Smrtící české silnice. A politici stále jen slibují a slibují. Především když se stane tragédie, nebo se blíží volby
30.07.2015
Foto: HZS
Popisek: Tragická nehoda u Žalmanova
Jakmile u nás dojde k nějaké tragédii, nastane smršť slibů a plánů, co vše se musí změnit, aby se nestala podobná neštěstí jako v uplynulých dnech, kdy za vážné dopravní nehody zaplatilo svým životem téměř třicet lidí. Jedna z nich, obzvláště krutá, se o víkendu stala na rychlostní silnici R6 z Prahy do Karlových Varů. Tato trasa je nejen pohřebištěm obětí, ale i proklamací mnoha politiků, kteří již třicet let slibují její dokončení.
Obyvatelé Karlovarského kraje už ani nepřekvapuje stále stejný scénář. Jakmile se blíží volby, nebo když do regionu zavítá ministr dopravy, čeká je přehlídka slibů a termínů, týkající se dostavby frekventované rychlostní silnice R6. Její realizace se táhne více než třicet let a dokončení je stále v nedohlednu. Jediný ministr, který realisticky odhadl, že R6 se v blízké době určitě nedokončí, byl Vít Bárta. Důvodů, proč se realizace strategické stavby tak vleče, je hned několik. Tím hlavním jsou nedostatek finančních prostředků a problémy s výkupem pozemků, takže řada míst není na přípravu komunikace vůbec připravená. Bárta také jako jeden z mála ministrů dopravy zdůraznil, že je stavbu nutné výrazně zlevnit.
Priorita, nebo evergreen?
Zatím naposledy vzkřísil evergreen o nutnosti dokončení R6 při své nedávné návštěvě kraje premiér Sobotka. Nechal se dokonce slyšet, že to je vládní priorita, totéž řekl i loni při návštěvě Rakovnicka. Jeho slova sice potěšila hejtmana Karlovarského kraje Martina Havla, nicméně on sám zůstává realistou, když tvrdí, že R6 je zapeklitá záležitost a její dokončení odhaduje až tak kolem roku 2027. Samotný ministr dopravy Dan Ťok přitom hovoří spíše o roku 2029, začátkem roku ale uváděl jako reálný termín dokončení rok 2028 a ještě doufal, že se jej podaří zkrátit. Zato velmi skeptičtí jsou starostové obcí podél této komunikace. Tvrdí, že začnou v dokončení silnice věřit, teprve až se na ní objeví stroje.
Na Balkáně rychleji?
Připomeňme, že celkem má plánovaná trasa rychlostní komunikace, vedoucí z Prahy na hranice Německa, měřit 167 kilometrů, ale hotová není ani polovina. Neustálé sliby politiků doslova vytáčejí obyvatele v regionu. Stěžuji si například, že už i na Balkáně se prý staví rychleji než u nás. A je nutné jim dát za pravdu. Kdo na vlastní oči vidí výkony dělníků, pracujících na stavbách silnic v kraji, nediví se, že se budování R6 táhne třicet let a je velmi drahé. V sousedním Německu jsou dálnice velmi kvalitní a navíc vybudované nejlevněji v Evropské unii.
Řidiči trestuhodně riskují
Na straně druhé je nutné uvést, že hlavními viníky dopravních nehod na českých silnicích nadále zůstávají řidiči, kteří při jízdě trestuhodně riskují. Je téměř neuvěřitelné, že poté, co se v neděli stala tragická dopravní nehoda na R6 (v blízkosti Žalmanova) a policie zde kvůli poškození povrchu vozovky požárem snížila rychlost na padesát kilometrů, většina řidičů to nerespektuje! Podle některých odborníků by možná bylo účinnější výrazně zvýšit pokuty za porušování pravidel a více odebírat body. Kdyby prý řidiči jezdili podle pravidel, nehod by u nás bylo podstatně méně.
P. S. Těsně před uzávěrkou vydání se na R6, v úseku těsně před Karlovými Vary stala další smrtelná nehoda. Vše nasvědčuje tomu, že ji zavinil jeden ze dvou řidičů.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová