Prokletá silnice R6! Ministr dopravy slíbil její dostavbu a den nato rezignoval. Třicetiletá historie stavby je plná padlých politiků…
13.11.2014
Foto: Ministerstvo dopravy ČR
Popisek: Ministr Antonín Prachař.
Obyvatelé Karlovarského kraje se musí v lepším případě pousmát, když se blíží volby nebo když do regionu zavítá ministr dopravy. Čeká je přehlídka slibů a termínů, týkající se dostavby rychlostní silnice R6 z Prahy na hraniční přechod Pomezí. Její realizace se táhne více než třicet let a dokončení je stále v nedohlednu.
Jediný ministr, který realisticky odhadl, že R6 se v blízké době určitě nedokončí, byl Vít Bárta (VV). Důvodů, proč se realizace strategické stavby tak vleče, je hned několik. Tím hlavním je ale nedostatek finančních prostředků a problémy s výkupem pozemků, takže řada míst není na přípravu komunikace připravená. Bárta mimo jiné zdůraznil, že je stavbu nutné výrazně zlevnit.

Vít Bárta asi jako jediný věděl, že R6 hned tak nebude.
Silnice jako politikum
Přes tyto zásadní brzdy neváhají politici napříč politickým spektrem o dostavbu R6 neustále slibovat, především před volbami. Několik senátorů zase v roce 2011 iniciovalo petici za urychlenou dostavbu s tím, že by získali alespoň třicet tisíc podpisů, což se jim nepodařilo. Mezi Prahou a Karlovými Vary dokonce vypukla kvůli R6 válka. Při zprovoznění jednoho z úseků v roce 2012 se nekonaly žádné obvyklé slavnostní rituály s budovatelskými projevy a stříháním pásek. Z Prahy nikdo nedorazil a zástupci kraje se museli spokojit sami se sebou. Rozčilený hejtman Josef Novotný (ČSSD) si postěžoval: „Většinou, když Ředitelství silnic a dálnic ČR dokončilo některý z úseků R6 v Karlovarském kraji, slavnostní akcí zahajovalo jeho provoz. Nyní se otevírá poměrně dlouhý úsek této rychlostní silnice, ale bez slavnostního zprovoznění. Zdá se tedy, že asi není vše úplně v pořádku,“ uvedl tehdy hejtman Novotný pro ParlamentníListy.cz.
Nářky příliš pozdě? Lidem se nelíbí dálniční známka
Současný hejtman kraje Josef Novotný (ČSSD) problém dostavby R6 prezentuje pravidelně, ale na předvolebních billboardech ještě vytasil téma dálniční známky. Lidem se totiž nelíbí, že ji musí mít i v případě, že jedou po nedokončené dálnici pouze pár kilometrů, a tak se jí raději vyhýbají, čímž zatěžují dopravu v obcích.
Proti zpoplatnění silnice proto vznikla další petice, ale když ji měla vláda řešit, rezignoval ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM), který ji důsledně prosazoval. Poté, co jej vystřídal Zbyněk Stanjura (ODS), nic zásadního se nezměnilo. Regionální média tehdy navíc psala o vzájemné konkurenci a řevnivosti regionálních politiků. Vedení kraje a starostové dotčených obcí totiž příliš nespolupracovali. Zklamal je také nízký počet podpisů pod oběma peticemi. 
Ministerstvo dopravy argumentovalo tím, že vedení kraje začalo protestovat proti zpoplatnění R6 příliš pozdě a v době, kdy probíhalo připomínkové řízení se vůbec nebránilo. Krajský úřad neposlal na ministerstvo žádnou námitku. „Ozvali se, až když byla vyhláška dávno schválená, jejich nářky bereme jako zbytečné,“ zdůraznil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
To je pech! Slíbil a rezignoval
Zatím poslední kapitolou prokleté rychlostní silnice je úterní slib ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO), že R6 bude dokončena do roku 2030. Řekl to při návštěvě Karlovarského kraje, ale zároveň upozornil na možné problémy s výkupem pozemků a spekulanty. Prachař se zde zúčastnil kulatého stolu se zástupci dotčených krajů, měst a obcí.
„S tímto termínem příliš spokojený nejsem, ale děláme maximum pro to, abychom dotlačili ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic k urychlení celé záležitosti. Myslím, že tentokrát jsou dveře pootevřené. Chceme, aby byla silnice R6 směrem do Prahy, ale i do Německa, dostavěná co nejdříve,“ uvedl po setkání hejtman Karlovarského kraje Josef Novotný. Ministr Prachař den nato rezignoval.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová