Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Skandální útok novináře na filmové Karlovy Vary: Vysmívá se světovým lázním a jejich klientům, jsou to prý popíječi slané vody

12.07.2015
Skandální útok novináře na filmové Karlovy Vary: Vysmívá se světovým lázním a jejich klientům, jsou to prý popíječi slané vody

Foto: Adéla Hofmanová

Popisek: Tak časopis Reflex „převlékl" Karlovy Vary...

Je logické, že mediální partner té či oné akce ji nebude kritizovat. Ale neomluvitelné je, když prostřednictvím servility ignoruje fakta a veřejnosti poskytuje naprosto neseriózní informace. Redaktoři Reflexu tak ale v souvislosti s Mezinárodním filmovým festivalem činí neustále. Je možné tolerovat, že Jiřího Bartošku adorují na každém kroku, ale rozhodně nelze připustit skutečnost, že to dělají na úkor jiných, a ještě se jim vysmívají.

Ve svém komentáři se redaktor Reflexu Radek Bajgar vyznává z toho, proč je časopis mediálním partnerem MFF v Karlových Varech stejně jako Colours of Ostrava, United Islands of Prague, či Designbloku? „Protože ty akce jsou dobré. Protože dělají náš život lepším. Protože jsme vděční, že je někdo vymyslel a uspořádal – a stát to rozhodně není.“ Hned v prvním odstavci tak Bajgar opomíjí skutečná fakta. Patrně patří mezi ty nadšence MFF, kteří stále ignorují jeho dlouholetou historii. Je nezpochybnitelné, že tradici karlovarského festivalu založil stát stejně jako později jeho nadaci. A je to také stát, kdo do festivalu nalévá ročně desítky milionů korun, buď přímo prostřednictvím dotací ministerstev a kraje, nebo sponzoringu polostátních firem (ČEZ).

Bajgar v říši divů

V další pasáži se Bajgar doslova jako Alenka v říši divů vyznává z obdivu k těm, co dokážou festival zorganizovat: „Pokaždé stojím v přízemí Thermalu a uhranut civím na to, jak tisíce návštěvníků všech kast obdrží správnou kartičku, dostanou své tlustokatalogy, někdo reálně přivezl dvě stovky filmů, které někdo jiný promítne na několika stovkách projekcí, navíc se správnými titulky, které někdo musel vytvořit.“ Tento úžas lze ještě akceptovat, a to především s ohledem na to, že novinář sebekriticky přiznává, že zcela postrádá organizační talent. Naprosto nehorázné však je následující tvrzení: „Hotel je převléknut zevnitř i zvenku – stejně jako celé lázně, na štendrech leží první číslo festivalového deníku. K tomu workshopy, besedy, koncerty, tiskovky. Ještě před týdnem tu nebylo nic, jen ruští a arabští popíječi slané teplé vody.“

Správná kartička

Karlovy Vary jsou tak již poněkolikáté vysmívány jako nudné lázeňské město s horkou vodou, které oživí jen filmový festival. A zcela je přitom opomenuto, že právě lázeňství a nádherné kulisy města, budované celými generacemi schopných a prozíravých lidí, přispěly k tomu, že se v Mariánských Lázních a později v Karlových Varech začaly filmové festivaly pořádat. Mimochodem, když se později skupina pražských podnikatelů a filmařů snažila na historii MFF parazitovat a přetáhnout festival do Prahy, jejich nápad skončil trapným fiaskem.

Psali jsme:

Tvrdá kritika festivalových Varů. Jsou prý příliš levné. Ale jen pro vyvolené! Co celebrity tuší a co ne?

Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči

Bylo by to k smíchu, kdyby to nebylo k pláči (jak praví Woody Allen), že se Radek Bajgar podivuje nad schopností dát tisícům návštěvníků tu správnou kartičku. Jenže lázeňský personál umí dát tu správnou kartičku statisícům lázeňských hostů, co se zde každoročně léčí, komunikovat s nimi v cizích jazycích a poskytnout jim odbornou péči na světové úrovni. Možná bude pan redaktor překvapen, ale Karlovy Vary pořádají kromě filmového festivalu řadu dalších významných mezinárodních kulturních, společenských a sportovních akcí, byť kolem nich není takový povyk. Doslova sprosté pak je tvrdit, že ještě před týdnem tu nebylo nic, jen „ruští a arabští popíječi slané teplé vody“. Tito vysmívaní „popíječi“, přijíždějící navíc z celého světa, mimo jiné přispívají k tomu, že dějiště festivalu, hotely Thermal a Pupp, přežijí 355 dnů v roce, aby je pak na pouhých deset dnů okázale „živil“ filmový festival.

Převlečené město?

Stejně ubohé jsou neustálé útoky na hotel Thermal, ať už ze strany samotného Jiřího Bartošky, nebo redaktorů Reflexu. Pouze naprostá ztráta soudnosti vede nezanedbatelnou část lidí k tomu, že hodnotí význam MFF pro město jako zcela zásadní. Jenže pravda je taková, že lázně se bez festivalu obejdou, ale festival bez lázní ne. Překrásné, historicky velmi zachované město, aspirující na seznam UNESCO, navíc vůbec nepotřebuje, aby jej někdo „převlékal“, především ne do všech těch bezohledných a křiklavých reklamních poutačů (viz transparenty Reflexu, umístěné na zábradlí), stanů, stánků a dalších dočasných paskvilů. A hlavně nepotřebuje, aby jej každoročně začátkem července někdo pozvracel, pokálel, poničil a zostudil.

Čtěte také:

Lunapark před hotelem Thermal: Nevkusný a nemorální. Něco mezi estrádou a orgií uměleckých filmů. A neuvěřitelné fiasko FAMU a České televize

Na festivalu se pařilo odjakživa. A stát to podporoval, dokonce speciálními příděly koňaku a uheráku. Jak se liší Brousilovy a Bartoškovy Vary? Bývaly prý noblesnější...

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Adéla Hofmanová