dokončení listopad 2018 bude dodržen,“ uvádí v dopise Kulhánek. Stěžuje si také na to, že čtyři měsíce po úplné uzavírce mostu na něm evidoval spíše symbolický pohyb než stavební ruch, což je rovněž předmětem kritiky občanů, kteří se ptají, proč nemohl být po tuto dobu zajištěn alespoň průchod pěších.
Naprosto neomluvitelné
Navíc nyní vedení města zjistilo, že uzavírka neskončí v listopadu, ale most bude zdemolován. „Připravit rekonstrukci zásadní dopravní spojnice v 21. století tak, že po čtyřech měsících uzavírky přijdu na to, že je most třeba snést a postavit nový, je z mého pohledu naprosto neomluvitelné a někdo v celém procesu zcela zásadně pochybil. Výsledkem bude o rok déle trvající komplikovaná situace v dopravě v této části města a s ní související poškozování komunikací a životního prostředí na dlouhých objízdných trasách,“ vytýká primátor ministrovi dopravy.
Kdo za to může?
Celá situace je pro město o to vážnější, že naléhavou rekonstrukci vyžaduje i Dvorský most, nyní sloužící jako jedna z alternativ tomu Doubskému. A jeho rekonstrukce měla navazovat na tu první. Kulhánek proto žádá ministra, aby mu sdělil, kdo je za celou situaci odpovědný. Zároveň požaduje, aby byla v režii státu vybudována lávka pro pěší, provedena celoplošná rekonstrukce povrchů komunikací na všech objízdných trasách, a především, aby se ministerstvo omluvilo občanům a městu s tím, že investorem a subjektem odpovídajícím za současný stav je Ředitelství silnic a dálnic, potažmo nadřízené ministerstvo dopravy.
Horší, než se čekalo
Most vybudovaný v roce 1964 je však podle ministra dopravy Dana Ťoka neopravitelný a je v horším stavu, než se čekalo. Tuto skutečnost podle něj prokázala až druhá diagnostika, při níž byla odkryta vrchní vrstva, která odhalila zničenou nosnou konstrukci Doubského mostu. „V tomto případě zafungoval kontrolní mechanismus Ředitelství silnic a dálnic. Podobné mosty z šedesátých až osmdesátých let nechá Ředitelství a Správa železniční dopravní cesty v následujících měsících mimořádně zkontrolovat,“ říká Dan Ťok. Jenže, podobných mostů je u nás až tisíc.
Vložil: Adéla Hofmanová