Leze vám krkem Valentýn? Vypněte si ho na sítích, jde to. Jen pozor, aby pak jednou někdo nevypnul vás
13.02.2023
Foto: Markéta Vančová
Popisek: Ilustrační foto
Valentýn na nás doráží ze všech stran, protože je to jeden z velkých svátků spotřeby a trh potřebuje reklamu. Inzeráty, newslettery, příspěvky na sociálních sítích. Kampaně na svátek svatého Valentýna jsou v plném proudu a člověk jim neuteče ani online. Existují ovšem softwarové nástroje, kterými lze reklamu na internetu omezit nebo úplně vypnout.
Díky českému technologickému týmu STRV si nyní může kdokoli skrýt jakýkoli text nebo grafiku s tematikou svátku zamilovaných. Rozšíření Valentine’s Day Blocker pro prohlížeč Chrome vzniklo v rámci STRV Labs, kde se firma soustředí na testování nových technologií a produktů. Rozšíření je prototypem aplikace, využívající model strojového učení (machine learning) pro správu obsahu (content moderation), na kterém STRV pracuje již přes rok a půl. Vizí týmu je nabídnout lidem revoluční nový ad blocker, který vyfiltruje téměř jakýkoli druh obsahu podle preferencí uživatele. Uživatelům může pomoci i se spouštěči úzkosti (tzv. Triggers).
Zbavte se nechtěného obsahu
„Na internetu je zdánlivě nekonečné množství obsahu, a ne všechen chceme nutně vidět. Moc chytrých nástrojů ke správě obsahu, který na internetu konzumujeme, ale neexistuje. Můžete si skrýt reklamy v ad blockeru na základě IP adres – a zdaleka ne všechny, nebo ztlumit slova na Twitteru. Strojové učení toho ale nabízí daleko víc. Rozhodli jsme se tento potenciál prozkoumat a dát běžným uživatelům do ruky jednoduchý, a přitom velice chytrý způsob, jak získat kontrolu nad obsahem na internetu. Náš první veřejný prototyp se zatím zaměřuje na reklamy, spojené s Valentýnem, ale to je pouze začátek,“ vysvětluje Kateřina Dousková, chief of STRV Labs.
Jak smazali Valentýna
Nápad využít strojové učení pro chytřejší moderování obsahu přišel přímo z týmu STRV. Přes rok a půl firma trénovala vlastní model, který umí detekovat vybraný obsah v textu i obrázcích. Nyní STRV uspořádalo měsíční hackathon, během kterého vytvořilo veřejný prototyp v podobě rozšíření pro Google Chrome. Ten má jednu hlavní funkci. Zbavit internet veškerých zmínek o svátku sv. Valentýna, přičemž si uživatel může vybrat, jestli chce skrýt nebo rozmazat text (aktuálně v češtině a angličtině), obrázky, nebo obojí. „Potřebujeme technologii vyzkoušet v ostrém provozu, proto jsme hledali jednoduché využití. A řekli jsme si, že to otestujeme na něčem, co nás samotné štve. A jako první nás před Valentýnem napadlo schovat všechny růže, diamanty, romantické pobyty a ostatní typicky valentýnské nabídky a reklamy,“ popisuje Dousková.
Naprostá kontrola nad tím, co nechcete vidět
Pokud bude test úspěšný, STRV má s modelem daleko větší plány, než jen vypínat valentýnské reklamy. „Cílem je nabídnout uživatelům řešení, které jim dá absolutní kontrolu nad tím, co na internetu vidí. Budou si například moct skrýt fotografie bývalých partnerů, text či grafiku, obsahující spouštěče úzkosti a panických atak, nebo vyfiltrovat zmínky o seriálu, který ještě neviděli. Budou si moct vybrat vše, od klíčových slov a tématu až po konkrétní lidi a místa. Zvláštní důraz přitom klademe na bezpečnost. Využíváme tzv. edge-computing, kdy veškerá analýza obsahu probíhá přímo v zařízení uživatele a nic se nikam neposílá. To výrazně přispívá k bezpečnosti, rychlosti a snížení spotřeby dat. A dokážeme vyfiltrovat reklamy lépe než ostatní ad blockery, protože neřešíme IP adresy inzerentů, ale přímo obsah reklamy,“ shrnuje Dousková vizi revolučního ad blockeru.
Požíváte AdBlock?
Pokud jste pokročilejší uživatel internetových sítí, jistě víte, co je AdBlock. Tento nástroj vám nabízí legální možnost, jak vypnout reklamy tam, kde je nechcete vidět. Má to ovšem háčky. Některé servery vás k plnohodnotnému obsahu prostě nepustí, když máte AdBlock zapnutý, protože je živí právě vysílání reklam, které si zadavatel inzerce snadno zkontroluje. I na počet zhlédnutých reklam totiž existují softwarové nástroje. Pak prostě reklamy spustit musíte, jinak třeba film, který jste chtěli zkouknout, neuvidíte. Placené streamy, jako je Voyo, Netflix apod., vám zaručují, že vás reklamy nebudou obtěžovat. Za to si ale musíte zaplatit, protože když provoz serveru nezaplatí inzerent, musíte ho zaplatit vy. AdBlock je tedy nástroj poněkud omezený, navíc pracuje pouze s omezením reklam, nic jiného vám z internetu neodfiltruje.
