Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Žhavá část kampaně se blíží

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Pojďme se bavit: Je tu hudba, film, knihy, výstavy, nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

Skandální útok novináře na filmové Karlovy Vary: Vysmívá se světovým lázním a jejich klientům, jsou to prý popíječi slané vody

12.07.2015
Skandální útok novináře na filmové Karlovy Vary: Vysmívá se světovým lázním a jejich klientům, jsou to prý popíječi slané vody

Autor: Adéla Hofmanová

Popisek: Tak časopis Reflex „převlékl" Karlovy Vary...

Je logické, že mediální partner té či oné akce ji nebude kritizovat. Ale neomluvitelné je, když prostřednictvím servility ignoruje fakta a veřejnosti poskytuje naprosto neseriózní informace. Redaktoři Reflexu tak ale v souvislosti s Mezinárodním filmovým festivalem činí neustále. Je možné tolerovat, že Jiřího Bartošku adorují na každém kroku, ale rozhodně nelze připustit skutečnost, že to dělají na úkor jiných, a ještě se jim vysmívají.

Ve svém komentáři se redaktor Reflexu Radek Bajgar vyznává z toho, proč je časopis mediálním partnerem MFF v Karlových Varech stejně jako Colours of Ostrava, United Islands of Prague, či Designbloku? „Protože ty akce jsou dobré. Protože dělají náš život lepším. Protože jsme vděční, že je někdo vymyslel a uspořádal – a stát to rozhodně není.“ Hned v prvním odstavci tak Bajgar opomíjí skutečná fakta. Patrně patří mezi ty nadšence MFF, kteří stále ignorují jeho dlouholetou historii. Je nezpochybnitelné, že tradici karlovarského festivalu založil stát stejně jako později jeho nadaci. A je to také stát, kdo do festivalu nalévá ročně desítky milionů korun, buď přímo prostřednictvím dotací ministerstev a kraje, nebo sponzoringu polostátních firem (ČEZ).

Bajgar v říši divů

V další pasáži se Bajgar doslova jako Alenka v říši divů vyznává z obdivu k těm, co dokážou festival zorganizovat: „Pokaždé stojím v přízemí Thermalu a uhranut civím na to, jak tisíce návštěvníků všech kast obdrží správnou kartičku, dostanou své tlustokatalogy, někdo reálně přivezl dvě stovky filmů, které někdo jiný promítne na několika stovkách projekcí, navíc se správnými titulky, které někdo musel vytvořit.“ Tento úžas lze ještě akceptovat, a to především s ohledem na to, že novinář sebekriticky přiznává, že zcela postrádá organizační talent. Naprosto nehorázné však je následující tvrzení: „Hotel je převléknut zevnitř i zvenku – stejně jako celé lázně, na štendrech leží první číslo festivalového deníku. K tomu workshopy, besedy, koncerty, tiskovky. Ještě před týdnem tu nebylo nic, jen ruští a arabští popíječi slané teplé vody.“

Správná kartička

Karlovy Vary jsou tak již poněkolikáté vysmívány jako nudné lázeňské město s horkou vodou, které oživí jen filmový festival. A zcela je přitom opomenuto, že právě lázeňství a nádherné kulisy města, budované celými generacemi schopných a prozíravých lidí, přispěly k tomu, že se v Mariánských Lázních a později v Karlových Varech začaly filmové festivaly pořádat. Mimochodem, když se později skupina pražských podnikatelů a filmařů snažila na historii MFF parazitovat a přetáhnout festival do Prahy, jejich nápad skončil trapným fiaskem.

Psali jsme:

Tvrdá kritika festivalových Varů. Jsou prý příliš levné. Ale jen pro vyvolené! Co celebrity tuší a co ne?

Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči

Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči (jak praví Woody Allen), že se Radek Bajgar podivuje nad schopností dát tisícům návštěvníků tu správnou kartičku. Jenže lázeňský personál umí dát tu správnou kartičku statisícům lázeňských hostů, co se zde každoročně léčí, komunikovat s nimi v cizích jazycích a poskytnout jim odbornou péči na světové úrovni. Možná bude pan redaktor překvapen, ale Karlovy Vary pořádají kromě filmového festivalu řadu dalších významných mezinárodních kulturních, společenských a sportovních akcí, byť kolem nich není takový povyk. Doslova sprosté pak je tvrdit, že ještě před týdnem tu nebylo nic, jen „ruští a arabští popíječi slané teplé vody“. Tito vysmívaní „popíječi“, přijíždějící navíc z celého světa, mimo jiné přispívají k tomu, že dějiště festivalu, hotely Thermal a Pupp, přežijí 355 dnů v roce, aby je pak na pouhých deset dnů okázale „živil“ filmový festival.

Převlečené město?

Stejně ubohé jsou neustálé útoky na hotel Thermal, ať už ze strany samotného Jiřího Bartošky, nebo redaktorů Reflexu. Pouze naprostá ztráta soudnosti vede nezanedbatelnou část lidí k tomu, že hodnotí význam MFF pro město jako zcela zásadní. Jenže pravda je taková, že lázně se bez festivalu obejdou, ale festival bez lázní ne. Překrásné, historicky velmi zachované město, aspirující na seznam UNESCO, navíc vůbec nepotřebuje, aby jej někdo „převlékal“, především ne do všech těch bezohledných a křiklavých reklamních poutačů (viz transparenty Reflexu, umístěné na zábradlí), stanů, stánků a dalších dočasných paskvilů. A hlavně nepotřebuje, aby jej každoročně začátkem července někdo pozvracel, pokálel, poničil a zostudil.

Čtěte také:

Lunapark před hotelem Thermal: Nevkusný a nemorální. Něco mezi estrádou a orgií uměleckých filmů. A neuvěřitelné fiasko FAMU a České televize

Na festivalu se pařilo odjakživa. A stát to podporoval, dokonce speciálními příděly koňaku a uheráku. Jak se liší Brousilovy a Bartoškovy Vary? Bývaly prý noblesnější...

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adéla Hofmanová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace