Už nechci být bílý muž, obviňovaný ze všeho špatného, co se na světě děje. Jsem černošská lesba, říká kultovní režisér. Tajnosti slavných
28.07.2018
Foto: KVIFF
Popisek: Terry Gilliam si z Karlových Varů očividně sedl na zadek
FOTOGALERIE, VIDEO Parodující, věčně do něčeho rýpající a surrealisticky morbidní Terry Gilliam je ikonou své doby. Odkopával hřivnu měšťácké malosti a dával nové generaci naději, že se dá žít v obrazech, které nutně nemusí dávat smysl, i když smysl dávají mnohem víc, než tradiční pojetí bez rozumu a soudnosti.
Před americkou kulturou Gilliam utekl už v mládí a přesídlil do Velké Británie, kde měl pocit, že svět ještě dává smysl. Jako animátor se uchytil v dětském televizním pořadu BBC Do Not Adjust Your. Ale jeho animace byly… divoké, surrealistické, naplněné černým humorem. A dětský pořad se tak pomalu stával ranní hříčkou pro dospělé diváky, protože humor Terryho Gilliama šel tak trochu mimo dětské chápání.
Monty Pythonův létající cirkus
Na Gilliamovu animaci se nechala chytit právě vznikající skupina komiků, kteří si říkali Monty Pythonův létající cirkus. Oslovili Gilliama s tím, aby pro ně vyráběl animované vstupy do jejich pořadu se skeči. A Gilliam se přidal. Jeho animace se tak staly obrazem celé komické skupiny. Absurdita, černý humor, imaginace ulétávající kam se Gilliamovi zachtělo, to byl Monty Python. Gilliamova animace nádherně orámovala geniální humor zbylé pětice. A s každým dalším dílem pořadu vznikala legenda, která nemá šanci pohasnout, protože její humor je nesmrtelný a lecčems neopakovatelný.
Režisérská židlička pod Terryho zadkem
A právě u Monty Pythonů se Terry poprvé posadil i na režisérskou židli. A to u prvního autorského filmu skupiny Monty Python a Svatý grál. Tolik černého humoru na britskou legendu o králi Artušovi Velká Británie nezažila. A úspěch byl ohromný. Povzbuzený úspěchem, pokusil se Gilliam o svůj první samostatný film s názvem Žvahlav. Úspěch se ovšem neopakoval. Kritici film nazvali nedbytečným, filmem, který nedonesl nic nového. A ano, Terry Gilliam se u Žvahlava ještě neodhodlal vykročit ze stínu Monty Pythonů. Humor byl obdobný. A bez účasti celé skupiny nefungoval tak, jako v pythonovských filmech.
S Monty Pythony natočil Gilliam po Žvahlavovi nejlepší komedii historie filmu, Monty Pythonův Život Briana. Režisérskou židli přenechal svému kolegovi z pythonů Terry Jonesovi. Kvůli filmu probíhali demonstrace, v mnoha zemích byl zakázaný a jeho distribuce probíhala tak nějak potajmu. Proč demonstrace? Protože film se strefoval, velmi kousavě, do osudů jistého Ježíš Krista, svého času spasitele a vykupitele. Úspěch byl fenomenální. Pokud jste neviděli, koukněte, ale vyberte si verzi s titulky v originálním znění. Jinak budete mít zážitek poloviční. Ne-li ještě menší. Před rozpadem natočili Pythoni ještě film Monty Pythonův Smysl života. Pak se jejich cesty rozešly.
Gilliam – génius vyprávění
A začala doba autorského rozmachu Terryho Gilliama. Konečně, neomezován genialitou ostatních členů Monty Pythona, mohl rozvinout tu svou. A skočil do toho skutečně rovnýma nohama. Dalším jeho dílem se stal Brazil. Do absurdit nahnaný kafkovský svět říznutý Orwellem, kde bují nesvoboda, kázeň, poslušnost… a mezi tím vším jeden člověk se sny a fantasií. Film Brazil přijali kritici i diváci doslova s nadšením. A doposud jej považují za Gilliamův nejlepší kousek. Protože právě ve filmu Brazil jde vidět Gilliamova nespoutaná, nezotročená fantasie. Absurdní humor ustoupil v Brazilu absurdnímu světu. Brazil je monumentální film. Ale nebude se líbit všem, protože jeho zákruty jsou zakroucené opravdu mistrovsky.
