Poprask v lázních. Kvůli dětské pornografii a kvůli urážce na cti; co se stalo?
29.03.2018
Foto: KL
Popisek: Jan Samec a Jan Knížák
Do vskutku kuriózní situace se dostalo vedení karlovarské Galerie umění. Na výstavu obrazů a plastik mezinárodně proslulého výtvarníka a performera Milana Knížáka, nazvanou Žít jinak, podala trestní oznámení ruská občanka, která tuto instituci obvinila z šíření dětské pornografie. Nejspíše se jí dotkly sošky nahých miminek nebo koláže, na nichž společně dovádějí. Ředitel galerie se s něčím podobným setkal pouze před rokem 1989 a doufá proto, že tato kauza výstavu nijak neohrozí.
Jak Krajské listy zjistily, o Galerii umění v Karlových Varech se kvůli trestnímu oznámení skutečně zajímá policie. „V galerii proběhlo v pondělí 19. 3. 2018 šetření Policií České republiky. Poskytli jsme vyšetřovatelům veškerou součinnost, která byla požadována. O dalším postupu jsem zatím nebyl informován,“ sdělil nám ředitel galerie Jan Samec.

Výstava Knížákovy práce v Galerii umění v Karlových Varech
Podobnost čistě náhodná
Zeptali jsme se také, zda se s něčím podobným již setkal, třeba i v minulém režimu. „Před rokem 1989 jsem působil v galerii jen necelé čtyři roky a občas docházelo k rušení jak plánovaných výstav, tak i k likvidaci už vytištěných katalogů ze strany „orgánů“, tedy zástupců komunistické strany. Osobně jsem zažil velmi negativní reakci člena politbyra Ústředního výboru KSSS, což byl nejvyšší politický orgán Sovětského svazu. Toho jsem v naší galerii provázel stálou expozicí a on se u jednoho obrazu zastavil s tím, že se jedná o „abstrakci“. Z jeho naštvaného výrazu jsem pochopil, že to znamená něco strašného, tak jsem se pokusil mu vysvětlit, že to není abstrakce, ale „pejzaž“. Tím jsem jej rozlítil ještě více, okamžitě se bral k odchodu, nasedl do své černé Čajky a s celou suitou vládních šestsettřináctek zmizeli. Očekávali jsme tehdy nějakou dohru, ale nepřišla.“
Alegorická vize s panenkami
Zcela jinak, než ruská občanska na výstavu naštěstí reaguje většina návštěvníků, z nichž ti zasvěcení dobře vědí, že Milan Knížák je „enfant terrible“ naší výtvarné scény. „Chápou, že jde o uměleckou licenci. I z kontextu dalších vystavených děl je jim jasné, že v kolážích nejsou nafocena žádná batolata, ale umělohmotné panenky, transformované rukou umělce do podoby Mutantů. Celá série těchto děl je vlastně alegorická vize světa po velké katastrofě, což nese samozřejmě jisté expresivní prvky,“ připomíná Jan Samec. Je přesvědčen, že návštěvnice, která podala trestní oznámení, dílo nepochopila a doufá, že nehrozí uzavření výstavy. Navíc nám prozradil, že celá událost návštěvnost této výjimečné expozice ještě zvýšila.
Hluboce uražený autor
Ředitel Galerie dal Krajským listům k dispozici také stanovisko autora výstavy Milana Knížáka. Ten v něm uvádí, že se cítí hluboce uražen počínáním karlovarské policie, která prý údajně jedná na udání rusky mluvící kolemjdoucí a přemýšlí, že na všechny zúčastněné podá žalobu pro urážku na cti. Připomíná v něm rovněž, jak díla na výstavě vznikla: „V roce 1990 jsem vytvořil sérii počítačových grafik jako ilustraci pro Novou bibli, kde jsem dětské figury ze série Mutantů použil jako alegorii vzniku nové lidské rasy. Tato díla byla mnohokrát vystavena, mimo jiné na velké výstavě „Nový ráj“ v roce 1996 v prostorách Galerie Mánes, UMPRUM a galerie Genia Loci v Praze. K tomu byl vydán katalog, kde jsou uvedeny i ukázky výše zmíněných ilustrací. Tento katalog byl posléze oceněn jako nejkrásnější kniha roku.“
Vložil: Adéla Hofmanová