Žhavá část kampaně se blíží

Obskurní soutěž, bezvýznamné filmy, megacirkus, slezina komediantů a tunelářů, impotentní čeští filmaři, velké selhání Ebena. Jak média informují o skončení festivalu

14.07.2015

Autor: MFF KV

Popisek: Americký herec Harvey Keitel se ženou na červeném koberci těsně před závěrečným ceremoniálem.

V sobotu večer skončil jubilejní, padesátý ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Část lidí si oddechla, část se už nyní těší na další ročník. Tak jako všechny jiné události totiž nejvýznamnější kulturně - společenská akce v Česku rozděluje národ na dvě poloviny. Ta první festival z duše nenávidí, ta druhá na něj nedá dopustit. Ale stále více překvapivý je kritický tón části médií, v lepším případě jejich poněkud vlažné reakce, či úplný nezájem. Výjimku tvoří pouze mediální partneři.

Nelze přehlédnout, že většina českých  médií karlovarský festival pokrývala pouze zpravodajsky a omezili se jenom na  konstatování toho, co se na festivalu událo. Jednu z výjimek  tvoří Britské listy, které se MFF věnují velmi podrobně a pravidelně zveřejňují recenze filmů. Závěrečný ceremoniál s udělením cen  zhodnotil šéfredaktor Jan Čulík následovně: „Vedle bezvýznamných filmů, odměněných „cenami" se tam promítaly i významné, vynikající filmy z celého světa, které se ovšem neúčastnily v Karlových Varech žádných obskurních „soutěží". Karlovarský filmový festival má obrovský význam, že přináší do České republiky jednou ročně dramaturgicky velmi dobrým způsobem vybranou přehlídku toho nejzajímavějšího, co po světě vzniklo za minulý rok.“ Čulík ale zároveň uvádí, že o těchto filmech širší česká veřejnost nic neví,  v televizi se o nich nereferuje, ani je   nevysílá.  Opakovaně se rovněž pozastavuje nad  impotencí dnešních českých filmařů  a tím,  že nezabývají zásadními společenskými tématy.

Panoptikum na červeném koberci

O dění na MFF zato vůbec nejčastěji a nejpodrobněji informují bulvární média, což také o lecčems vypovídá. Kontroverzní „módní policistka“ Františka Čížková si  pravidelně s chutí bere na paškál modely celebrit a až na pár výjimek  strhala panoptikum, jež napochodovalo na červený koberec, přičemž nešetřila silnými slovy. V příspěvku, nazvaném  „Na poli hvězd došel Varům dech“,  označila toalety přítomných dam za pouťové,  totálně nevkusné, v lepším případě provinčně opulentní - podle ní musely „citlivé estéty  sklátit do kolen“.  Kritizovala také skutečnost, že dvě hlavní (a jediné) zahraniční hvězdy Richard Gere a Harvey Keitel karlovarský festival podcenili a jejich oděv byl zcela mimo etiketu.  Na jedničku v podstatě obstál pouze prezident festivalu Jiří Bartoška. Františka ocenila jeho  předpisový, dokonale padnoucí smoking i lakýrky. Celkový dojem: Jubilejní Vary představovaly větší cirkus než obvykle.

Rozhozený Eben

Velkým překvapením byla kritika Marka Ebena, miláčka národa, za to, jak vedl rozhovor s Richardem Gerem.  Martin Svoboda se na Aktuálně.cz  zamyslel nad tím, že hvězdu zpovídal člověk, „který neumí příliš dobře anglicky“ a  nebyl  schopný na svého hosta reagovat, a tak Richard Gere jen stěží skrýval rozpaky. Při natáčení Ebenova pořadu „Na  plovárně“ se  Gere  ukázal být skutečným profesionálem, jehož záměrem v danou chvíli bylo udržet kontakt s publikem, vzbudit jeho zájem a navnadit na film. „Pokud chtěl danému času vtisknout nějaký smysl, nezbylo mu než začít moderátora v podstatě přehlížet. Pozval si na pódium režiséra uváděného snímku Franny, zatímco Eben nebyl schopný se situaci přizpůsobit,“ popisuje natáčení Svoboda.

Slezina komediantů a tunelářů

Není od  věci zaznamenat i některé z reakcí čtenářů, přičemž ty negativní drtivě převažují. Zatímco legendární batůžkáři, ani přítomné celebrity nedají na MFF dopustit,  ti, kteří do Varů nedorazili, festival jízlivě komentují. Podle těch nejrozčílenějších si  MFF zaslouží milion mínusů, ve Varech se prý sešla slezina komediantů a tunelářů, zcela odtržená od reality, na níž se zbytečně utrácejí peníze, které by se daly použít užitečněji. Řada čtenářů se také shodla na tom,  že cenu ve Varech dostane každá hvězda, která tam přijede. Ti přemýšlivější se ptají, kolik u nás bylo v poslední době natočeno zajímavých českých filmů.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.