Strojové učení není pro laiky
Nástroj „machine learning“ neboli strojové učení je nejmodernější postup na rozpoznávání obsahů. Dospěli jsme do doby, kdy se dostáváme na rozhraní reality a sci-fi, protože strojové učení je laicky řečeno něco, co umožňuje počítačovému systému „učit se“, to znamená porovnávat a zaznamenávat nová data se staršími, zařazovat je do systému a dále s nimi pracovat. Ne, tohle není pro uživatele, nastavení takových systémů je práce pro velice zdatné softwarové inženýry. Zajímavou možností je například využití strojového učení pro překládání textů tam, kde je potřeba překládat velké objemy dat co možná nejrychleji.
Na rozdíl od starších překladačů, které pracovaly se zadaným slovníkem a neuměly nic jiného, než otrocky překládat slova a některá slovní spojení, nové překladače umí pracovat s logikou textu, takže jsou schopné přeložit do jiného jazyka text víceméně tak, jak by ho přeložil člověk, znalý obou jazyků. Co počítač zatím neumí, je překlad uměleckého textu, je ovšem jen otázkou času, než se k takovým překladům také dopracuje, jde jen o to, že se musí naučit styl a kompozici daného autora. To ovšem není nic jednoduchého.
Přesto je dnešní strojové překládání něco, co jsme si ještě před pár lety nedovedli vůbec přestavit. Ještě před pár lety se i profesionální překladatelé k novému systému stavěli skepticky, dnes už jsou ve velkých mezinárodních institucích jeho běžnými uživateli. Schopnost umělé inteligence zpracovávat data je neuvěřitelně rychlá, tudíž i „učení“ systémů probíhá v řádu hodin tam, kde to lidskému mozku trvá dny a týdny.
Odfiltrovat půjde všechno, je to ale ještě využívání svobody slova?
O svobodě slova a cenzuře se v poslední době hodně mluví. Není divu, všichni jsme mateni neustálým omíláním slova dezinformace a podléháme pocitu, že něco takového existuje. Ve skutečnosti je to logický nesmysl. Existují totiž pouze informace, a to buď pravdivé, nebo nepravdivé. Lidský mozek by měl být schopen porovnáváním a zasazováním do kontextu pravdivost a nepravdivost odlišit. Jenže lidský mozek leniví. Přijímáme neuvěřitelné množství každodenních informací z médií a internetu, ale nedáme si práci dohledat si k tomu, co nás zaujme, informace další, natož se zabývat podrobnějším studiem souvislostí. Jednoduše řečeno, necháme se oblbovat.
Svár pravdy a lži je věčný a mezilidská komunikace s ním pracuje od té doby, co pračlověk slezl ze stromu. Neumíme komunikovat jinak, náš mozek je nastaven na to, že musíme srovnávat, abychom se dopracovali reálného obrazu světa. S pojmem selský rozum si dnes už nevystačíme, sedlákovo omezené životní teritorium potřebovalo k tomu, aby mu vyrostla řepa a nechcíply krávy, jen omezené množství informací, které se daly zvládnout. Dnešní svět po nás chce, abychom byli meteorology, astrofyziky, chemiky, fyziky, matematiky, historiky, politology na všesvětové úrovni, což samozřejmě není možné. Zaujmout tzv. světový názor, společenský postoj, podle kterého řídíme svůj pohled na události kolem nás, je nesmírně těžké.
Pokud nám ale informace bude někdo filtrovat, pak to znamená, že naše myšlení bude ovládat. A to přece nechceme, chceme si sami promyslet, kudy vede cesta. Nejsme stádo, každý si vybere cestu svou vlastní, na tom je svobodná společnost založená. Nástroje, jako je Valentine’s Day Blocker, mohou být tedy užitečné, ale také nebezpečné. Je prima, že vás ve vašem počítači nebudou otravovat reklamy na valentýnské dárky, jenže svátek Valentýna tím ze světa nezmizí. Pokud se ovšem takový nástroj nevyužije globálně a svátek nezmizí z informačních sítí celého světa. Za pár let si už nikdo nevzpomene, že nějaký Valentýn byl. Takhle vlastně může zmizet ze světa cokoliv, klidně i vaše identita. Ve sci-fi románech a filmech takové příběhy existují, jsme ale na hranici toho, kdy se mohou stát realitou. Kolik lidskosti nám pak ještě zůstane? Inu, žijeme ve zvláštní době. Vývojáři z STRV jsou vedeni těmi nejušlechtilejšími myšlenkami, o tom není pochyb. Doufejme, že jejich nástroje budou lidem sloužit, nikoliv je ovládat.
Zdroj: TZ STRV Labs
Vložil: Ela Nováková