Vylíčili ho jako gigola a bolestína, ponižovaného tchánem a deptaného manželkou. Já, Mattoni: Dravec, nebo spíše břídil a parazit? Průšvih za sto milionů, ale Mattoniho pýcha chátrá dál
18.10.2016
Foto: ČT
Popisek: Já, Mattoni: David Švehlík
Stále větší rozpaky vyvolává nový, dvanáctidílný seriál České televize Já, Mattoni, který je považován za nejdražší v historii ČT vůbec. S každým novým dílem je však zřejmé, že jde o velké zklamání a vyplýtvané peníze. Ambiciózní životopisné drama totiž zdaleka nedosahuje takových kvalit, jako podobné české televizní seriály, natočené v minulosti.
A to vůbec Mattoniho nesrovnáváme s tak skvostnými díly, jakými jsou zahraniční projekty, evokující minulé éry, například Pan Selfridge nebo Panství Downton. Stačí zůstat doma a zavzpomínat na právě reprízovaný, téměř třicet let starý Cirkus Humberto, vyprávějící osudy slavné cirkusové dynastie. Novinka Já, Mattoni ve srovnání s ním působí zdlouhavě, ponuře a dosti často i amatérsky. Hlavní vinu na tom má scénář, který se zaměřuje více na Mattoniho soukromý život a jeho milostné avantýry, než na podstatu jeho mimořádného podnikatelského talentu, díky kterému dosáhl světové proslulosti.
Mizerná kašírka
A další příčinou fiaska se stalo rozhodnutí natáčet exteriéry, především zahraniční scény, v nakašírovaných kulisách. Je nepochopitelné, proč se více z nich se například nerealizovalo přímo v Karlových Varech, kde existuje dostatek autentických budov i míst. Vůbec největším trapasem jsou díly, odehrávající se v Americe, ale natočené všude možně, jen ne tam. Až uboze působí momenty na zaoceánské lodi i na mořském pobřeží, kde se většinou ocitá Mattoni sám se svým sluhou nebo milenkou. A když sedí s lahví u ohýnku, připomíná spíš Robinsona Crusoe než úspěšného obchodníka.

To je Amerika, co...
Vyhozené peníze
Kdyby firma Karlovarské minerální vody, která jako koproducent na natáčení seriálu údajně věnovala kolem dvaceti milionů korun (některé údaje dokonce uvádí 24 milionů), pokročila v opravách někdejší Mattoniho pýchy, zdevastovaných lázní Kyselka, udělala by pro jeho odkaz mnohem více. Takto utratila peníze za kontroverzní, dosti fiktivní portrét otce - zakladatele, jenž je vylíčen částečně jako gigolo, částečně jako bolestín, ponižovaný svým tchánem a deptaný vlastní manželkou. Je paradoxem, že jeho žena i milenka si v tomto spektáklu počínají při řízení firmy rázněji než on.
Skvělé duo – Švehlík a Medvecká
Seriál, natočený v režii Marka Najbrta, alespoň zachraňují kostýmy a především některé herecké výkony. V tomto případě platí, že když se stane něco zlého, může to být nakonec i dobré. Když v průběhu natáčení vážně onemocněl Jiří Bartoška, který měl hrát Mattoniho seniora, byl šťastně nahrazen Aloisem Švehlíkem a Mattoniho juniora nadále hrál jeho skutečný syn David Švehlík. Zatímco on ale působí většinou jako frustrovaný břídil, jeho otec, mimochodem Heinrichu Mattonimu neuvěřitelně podobný, vystupuje coby skutečný dravec, byť už většinou nemohoucí a upoutaný na postel. Skvělá, ne-li vůbec nejlepší, je i Taťjana Medvecká jako jeho mocichtivá a pomstychtivá manželka.
Voda, která patří nám všem
Nelze se divit, že naprostá většina českých kritiků seriál ČT Já, Mattoni sepsula. Diváci nejsou tak přísní, část jej dokonce chválí, protože navzdory všem výtkám vyčnívá nad současnou, většinou tristní českou seriálovou produkci. Někteří přemýšliví lidé se ale pozastavují nad tím, proč veřejnoprávní kanál natočil dílo, propagující produkt zahraniční firmy, kterou založil také cizinec a nezaměřila se spíše na nějakého významného českého podnikatele či firmu. Najdou se dokonce i tací, kteří nechápou, proč je skrytě propagována značka, parazitující na vodě, patřící nám všem.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová