Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vylíčili ho jako gigola a bolestína, ponižovaného tchánem a deptaného manželkou. Já, Mattoni: Dravec, nebo spíše břídil a parazit? Průšvih za sto milionů, ale Mattoniho pýcha chátrá dál

18.10.2016
Vylíčili ho jako gigola a bolestína, ponižovaného tchánem a deptaného manželkou. Já, Mattoni: Dravec, nebo spíše břídil a parazit? Průšvih za sto milionů, ale Mattoniho pýcha chátrá dál

Foto: ČT

Popisek: Já, Mattoni: David Švehlík

Stále větší rozpaky vyvolává nový, dvanáctidílný seriál České televize Já, Mattoni, který je považován za nejdražší v historii ČT vůbec. S každým novým dílem je však zřejmé, že jde o velké zklamání a vyplýtvané peníze. Ambiciózní životopisné drama totiž zdaleka nedosahuje takových kvalit, jako podobné české televizní seriály, natočené v minulosti.

A to vůbec Mattoniho nesrovnáváme s tak skvostnými díly, jakými jsou zahraniční projekty,  evokující minulé éry, například Pan Selfridge nebo Panství Downton. Stačí zůstat doma  a zavzpomínat na právě reprízovaný, téměř třicet let starý Cirkus Humberto, vyprávějící osudy slavné cirkusové dynastie. Novinka Já, Mattoni ve srovnání s ním působí zdlouhavě, ponuře a dosti často i  amatérsky. Hlavní vinu na tom má  scénář, který se zaměřuje více na Mattoniho soukromý život a jeho milostné avantýry, než na podstatu jeho mimořádného podnikatelského talentu, díky kterému dosáhl  světové proslulosti.

Mizerná kašírka

A další příčinou fiaska se stalo rozhodnutí natáčet exteriéry, především zahraniční scény, v nakašírovaných kulisách. Je nepochopitelné, proč se více z nich se například nerealizovalo přímo v Karlových Varech, kde existuje dostatek autentických budov i míst. Vůbec největším trapasem jsou díly, odehrávající se v Americe, ale natočené všude možně, jen ne tam. Až uboze působí momenty na zaoceánské lodi i na mořském pobřeží, kde se většinou ocitá Mattoni sám se svým sluhou nebo milenkou. A když sedí  s lahví u ohýnku, připomíná spíš Robinsona Crusoe než úspěšného obchodníka. 

To je Amerika, co...

Vyhozené peníze

Kdyby firma Karlovarské minerální vody, která jako koproducent  na natáčení seriálu údajně věnovala kolem dvaceti milionů korun (některé údaje dokonce uvádí 24 milionů), pokročila v opravách někdejší Mattoniho pýchy, zdevastovaných lázní Kyselka, udělala by pro jeho odkaz mnohem více. Takto  utratila peníze  za kontroverzní, dosti fiktivní  portrét  otce - zakladatele,  jenž je vylíčen částečně jako gigolo, částečně jako bolestín, ponižovaný svým tchánem a deptaný vlastní  manželkou. Je paradoxem, že jeho žena i milenka si v tomto spektáklu počínají při řízení firmy rázněji než on.

Skvělé duo – Švehlík a Medvecká

Seriál, natočený v režii Marka Najbrta, alespoň zachraňují  kostýmy a především některé herecké výkony. V tomto případě platí, že když se stane něco zlého, může to být nakonec i dobré.  Když v průběhu natáčení vážně onemocněl Jiří Bartoška, který měl hrát Mattoniho seniora, byl šťastně nahrazen Aloisem Švehlíkem a Mattoniho  juniora nadále hrál jeho skutečný syn David Švehlík. Zatímco on ale působí většinou jako  frustrovaný břídil, jeho otec, mimochodem Heinrichu Mattonimu neuvěřitelně podobný, vystupuje coby skutečný dravec, byť už většinou nemohoucí a upoutaný na postel. Skvělá, ne-li vůbec nejlepší, je i Taťjana Medvecká jako jeho mocichtivá a pomstychtivá manželka.

Voda, která patří nám všem

Nelze se divit, že naprostá většina českých kritiků seriál ČT Já, Mattoni sepsula. Diváci nejsou tak přísní, část jej dokonce chválí, protože navzdory všem výtkám vyčnívá nad současnou, většinou tristní českou seriálovou produkci. Někteří přemýšliví lidé se ale pozastavují nad tím, proč veřejnoprávní kanál natočil dílo, propagující produkt zahraniční firmy, kterou založil také cizinec a nezaměřila se spíše na nějakého významného českého podnikatele či firmu. Najdou se dokonce i tací, kteří nechápou, proč je skrytě propagována značka, parazitující na vodě, patřící nám všem.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .     

Vložil: Adéla Hofmanová