Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kilometr cyklostezky za pět milionů. Tomu máme tleskat? Nebo spíš začít brečet?

14.05.2018
Kilometr cyklostezky za pět milionů. Tomu máme tleskat? Nebo spíš začít brečet?

Foto: www.cykloohre.cz

Popisek: Cesta na kole podél Ohře nabízí spoustu nádherných přírodních scenérií.

Zatímco dostavba dálnice z Karlových Varů do Prahy je v nedohlednu a stav komunikací je v tomto kraji skutečně tristní, zdejší politická reprezentace voličům slibuje, že vybuduje alespoň cyklostezky. Z jejich plánů si ovšem veřejnost dělá stejnou legraci, jako z dlouholetých předvolebních slibů o dokončení vysněné dálnice.

Chystaná cyklostezka do Ústeckého kraje v délce 35 kilometrů má stát podle odhadů 175 milionů korun, takže jeden kilometr vyjde zhruba na pět milionů. Termín dokončení je odhadován v roce 2030. To samozřejmě pobavilo řadu cyklistů. A někteří se diví: „Třicet pět kilometrů za dvanáct let? Tomu máme tleskat nebo spíše začít brečet?“ Další se pozastavují nad tím, že kvůli několika pumpičkám se budou vyhazovat takové velké peníze. Na obranu oněch „pumpiček“ je ale třeba připomenout, že cyklistika zažívá v naší zemi mimořádný boom a v překrásných Krušných horách lze často na silnicích již nyní spatřit více kol než aut.

Reálný rozpočet?

Za pravdu lze dát spíše těm hlasům, co si myslí, že plánovaný rozpočet ve výši 175 milionů korun, je nereálný. Nabízí se totiž zajímavé srovnání. Vedení Karlových Varů tento týden otevřelo dlouho očekávanou část cyklostezky podél řeky Ohře na trase Dvorský – Doubský most. Nový úsek měří téměř dva kilometry, je široký tři metry a na jeho realizaci město využilo dotační prostředky z Evropské unie a státního rozpočtu. Náklady na stavební práce činily bezmála třináct milionů korun a z devadesáti procent by měly být pokryty právě dotacemi. Výstavba této cyklostezky je dalším projektem města, realizovaným v rámci Integrovaného plánu rozvoje území Karlovy Vary, v němž dotace činí 85 procent tzv. způsobilých výdajů. Zbývajících pět procent nákladů pokryje dotace ze státního rozpočtu.

Bezpečí nade vše

Samotné výstavbě cyklostezky předcházel výkup pozemků o celkové ploše přes čtyři tisíce metrů čtverečních. Karlovy Vary za ně zaplatily téměř pět milionu korun. Trasa kopíruje levý břeh Ohře, její část vede podél areálu dostihového závodiště v karlovarské čtvrti Dvory a prochází pod oběma mosty, kde se napojuje na stávající Cyklostezku Ohře. „Otevřením dvoukilometrového úseku se výrazně zvyšuje komfort a bezpečí cyklistů, kteří již nemusejí úsek mezi městskými čtvrtěmi Dvory a Doubí projíždět po frekventovaných komunikacích v ulicích Kapitána Jaroše a Závodní,“ sdělila nám mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá. Ta nám také prozradila, že výstavba dvoukilometrového úseku byla zahájena loni začátkem listopadu a ukončena byla koncem dubna, což je relativně krátká lhůta.

Pohoda bez kamionů

Celkem se však budování celé Cyklostezky Ohře, vedoucí z Karlovarského do Ústeckého kraje, táhne od roku 2004. Protíná čtyři regiony: Chebsko, Sokolovsko, Karlovarsko a Ostrovsko. Velká část trasy vede po asfaltových komunikacích, ale jízda krásnou přírodou tento handicap vynahradí. Kdy bude celá cyklostezka dokončena, záleží na finančních prostředcích. I krajský radní pro dopravu Josef Janů přiznává, že to je záležitost několika let.

Obce, ležící podél Ohře, výstavbu teprve zapracovávají do svých územních plánů s vědomím, že jde o finančně náročný projekt a sami jej nezvládnou. Od bezpečné cyklostezky si hodně slibuje například obec Kyselka, která se díky postupné obnově kdysi slavných lázní těší narůstajícímu zájmu turistů. Každý, kdo nyní jede do Kyselky na kole, musí počítat s tím, že se bude proplétat mezi mnoha kamiony.

Vložil: Adéla Hofmanová