Akorát ´zakalit´? Organizátoři MFF se distancují od seriálových hvězd a opilých modelek, ale sami je nahánějí na červený koberec
11.07.2017
Foto: KVIFF
Popisek: Herečka Aňa Geislerová na zahájení MFF Karlovy Vary
Letošní Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech již naštěstí skončil. Za pár dnů po něm neštěkne ani pes a filmy, které sem byly přivezeny jako „odpad“ z významnějších soutěžních přehlídek, upadnou v zapomnění nebo v lepším případě skončí na artových stanicích. Tak například dopadl i vítězný snímek MFF, koprodukční film Kukuřičný ostrov. V uplynulém týdnu ho odvysílal kanál ČT Art.
A podobný osud nejspíše čeká film Václava Kadrnky Křižáček. Většina kritiků i diváků ho strhala a když se dozvěděli, že letos získal na MFF hlavní cenu, byli v šoku. Ale nemá cenu se nad tím pozastavovat, protože je to úplně jedno. Možná vyhrál právě a jenom proto, že čeští filmaři na MFF patnáct let nezvítězili. A hlavně už nikoho nepřekvapí, že na stupních vítězů nestáli skutečně ti nejlepší. To se stává pouze ve sportovních disciplínách, pokud ovšem není ve hře doping.
Jedním z mála konkrétních výsledků týdenního cirkusu u Vřídla se tak nejspíše stanou další narozené děti, jak je v letošní reklamní upoutávce připomínal Marek Eben a pochvaloval si přitom, jak velmi inspirativní umění může být film. Lákal také na to, že bude promítnuto více než 180 filmů, což je bohužel spíše typický projev nadprodukce ve všech oborech. Je příznačné, že u publika bodoval legendární snímek Obchod na korze, který v roce 1965 získal Oscara. Poté už se to podařilo pouze Jiřímu Menzelovi za Ostře sledované vlaky a Janovi Svěrákovi za Kolju.
Vary až ve druhé lize
Výkonný ředitel MFF Kryštof Mucha se netají tím, že se na MFF dostanou filmy, které neuspějí na jiných významnějších festivalech, například v Cannes nebo Benátkách. A stejně tak přiznává, že zásadní akcí jsou pro filmaře právě Cannes a Benátky, mimo jiné využívané jako start dlouhodobých kampaní před Oscary. „Karlovy Vary jsou ve druhé skupině festivalů, které mají osobitou atmosféru, ale nejsou klíčové pro prodej filmů,“ řekl Mucha v rozhovoru pro týdeník Téma a ještě dodal: „Ovšem Karlovy Vary jsou tak speciální tím, že se o filmaře staráme tak, jako nikde jinde. Proto sem také chtějí tak moc jezdit.“ K tomu snad jen malá poznámka. Možná k nám filmaři opravdu chtějí moc jezdit, ale bohužel moc nechtějí do Varů posílat své filmy. Že by se zde chtěli především opít, jako převážná většina festivalových návštěvníků?
Festivalová schizofrenie
A ještě další ukázka festivalové schizofrenie. Kryštof Mucha si v dalším rozhovoru, tentokrát pro Dvacet minut Radiožurnálu, stěžoval, že hodně lidí má o MFF úplně jinou představu. Ty skutečné Vary prý nejsou jenom večírky, seriálové hvězdy a opilé modelky. Jaksi ale přitom pozapomněl na to, že za obraz MFF na veřejnosti nese odpovědnost hlavně realizační tým. Například letos figuroval na titulních stránkách bulvárních, ale i seriózních médií, bombastický dekolt herečky Jitky Čvančarové, která při slavnostním zahájení MFF napochodovala na červený koberec v nevkusných šatech. Její kolegyně Aňa Geislerová, která patří k pravidelným VIP hostům MFF, se opakovaně stává hvězdou opileckých festivalových skandálů. A je to právě hlavní tvář MFF, Jiří Bartoška, kdo nadšeně před hotelem Pupp vítá ty všemožné a zcela zbytečné modelky. Také pod jeho supervizí se z kdysi noblesního karlovarského festivalu, kde šlo skutečně především o film, stala akce veřejnosti vnímaná jako „Bartoškovy Vary“. Vždyť i vynikající režisér Jiří Menzel se nechal slyšet, že pro něj MFF znamená především se opít s Hřebejkem nebo někým jemu podobným.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová