Kilometr cyklostezky za pět milionů. Tomu máme tleskat? Nebo spíš začít brečet?
14.05.2018
Foto: www.cykloohre.cz
Popisek: Cesta na kole podél Ohře nabízí spoustu nádherných přírodních scenérií.
Zatímco dostavba dálnice z Karlových Varů do Prahy je v nedohlednu a stav komunikací je v tomto kraji skutečně tristní, zdejší politická reprezentace voličům slibuje, že vybuduje alespoň cyklostezky. Z jejich plánů si ovšem veřejnost dělá stejnou legraci, jako z dlouholetých předvolebních slibů o dokončení vysněné dálnice.
Chystaná cyklostezka do Ústeckého kraje v délce 35 kilometrů má stát podle odhadů 175 milionů korun, takže jeden kilometr vyjde zhruba na pět milionů. Termín dokončení je odhadován v roce 2030. To samozřejmě pobavilo řadu cyklistů. A někteří se diví: „Třicet pět kilometrů za dvanáct let? Tomu máme tleskat nebo spíše začít brečet?“ Další se pozastavují nad tím, že kvůli několika pumpičkám se budou vyhazovat takové velké peníze. Na obranu oněch „pumpiček“ je ale třeba připomenout, že cyklistika zažívá v naší zemi mimořádný boom a v překrásných Krušných horách lze často na silnicích již nyní spatřit více kol než aut.
Reálný rozpočet?
Za pravdu lze dát spíše těm hlasům, co si myslí, že plánovaný rozpočet ve výši 175 milionů korun, je nereálný. Nabízí se totiž zajímavé srovnání. Vedení Karlových Varů tento týden otevřelo dlouho očekávanou část cyklostezky podél řeky Ohře na trase Dvorský – Doubský most. Nový úsek měří téměř dva kilometry, je široký tři metry a na jeho realizaci město využilo dotační prostředky z Evropské unie a státního rozpočtu. Náklady na stavební práce činily bezmála třináct milionů korun a z devadesáti procent by měly být pokryty právě dotacemi. Výstavba této cyklostezky je dalším projektem města, realizovaným v rámci Integrovaného plánu rozvoje území Karlovy Vary, v němž dotace činí 85 procent tzv. způsobilých výdajů. Zbývajících pět procent nákladů pokryje dotace ze státního rozpočtu.
Bezpečí nade vše
Samotné výstavbě cyklostezky předcházel výkup pozemků o celkové ploše přes čtyři tisíce metrů čtverečních. Karlovy Vary za ně zaplatily téměř pět milionu korun. Trasa kopíruje levý břeh Ohře, její část vede podél areálu dostihového závodiště v karlovarské čtvrti Dvory a prochází pod oběma mosty, kde se napojuje na stávající Cyklostezku Ohře. „Otevřením dvoukilometrového úseku se výrazně zvyšuje komfort a bezpečí cyklistů, kteří již nemusejí úsek mezi městskými čtvrtěmi Dvory a Doubí projíždět po frekventovaných komunikacích v ulicích Kapitána Jaroše a Závodní,“ sdělila nám mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá. Ta nám také prozradila, že výstavba dvoukilometrového úseku byla zahájena loni začátkem listopadu a ukončena byla koncem dubna, což je relativně krátká lhůta.
Pohoda bez kamionů
Celkem se však budování celé Cyklostezky Ohře, vedoucí z Karlovarského do Ústeckého kraje, táhne od roku 2004. Protíná čtyři regiony: Chebsko, Sokolovsko, Karlovarsko a Ostrovsko. Velká část trasy vede po asfaltových komunikacích, ale jízda krásnou přírodou tento handicap vynahradí. Kdy bude celá cyklostezka dokončena, záleží na finančních prostředcích. I krajský radní pro dopravu Josef Janů přiznává, že to je záležitost několika let.
Obce, ležící podél Ohře, výstavbu teprve zapracovávají do svých územních plánů s vědomím, že jde o finančně náročný projekt a sami jej nezvládnou. Od bezpečné cyklostezky si hodně slibuje například obec Kyselka, která se díky postupné obnově kdysi slavných lázní těší narůstajícímu zájmu turistů. Každý, kdo nyní jede do Kyselky na kole, musí počítat s tím, že se bude proplétat mezi mnoha kamiony.
Vložil: Adéla Hofmanová