Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Nový český skandálek; trdelník a černé dítko. Není to trochu ujetý, že se nesmí říkat to, co si myslí většina lidí?

11.06.2018
Nový český skandálek; trdelník a černé dítko. Není to trochu ujetý, že se nesmí říkat to, co si myslí většina lidí?

Autor: Facebook

Popisek: Reklama s černošskou holčičkou se nachází před obchodním centrem Varyáda v Karlových Varech

Také v naší republice se stále častěji začíná prosazovat nebezpečný trend. Zatímco někdo považuje zákaz skandálních uměleckých děl (při nichž například Ježíš znásilňuje muslimku) za nepřípustnou cenzuru, za přečin hodný trestu je spíše považováno, že se někdo zamyslí nad poněkud zvláštní reklamou. Když se místopředsedkyně karlovarské SPD Věra Maříková pozastavila nad tím, že je na reklamě k českému trdelníku umístěna holčička tmavé pleti, vyvolala další nový český skandálek.

A ten dostal během několika dnů, jak už je u nás zvykem, dosti absurdní ráz. Maříková se ocitla na pranýři, kvůli tomu, že vyslovila názor, který sdílí mnoho Čechů a není na něm vůbec nic rasistického. Žádnému inteligentnímu člověku u nás nejspíše nevadí, že se na reklamě ocitla roztomilá dívenka, stejně jak nikoho nerozčilují černí caparti k zulíbání v reklamě na plenky či další dětské výrobky. 

Proč chybí romské a vietnamské děti?

Nicméně, nemají přece jenom pravdu ti, co se zamýšlí, proč se na těchto reklamách, prodávaných u nás (!) neobjevují děti z populace nejvíce zastoupené? Třeba neméně roztomilá dítka z romských či vietnamských rodin. Vždyť ta jsou v naší zemi mnohem početnější, než děti černé pleti. Proč se některý z těch vášnivých antidiskriminačních bojovníků nahlas neptá: „Jak to, že na českých reklamách chybí romské a vietnamské děti?“ Tím spíše, že jejich rodiče jsou častými zákazníky obchodů i restaurací. Toho se totiž nikdo z našich kazatelů morálky neodváží, aby neztratil body u většiny voličů.

Promyšlená reklama?

Mnohem rozumnější názory zastává lid. Zamýšlí se třeba nad tím, co by říkali v některém africkém státě na to, kdyby jejich oblíbený výrobek propagoval běloch. „To by byl masakr!“ Za největší diskriminaci považují fakt, že má někdo problémy kvůli názoru. „Opravdu se mi zvedá žaludek nad přetvářkou některých lidí,“ stěžuje si třeba Jan.  Roman se k němu přidává: „Není to trochu ujetý, že se nesmí říkat, co si myslí většina lidí?“ Nemálo diskutujících na sociálních sítích je také přesvědčeno, že reklama na trdelník je především promyšlenou propagační kampaní zdarma. A je tady ještě jeden velký paradox. Dívenka tmavé pleti propaguje výrobek s názvem, jenž má v Čechách hanlivý podtext! Trdlo, na němž se trdelník vyrábí, totiž odjakživa označuje nešiku nebo hlupáka.

Něco podstatnějšího

Na celém skandálku je však mnohem zásadnější jiná okolnost. Neměli by se zastánci kontroverzní reklamy spíše zamyslet nad tím, že někteří výrobci na údajně „staročeském“ trdelníku rýžují obrovské peníze, přičemž není staročeský ani náhodou. Nejde náhodou o klamavou reklamu? Ve skutečnosti je totiž trdelník pochoutkou rumunského původu. Odtud se díky Maďarům dostala až na Slovensko do města Skalice, kde se peče již téměř 200 let. Navíc má pouze pravý slovenský Skalický trdelník registrovanou ochrannou známku „chráněné zeměpisné označení“.

A co kvalita potravin?

Propagátoři zdravé výživy také musí pohoršeně kroutit hlavou nad tím, co se ve firmě, která podivnou reklamu rozjela, z originálního trdelníku nakonec stalo. Již tak svým složením nutričně nevhodný výrobek pro děti, „obohatili“ o zmrzlinu a nutellu, jíž v některých zemích Evropy vyhlásili bojkot. 

Neměl by bývalý ministr zemědělství Marián Jurečka, který se pohoršuje, že je rasismus Věry Maříkové neuvěřitelný a že je fakt trdlo, spíše glosovat kvalitu této potraviny?  Vždyť mu kvalita potravin před volbami tolik ležela na srdci.

Vložil: Adéla Hofmanová

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace