Nový český skandálek; trdelník a černé dítko. Není to trochu ujetý, že se nesmí říkat to, co si myslí většina lidí?
11.06.2018
Foto: Facebook
Popisek: Reklama s černošskou holčičkou se nachází před obchodním centrem Varyáda v Karlových Varech
Také v naší republice se stále častěji začíná prosazovat nebezpečný trend. Zatímco někdo považuje zákaz skandálních uměleckých děl (při nichž například Ježíš znásilňuje muslimku) za nepřípustnou cenzuru, za přečin hodný trestu je spíše považováno, že se někdo zamyslí nad poněkud zvláštní reklamou. Když se místopředsedkyně karlovarské SPD Věra Maříková pozastavila nad tím, že je na reklamě k českému trdelníku umístěna holčička tmavé pleti, vyvolala další nový český skandálek.
A ten dostal během několika dnů, jak už je u nás zvykem, dosti absurdní ráz. Maříková se ocitla na pranýři, kvůli tomu, že vyslovila názor, který sdílí mnoho Čechů a není na něm vůbec nic rasistického. Žádnému inteligentnímu člověku u nás nejspíše nevadí, že se na reklamě ocitla roztomilá dívenka, stejně jak nikoho nerozčilují černí caparti k zulíbání v reklamě na plenky či další dětské výrobky.
Proč chybí romské a vietnamské děti?
Nicméně, nemají přece jenom pravdu ti, co se zamýšlí, proč se na těchto reklamách, prodávaných u nás (!) neobjevují děti z populace nejvíce zastoupené? Třeba neméně roztomilá dítka z romských či vietnamských rodin. Vždyť ta jsou v naší zemi mnohem početnější, než děti černé pleti. Proč se některý z těch vášnivých antidiskriminačních bojovníků nahlas neptá: „Jak to, že na českých reklamách chybí romské a vietnamské děti?“ Tím spíše, že jejich rodiče jsou častými zákazníky obchodů i restaurací. Toho se totiž nikdo z našich kazatelů morálky neodváží, aby neztratil body u většiny voličů.
Promyšlená reklama?
Mnohem rozumnější názory zastává lid. Zamýšlí se třeba nad tím, co by říkali v některém africkém státě na to, kdyby jejich oblíbený výrobek propagoval běloch. „To by byl masakr!“ Za největší diskriminaci považují fakt, že má někdo problémy kvůli názoru. „Opravdu se mi zvedá žaludek nad přetvářkou některých lidí,“ stěžuje si třeba Jan. Roman se k němu přidává: „Není to trochu ujetý, že se nesmí říkat, co si myslí většina lidí?“ Nemálo diskutujících na sociálních sítích je také přesvědčeno, že reklama na trdelník je především promyšlenou propagační kampaní zdarma. A je tady ještě jeden velký paradox. Dívenka tmavé pleti propaguje výrobek s názvem, jenž má v Čechách hanlivý podtext! Trdlo, na němž se trdelník vyrábí, totiž odjakživa označuje nešiku nebo hlupáka.
Něco podstatnějšího
Na celém skandálku je však mnohem zásadnější jiná okolnost. Neměli by se zastánci kontroverzní reklamy spíše zamyslet nad tím, že někteří výrobci na údajně „staročeském“ trdelníku rýžují obrovské peníze, přičemž není staročeský ani náhodou. Nejde náhodou o klamavou reklamu? Ve skutečnosti je totiž trdelník pochoutkou rumunského původu. Odtud se díky Maďarům dostala až na Slovensko do města Skalice, kde se peče již téměř 200 let. Navíc má pouze pravý slovenský Skalický trdelník registrovanou ochrannou známku „chráněné zeměpisné označení“.
A co kvalita potravin?
Propagátoři zdravé výživy také musí pohoršeně kroutit hlavou nad tím, co se ve firmě, která podivnou reklamu rozjela, z originálního trdelníku nakonec stalo. Již tak svým složením nutričně nevhodný výrobek pro děti, „obohatili“ o zmrzlinu a nutellu, jíž v některých zemích Evropy vyhlásili bojkot.
Neměl by bývalý ministr zemědělství Marián Jurečka, který se pohoršuje, že je rasismus Věry Maříkové neuvěřitelný a že je fakt trdlo, spíše glosovat kvalitu této potraviny? Vždyť mu kvalita potravin před volbami tolik ležela na srdci.
Vložil: Adéla Hofmanová