Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Povrchní, kýčovitý, manipulativní. NUDNÝ! Šéfredaktor strhal kritikou chválený film Hořící keř o Janu Palachovi

30.01.2014
Povrchní, kýčovitý, manipulativní. NUDNÝ! Šéfredaktor strhal kritikou chválený film Hořící keř o Janu Palachovi

Foto: Archiv

Popisek: Snímek z filmu Hořící keř

Třídílný film polské režisérky Agnieszky Holland o Janu Palachovi Hořící keř posbíral nominace na České lvy i Ceny české filmové kritiky. Ne každému se ale líbí. Šéfredaktor serveru Britské listy Jan Čulík se na něj nevydržel dívat ani do konce. Něco tak špatného prý už dlouho neviděl.

„Film je povrchní, kýčovitý, manipulativní. NUDNÝ. Nezaujme. Hlavním problémem je, že mladý scenárista není schopen napsat hlouběji prokreslené postavy. Filmem se pohybují papíroví panáci bez hlubší motivace. Vývoj filmu je předpověditelný a přehnaně explicitní," píše Čulík na Britských listech. Film prý po 75 minutách vypnul, nemá podle něj děj a pojednává pouze o šoku, který způsobil Palachův čin.

Scénář ale není jediný, co na filmu Čulík ztrhal. „Šokovala mě nízká dramaturgická úroveň. Ve filmu jsou samozřejmě historické nepřesnosti, ty ale nejsou na tomto snímku to nejhorší, horší je chabá propracovanost postav. Co se týče historických nepřesností, film manipuluje neznalého diváka, protože mladý scenárista zřejmě slyšel ve škole, že komunismus rovná se útlak, a tak se ve filmu snaží postavit režim proti normálnímu obyvatelstvu, proti obyčejným lidem," píše šéfredaktor. Nic prý ale nemohlo být dále od pravdy.

Podle Čulíka film obsahuje mnoho nepřesností. Prý divákům lže

Za lež označuje i scénu, ve které se na zdi mihne komunistický plakát s nápisem „Vítězný únor". V lednu 1969 prý ale propagandistické plakáty nikde nevisely, je to podle Čulíka záležitost až od roku 1970. Lež je prý také to, jak v pražských ulicích jezdí nezřízeně ruští vojáci v gazících.

 „Smrt a pohřeb Jana Palacha jsem zažil, když mi bylo šestnáct let. Je to dávno. Přesto však z toho mám do dneška nezapomenutelný zážitek, který je daleko hlubší a mnohostrannější než tento slabý, kýčovitý a při sledování utrpení působící, špatný film," tvrdí autor textu.

Je zděšen tím, kam klesla kulturní úroveň v České republice. Nediví se ovšem, že jej zjevně z ideologických důvodů budou někteří vychvalovat do nebe. „Ale je vlastně jedno, co si myslí pražská kavárna, kolikrát už se zesměšnila a znemožnila - pamatujete, jak všichni odsoudili Havlův film Odcházení a po Havlově smrti ho zase začali chválit?" ptá se Čulík.

„Hořící keř je bohužel špatný film. Ti, kdo ho vychvalují z ideologických důvodů, se vracejí do stalinských padesátých let. Reagují na představu, že je film na 'posvátné'  téma a snaží se ignorovat skutečnost, že film toto pro ně 'posvátné' téma zesměšňuje a poškozuje," uzavírá svou recenzi Jan Čulík na serveru Britské listy.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

Vložil: Anička Vančová