Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Z toho Bartoška nebude mít radost! Unavený Hřebejk, béčkové ‘trháky‘… Dřív se Vary vyrovnaly Cannes či Locarnu, a dnes? Kdosi z pořadatelů legendární kulturní akce nejspíš usnul na vavřínech

24.10.2016
Z toho Bartoška nebude mít radost! Unavený Hřebejk, béčkové ‘trháky‘… Dřív se Vary vyrovnaly Cannes či Locarnu, a dnes? Kdosi z pořadatelů legendární kulturní akce nejspíš usnul na vavřínech

Foto: kviff.com

Popisek: Prezident karlovarského filmového festivalu Jiří Bartoška

Časopis Cinepur, zaměřený na cinofily, nedávno zveřejnil report o současném stavu Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Jeho verdikt nad touto akcí není zrovna nadšený. Výjimečný je v tom, že otevřeně konstatuje, že tato akce není v mezinárodní hierarchii nahoře a nedaří se jí získávat skutečně prvotřídní filmy. Tento názor je v rozporu s tvrzením pořadatelů MFF, kteří často tvrdí pravý opak.

Autor zajímavé a velmi podrobné analýzy Antonín Tesař konstatuje, že karlovarský MFF zůstává událostí, definovanou prudkými kontrasty. A tyto kontrasty dokazuje na několika příkladech. Je to akce, o níž informuje celé spektrum médií, od bulváru až po artové časopisy, přičemž většina filmů, které jsou na MFF uvedeny, zůstává pro spotřební média obtížně přijatelná. A tak se prý nelze divit, že letos získala největší pozornost světová premiéra koprodukčního filmu Anthropoid o atentátu na říšského kanceléře Heydricha. Podle Tesaře jde o béčkové evropské drama, kterým většina kritiků opovrhovala (dodejme, že nejen oni, ale také třeba renomovaní čeští historici). Zatímco Vary dřív znamenaly bránu do programů nejprestižnějších světových filmových festivalů, jakými jsou Cannes, Berlin nebo Locarno, nyní je situace jiná. Dnes tento portál filtrují čeští artoví distributoři, kteří kupují nebývalé množství filmů z těchto přehlídek přímo do české distribuce, a sekce Horizonty tak ztrácí na exkluzivitě. Diváci totiž mohou řadu filmů vidět později v kinech.

Unavený Hřebejk, triumf evropského artu

Tesař ale není rozhodně sám, kdo si myslí, že je úroveň soutěžních snímků na MFF celkově nízká a nelze se prý divit, že je tato akce osočována, že vybírá filmy, o které jiné festivaly nestály. V této souvislosti zmiňuje i Hřebejkův film Učitelka, který podle něj nijak nevybočuje z unaveného standardu z poslední doby. „Karlovarská soutěž jako celek se těžko může stát událostí, když nemá jasněji vymezenou image,“ konstatuje a dodává, že Vary mají dlouhodobé problémy s vlastní koncepcí a strukturou. Jako příklad uvádí poněkud rozpačitou kolekci Sedm blízkých setkání, do níž vybírají své tipy oslovení filmaři. Letos to byli čeští tvůrci, kteří do programu navrhli „nejprovařenější české i světové klasiky“. Přes veškeré kritické výtky ale Antonín Tesař oceňuje některé snímky, na letošním MFF uvedené. Jedním z nich je poslední dílo Jana Němce Vlk z Královských Vinohrad. Šlo film-událost, určený pro aktivní publikum a přímo vybízející, aby se o něm mluvilo. A oceňuje také i vítězný snímek Rodinné štěstí maďarského režiséra S. Hajdua coby „triumf vkusného, tradičního evropského artu“.

Pohodlná pozice?

Svou analýzu autor uzavírá názorem, že MFF v Karlových Varech má celkově velmi pohodlnou pozici. Těžko si prý představit, že se v dohledné době objeví akce, která jakkoliv otřese jeho postavením v domácím filmovém prostředí. A zdaleka není sám, kdo si myslí, že karlovarský festival usnul na vavřínech.

Psali jsme:

Režiséři z nastupující generace zatím nenatočili nic, co by nás starší smetlo, sdělil přední ´antizemanovec´ Jan Hřebejk, který na svůj poslední film v Česku nesehnal peníze

Tygr Bartoška už nasbíral skoro dvacet milionů, vítěz MFF si odvezl jen 25 tisíc, ale dolarů. Ani na festivalu si nevěděli rady s posmrtným vinohradským Vlkem Jana Němce, dali mu ´zvláštní uznání´

MFF ve Varech: Šílený nepořádek, rušení nočního klidu a opilecké skandály. Karlovarský primátor ale říká, že přínos festivalu je pro město mnohonásobně vyšší než problémy, které přináší. Proč letos občané dostali usmiřovací vstupenky?

Sexistické a pornografické Vary: Hlavně ukázat prsa! Tvůrci MFF nemají špetku vkusu a rozumu a léta podlézají bulváru. Urazili národní hrdiny

Minimálně tři světové herecké hvězdy, pár českých navíc, atentát na Heydricha… a tradičně popuzení, až zpruzení čeští kritici. Jaké je vlastně válečné drama Anthropoid?

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na

Vložil: Adéla Hofmanová