Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Koronavirus ´2020

Koronavirus ´2020

Vše o pandemii, která pokračuje i v roce 2021

Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

MFF Karlovy Vary 2021

MFF Karlovy Vary 2021

Hvězdy, hvězdičky, róby, filmy i všechno kolem

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Knižní recenze

Knižní recenze

Exkluzivní recenze o literatuře vážné, stejně tak i o detektivkách a jiných lehčích žánrech

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ještě půl roku a telešmejdi balí kufry. A sbalí je skutečně? Snad ano, legislativa do toho i tak vnesla nějaká slepá místa

14.01.2022
Ještě půl roku a telešmejdi balí kufry. A sbalí je skutečně? Snad ano, legislativa do toho i tak vnesla nějaká slepá místa

Foto: Pixabay

Popisek: Ilustrační foto

Každému z nás už někdy zavolal telešmejd s nějakou neodolatelnou nabídkou s hrnci, ponožkami, s energiemi nebo kosmetikou. Prostě s čímkoliv. Byl to klamavý marketing, který se člověka snažil uvrtat do koupi předraženého zboží pochybné kvality. Takové volání obtěžovalo, ale i ubližovalo. Protože pokud se šmejd dovolal k někomu, kdo se neuměl bránit, své zboží prodal a oběť očesal. Telešmejdům ale odzvonilo. Vznikla legislativa, která jim jejich rejdění zakazuje.

Asi každý se v minulosti setkal se situací, kdy mu volal někdo cizí s neodolatelnou nabídkou čehokoliv – od ponožek přes hrnce, elektroniku až po smlouvu na opravdu výhodné energie. Obvykle takový hovor začíná: „Dobrý den, slyšíme se dobře?“ a pak následuje několik kontrolních otázek završených nabídkou. „To jsou ony nevyžádané marketingové hovory, organizované podle předem připravených scénářů,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Vzhledem k negativním dopadům těchto hovorů na zranitelné spotřebitele jsme volající označili za telešmejdy a vedli proti nim kampaň Stop telešmejdům. Kampaň byla ze strany spotřebitelů nejpodporovanější za celou téměř třicetiletou historii dTestu.“

Změna legislativy

Zákonodárci novelou zákona o elektronických komunikacích účinnou od 1. 1. 2022 změnili zásadním způsobem pravidla hry. Nově jsou marketingová a jiná obdobná volání zakázána, pokud si je účastník skutečně nepřeje a toto svoje přání neprojeví ve veřejném seznamu (změnil se tzv. princip opt-out na pricip opt-in). Jenže strohá litera zákona nebyla bez dalšího vysvětlení úplně jasná ani právníkům specializujícím se na telekomunikace a ochranu osobních údajů, a tak Český telekomunikační úřad ve spolupráci s Úřadem pro ochranu osobních údajů a Ministerstvem průmyslu a obchodu připravil společné Výkladové stanovisko s odpověďmi na nejčastější otázky, týkající se nových pravidel pro marketingová volání. 

Konec náhodně vygenerovaným telefonním číslům

„Jsme za výkladové stanovisko vděčni,“ uvádí Eduarda Hekšová. „Potvrzuje to, co dTest o dopadech novely od počátku tvrdí. Tedy, že zákaz marketingových volání neznamená konec pro volání slušných podnikatelů svým klientům, zákazníkům, nebo dokonce i pacientům, jak se z trhu občas ozývá.“ Pokud má volající jiný právní důvod pro své volání než jen samotnou marketingovou nabídku, není ve svém volání nijak omezen. Ovšem je důležité připomenout, že telešmejdy novela zasáhla na jejich citlivém místě. Pokud se totiž účastník volajícího zeptal, odkud že mají jeho telefonní číslo, pravidelně se mu dostávalo odpovědi, že jeho číslo bylo náhodně vygenerováno počítačem. „Tato výmluva už nadále nebude možná,“ potvrzuje Eduarda Hekšová a dodává: „Zákon jasně stanoví, že za vytvoření účastnického seznamu se považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel, přičemž pro marketingová volání na čísla z takového účastnického seznamu bude zapotřebí předchozího souhlasu účastníka.“

