Dvanáct obcí z Bavorska, Saska a Česka plánuje společnou budoucnost. Program Trojstátí Bavorsko-Sasko-Čechy má být hotov do května
18.02.2016
Foto: archiv
Popisek: Místo, kde se střetávají hranice Čech, Bavorska a Saska
Obce z Bavorska, Saska a Česka se zamýšlí nad společným programem budoucnosti Trojstátí. Dvanáct obcí ze tří okresů dvou států hledají společnou strategii k oživení turismu. Nemožné? Nebo naopak šance pro lepší budoucnost?
Nad vhodným řešením aktuálně diskutují obce Regnitzlosau, Rehau a Schönwald z regionu Horní Franky, Triebel, Eichigt, Adorf, Bad Elster a Bad Brambach z Vogtlandu a Aš, Krásná, Hranice a Podhradí z Ašského výběžku. První dvě kola jednání komunálních zástupců přinesla následující výsledek – v regionu existuje poptávka po intenzivnější prezentaci celého regionu a vzájemného propojení turistických nabídek.
Co za tím vězí?
U společného stolu se sešlo dvanáct různých zástupců regionálního turismu a nikoli náhodou. Iniciativy se chopil úřad pro rozvoj venkova v Horních Frankách (se sídlem v Bambergu) a představil koncept „Integrovaného rozvoje venkova“ pro oblast Trojstátí Bavorsko-Sasko-Česko. „Podnět přišel z města Rehau, které plánuje vybudování zážitkového centra artenoah v Neuhausenu,“ vysvětluje diplomovaný geograf Michael Neft z bambergského úřadu. V této místní části Rehau, nacházející se přímo na české státní hranici u Aše, má vzniknout centrum nejrůznějších aktivit. Předpokladem potřebných investic a dlouhodobého provozu je však vysoká návštěvnost. „Naší snahou je intenzivněji využít turistického potenciálu tohoto regionu a cíleně oslovit především návštěvníky z okolního Bavorska, Saska a Čech,“ vysvětluje Neft.
Překážky jako šance
Aby bylo možno obce Trojstátí podpořit a poradit jim při řešení jejich nelehkého úkolu, byl osloven odborník na rozvoj měst a regionů, krajinný architekt Raimund Böhringer. Jeho projektová agentura „iF ideenFinden GmbH“ se sídlem ve Wunsiedlu má již ve svém názvu cílové zaměření přicházet s nápady. Šanci pro regionální marketing spatřuje v německo-českém prostoru zážitků, neboť právě tato charakteristika odlišuje od jiných oblastí celý tento region, který má obrovský potenciál v nejrozmanitějších přírodních zajímavostech.
Zkušený projektant přitom považuje právě Trojstátí za příkladný model vzájemné kooperace vždy dvou sousedních příhraničních obcí, jak je tomu například u spolupráce Ebmath-Hranice, Neuhausen-Krásná, která byla v nedávné době zvolena Vesnicí roku České republiky, nebo Posseck-Nentschau. Podobná je také spolupráce místní části Schönberg v Bad Brambachu s českou Skalnou. „Na tomto venkovském charakteru prostředí lze vytvořit silnou image,“ je přesvědčen Böhringer.
Požadavek silnějšího marketingu
Zástupci obcí a turistických organizací, kteří se před nedávnem již podruhé sešli s Böhringerem v Bad Brambachu v rámci Semináře budoucnosti a nápadů, projevili vesměs vůli pro vzájemnou spolupráci při vytvoření společného turistického regionu Trojstátí. Styčné body již existují, základem jsou cyklostezky, na které sází všichni, ať již na Ašsku, či ve Vogtlandu. Přesto: „Každý region funguje sám pro sebe, chybí vzájemné propojení,“ míní Ferdinand Reb, vedoucí turistické centrály Smrčin. A poukazuje také na to, že neexistují žádné lokální odkazy na aktivity a pamětihodnosti sousedů. A po této interní neznalosti pak přichází to nejpodstatnější: „Můžete mít to nejkrásnější a nejlepší na světě, ale pokud o tom nikdo nebude vědět, není vám to k ničemu,“ vysvětluje Manfred Nietert, jednatel společnosti Golf-Resorts Franzensbad z Hazlova. „Více provázanosti a marketingu“ zní proto požadavek tohoto kola jednání.
Stephan Seitz, který je vedoucím marketingu společnosti Chursächsischen Veranstaltungs GmbH v Bad Elsteru, spojuje úspěch v oblasti působení na širší veřejnost s tzv. taháky. „Musíme definovat, co je či může být přitažlivé,“ říká Seitz. „To je samozřejmě těžké, neboť každý za to může považovat něco jiného.“ O tom, že artenoah může být takovým tahákem, jsou v Čechách přesvědčeni již nyní. Na seznamu města Aš stojí tato realizace na jednom z čelných míst, tvrdí místostarosta Pavel Klepáček.
Za dílčí úspěch považuje Böhringer požadavek regionální identity a sladěného postupu v rámci tak rozdílného společenství. Michael Abraham, starosta Rehau, obhajuje strategii jednotné prezentace: „Namísto toho, aby každý agitoval na okraji sám za sebe, bychom měli všichni společně vytvořit jeden společný celek.“
Hledání způsobu organizace
Jaké konkrétní kroky v oblasti organizace je nutno podniknout? Raimund Böhringer je toho názoru, že dobrou výchozí platformu nabízí stávající komunální pracovní svazek Freunde im Herzen Europas (Přátelé v srdci Evropy). Všech dvanáct obcí z oblasti Trojstátí je již členem tohoto sdružení. Předpokladem účinné spolupráce musí být určitá minimální finanční a personální výbava. V sousedství „Přátel“ se nacházejí další zajímavé obce, jako Markneukirchen v Sasku či Skalná v Čechách, které by se rády chtěly účastnit této spolupráce.
K vyřešení všech úkolů je ještě daleká cesta. Předpokladem úspěšné, regionální spolupráce jsou společné cíle a projekty. Na třetím setkání v Rehau chce Böhringer již představit určité modely organizační platformy a finančních možností.
Koncept k „Integrovanému rozvoji venkova (ILE) v oblasti Trojstátí Bavorska-Saska-Čech“ by měl být hotov do května 2016. Je založen na principu dobrovolné spolupráce. Procesu rozvoje se účastní tři partnerské obce z Bavorska, pět ze Saska a čtyři z Čech. Dalšími oblastmi přeshraniční spolupráce obcí pak jsou mobilita, základní veřejná infrastruktura a rozvoj obcí.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL