Žhavá část kampaně se blíží

To je neuvěřitelné: Nejnudnější film, jaký kdy byl natočen, diváky baví už přes padesát let. O tom se dnešním filmařům může jen zdát

11.07.2016

Autor: KVIFF

Popisek: Režisér Ivan Passer uvádí ve Varech své Intimní osvětlení

Režisérovi Ivanu Passerovi se na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech nedostalo takové pozornosti, jako jiným zahraničním filmovým hvězdám. Přesto nakonec všechny ‘porazil‘, když jeho legendární film Intimní osvětlení získal mnohem větší přízeň diváků než jejich snímky. Je přitom zajímavé, že to byl právě karlovarský festival, na němž Intimní osvětlení před více než padesáti lety odstartovalo svoji slávu.

A ještě zajímavější je, že na karlovarský festival, který byl v šedesátých letech skutečně prestižní záležitostí a těšil se zájmu největších filmových umělců té doby, byl vyslán pouze proto, že pořadatelé neměli dost domácích filmů. Navíc vedení Barrandova nazvalo Passerův režijní debut nejnudnějším filmem, jaký kdy byl natočen. V nedávném rozhovoru pro časopis Reflex Ivan Passer zavzpomínal: „A byl to takový úspěch, že se nám o tom nikdy nesnilo. Psaly o něm zahraniční noviny a už to jelo... Film si začal žít svým vlastním životem. Dodnes se každým rokem promítá v New Yorku, pořád za mnou chodí mladí lidé, jak moc se jim líbí. Je to neuvěřitelné.“

Ve stínu Gagarina

Stojí za to také připomenout, že se tehdy Intimní osvětlení ve Varech promítalo ve stínu Obchodu na korze režisérů Jána Kadára a Elmara Klose, který pár týdnů předtím získal Oscara, Kachyňova Kočáru do Vídně (ten na MFF dostal jednu ze tří hlavních cen), Rychmanova muzikálu Dáma na kolejích nebo amerického superfilmu Kleopatra. A také proslulých osobností, jakými byli například hlavní představitel francouzské nové vlny Alain Resnais, slavný filmový teoretik George Sadoul, italský režisér Mario Monicelli, atraktivní herečky Sandra Milo a Olga Beerová s manželem Bradem Harisem či úspěšný producent Carlo Ponti. Mimochodem, největší pozornost na sebe na tomto XV. ročníku MFF, konaném v roce 1965, strhl první kosmonaut světa Jurij Gagarin. Přesto všechno si ve Varech přítomný prozíravý programový ředitel newyorského filmového festivalu vybral pro zámořské uvedení právě Intimní osvětlení, Perličky na dně, které natočilo pět režisérů podle předlohy Bohumila Hrabala, a Trnkův animovaný film Ruka. Tím ovšem úspěch Intimního osvětlení zdaleka nekončil. Celovečerní debut Ivana Passera rok nato získal Zlatou mušli za nejlepší film na festivalu v San Sebastianu a u nás byl nakonec zařazen mezi deset nejlepších českých filmů všech dob.

Šťastná souhra náhod

Na tom, že jde o nudný snímek, určitě něco je, ostatně nakonec se právě toho obávali sami autoři, kromě Passera i scenáristé Jaroslav Papoušek a Václav Šašek. Jejich scénář totiž popisuje rituály v ‘obyčejné‘ české rodině na vesnici, hlavní role navíc s výjimkou Věry Křesadlové vytvořili zcela neznámí neherci. A samotnou Křesadlovou Passer obsadil jen na nátlak Miloše Formana, který byl tehdy jejím manželem. Dokonce i retardovaný chlapec, který dává v jedné z nejsilnějších scén filmu krásce Štěpě najevo svůj obdiv, byl obsazen proto, že když spatřil Křesadlovou ve skutečnosti, mohl na ní oči nechat. A Vlastimilu Vlkovou zase Passer objevil den předtím na lavičce v parku. Ostatně podobně náhodou objevil i legendární ‘neherečku‘ Miladu Ježkovou, když na ni s Jaroslavem Papouškem narazili v tramvaji.

Čekání na Dustina Hoffmana

I když Ivan Passer v Čechách natočil pouze tento jeden jediný film, jednou provždy se výrazně zapsal do dějin naší kinematografie. Také jako scenárista hitů Miloše Formana Konkurz, Hoří, má panenko a Lásky jedné plavovlásky. V úspěšné kariéře pak pokračoval ve Spojených státech, kde mimo jiné natočil velkofilm Stalin a několik televizních snímků. A přes svůj pokročilý věk plánuje další. Nyní například čeká, zda na jeho nabídku hrát ve filmu Niagara Falls kývne jeho kamarád Dustin Hoffman.

Sexistické a pornografické Vary: Hlavně ukázat prsa! Tvůrci MFF nemají špetku vkusu a rozumu a léta podlézají bulváru. Urazili národní hrdiny

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na