Nevyžádané nabídky jen do konce června

A mohou nám tedy telešmejdi ještě zavolat? Zatím ano, ale jen do konce června 2022, kdy končí přechodné období pro nastavení nových podmínek pro marketingová volání. Je také potřeba odlišovat telešmejdy s jejich nevyžádanými nabídkami, od volání za účelem výzkumů trhu, které zůstane i nadále dovolené. Výzkumné volání však musí být čisté a transparentní. Pokud by byla marketingová nabídka maskována výzkumem trhu, jednalo by se o zákonem zakázané jednání. „Předpokládáme, že nevyžádaná marketingová volání budou postupně ustávat,“ odhaduje Eduarda Hekšová a uzavírá: „I tak musí zůstat spotřebitelé stále obezřetní. Šmejdi jsou kreativní a určitě se budou snažit se ke spotřebitelům nějakým způsobem dostat. Stále tedy platí základní poučka, že nejlepší nabídka za námi nepřijde sama, ale že si ji musíme sami aktivně vyhledat.“

Už teď je klid? Ani náhodou

Činnost telešmejdů je v útlumu. Nová legislativa jim skutečně hodila vidle do prosperujícího byznysu. Ale zatím neskončili. Například společnost ČEZ varuje před podvodným marketingem. Na internetu se totiž objevila nová vlna klamavých reklam, které jsou lživé a zneužívají jméno společnosti ČEZ a jejích představitelů. Podvodníci své útoky často maskují jako novinové články a posilují je prostřednictvím ‚deep fake‘ videí. ČEZ nemá s těmito reklamami nic společného a zajišťuje jejich stažení. Apelujeme na všechny uživatele, aby si podezřele ‘výhodné‘ nabídky investicí nejprve důkladně prověřili.

 

Co je deep fake?

To jsou uměle, počítačově vytvořené obrázky či videa, kde je něčí obličej nahrazen obličejem někoho jiného. Zjednodušeně: čím více dat (například fotek a videí obličeje z různých úhlů) do programu vložíte, tím snáz pak program sám obličej pozná a může přes základní datové body namodelovat na správná místa jinou tvář.

 

Falešné reklamy lákají uživatele k investování prostřednictvím fiktivní platformy CEZ Group Investments nebo na údajný nový způsob automatického obchodování s kryptoměnami, který prý ČEZ vyvinul. Podvodníci je mají velmi do detailů rozpracované: tváří se jako seriózní novinový článek, využívají zcela smyšlená vyjádření představitelů společnosti ČEZ, fotografie z jejich tiskových zpráv a záběry z reklamních videí ČEZ. V poslední době se dokonce v reklamách objevily metody ‚deep fake‘, kdy si tvůrci vyberou videozáznam s konkrétní osobou a pomocí počítačových technologií jeho či její projev ‚přemluví‘. Takto zfalšované video pak má napomáhat vzbudit v inzerovanou službu větší důvěru. V některých podvodných článcích, které ČEZ zachytil, tímto způsobem zneužívají dokonce i vrcholné představitele České republiky.

 

Ukázka podvodné reklamy (s pravopisnou chybou, i podle toho leckdy šmejdy poznáte). Snímek se svolením ČEZ

Celou věcí se velmi intenzivně zabývá právní oddělení ČEZ společně s útvarem compliance a útvarem ochrana Skupiny ČEZ. Společnost již podala několik trestních oznámení a s provozovateli internetových platforem (např. Facebook, Youtube apod.) jedná o stažení a zablokování reklam. Bohužel, jedná se o běh na dlouhou trať, protože jejich tvůrci jsou prakticky nedohledatelní. Nejlepší obranou tedy zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu. Skupina ČEZ žádné investiční služby tohoto typu nikdy neposkytovala a neposkytuje. Takže pozor, šmejdi jsou kreativní. Velmi kreativní.

Vložil: Kamil Fára