Rybaření s opicemi
Nejnormálnější, a také divácky nejúspěšnější film v Gilliamově portfoliu je Král rybář. Velmi něžné a hluboké drama o ztracených lidech, o lidech z okraje společnosti, kde se ocitli kvůli hrůze ze sebe samých. Na film se hned nalepil pojem - kultovní. Získal celkem šest ocenění z jednadvaceti nominací. Tímto filmem se Gilliam nejvíce přiblížil k masovému úspěchu. Bohužel, nebo i zaplať Pánbu, dalším filmem se nenápadně vrátil k trochu šílenějšímu přístupu k umění i životu samotnému.
Moc hezké rozloučení Honzy Potměšila s Robinem Williamsem, který si v Králi rybářovi vystřihnul hlavní roli
Tím filmem bylo 12 opic, kde si hlavní úlohy vystřihli Bruce Willis a Brad Pitt. Ač je děj filmu mírně komplikovaný, celé vyprávění plyne tak rychle a nebezpečně, že prostě unese pozornost každého. U 12 opic je Gilliamův rukopis zcela patrný. Jedná se, svým způsobem, o jediný akční film Terryho Gilliama. A stejně jako u Krále rybáře, jsou vedle geniální režie i dokonalé herecké výkony všech zúčastněných. Na Gilliamovy poměry se stal film 12 opic kasovním trhákem.
Plešatý Johnny Depp
Další peckou se stal šílený film Strach a hnus v Las Vegas. Johnny Depp v něm, s nádhernou pleší, mistrně hraje feťáckého sportovního redaktora, který je naplněný nikoliv výsledky závodů a utkání, ale panickými záchvaty paranoie, halucinacemi a touhou sjet se na doživotí. Film je natolik šílený, ale i šíleně vtipný, že se jak kritici, tak i diváci, rozdělili na dvě skupiny. Jedna film zbožňuje, druhá jej nenávidí. Nic mezi tím, děkujeme za nabídku.
Komorní drámo s jedním mrtvým a jedním živým
Další film, který stojí za zmínku, je určitě Krajina přílivu. Nepříliš oblíbený film, ale zároveň nádherně ulétávající na vlně absurdních obrazů, jehož náplní je předávkovaný otec a holčička, která si hraje kolem jeho mrtvoly. Co do takového filmu nacpat, když otec zemře v prvních pěti minutách filmu? Terryho Gilliama a jeho génia. Pro milovníky trochu jiných filmů uhrančivé dílo.
Do Varů ve varu
Terry Gilliam přijel na filmový festival v Karlových Varech se svým posledním filmem Muž, který zabil Dona Quijota. Jeho premiéru ovšem provázejí nepříliš příjemné kontroverze. Film chtěl Gilliam točit již před šestnácti lety. Hlavní roli si měl vystřihnout Johnny Depp. Ovšem prvních pět dní natáčení provázelo tolik katastrof, že z natáčení sešlo. Po šestnácti letech Gilliam svůj film natočil, ale obratem jej o práva na film zažaloval producent předchozího projektu. Podle soudu tak film nyní nepatří Gilliamovi, ale producentovi. Soudy budou pokračovat.
A film Muž, který zabil Dona Quijota se, stejně jako většina Gilliamových filmů, točí hodně kolem imaginace samotného Gilliama. Přijetí tedy bude rozporuplné. Jak to tak bývá. Ale u Gilliama máme plnou důvěru. V Karlových Varech na to konto pronesl: „Vy byste tomu filmu mohli rozumět, jste chytří a zábavní lidi. Češi umí žít. Přežili jste tolik hrůz a u všeho jste si zachovali humor, tím byste mohli být příkladem celému světu.“
Terry Gilliam nekorektní
Před měsícem proběhla zpráva, že britská televizní stanice BBC nebude vysílat reprízy skečů skupiny Monty Python. Že prý je čas, kdy diváci vyžadují větší diverzitu a zapojení menšin. Pro šestici bílých chlapů ze střední třídy prostě už není čas. Na to konto jeden z Pythonů, John Cleese oznámil, že emigruje z Velké Británie. A Terry Gilliam v Karlových Varech na otázku, co říká na prohlášení BBC, řekl: „Nutí mě to k pláči… Ta myšlenka, že šest bílých mužů z Oxfordu nyní nemůže dělat komediální show. Teď potřebujeme kousek tohoto, kousek tamtoho, všichni musí být reprezentováni… To je kravina. Už nechci být bílý muž, nechci být obviňovaný ze všeho špatného, co se na světě děje. Říkám teď, že jsem černošská lesba… Jmenuji se Loretta a jsem BLT, černá lesba v přechodné fázi změny pohlaví.“ Zdá se, že humor zanechává v hlavě i rozum.
Vložil: Štěpán Cháb