Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Glosy Iva Fencla

Glosy Iva Fencla

Ze Starého Plzence až na kraj světa

TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Přední novinářka se sekla. Na rozdíl od ní ´lokální ušmudlanou revoltu´ zaznamenal celý svět. Komentář Adély Hofmanové

komentář 02.07.2019
Přední novinářka se sekla. Na rozdíl od ní ´lokální ušmudlanou revoltu´ zaznamenal celý svět. Komentář Adély Hofmanové

Foto: KVIFF

Popisek: Ministr kultury, jehož angažmá v Babišově vládě možná zažehne ústavní krizi, Antonín Staněk na červeném koberci při zahájení MFF Karlovy Vary. S manželkou Helenou

To, že se do Karlových Varů vždy začátkem prázdnin sjíždí nejen filmové hvězdy, různé celebrity, politici a novináři, už se stalo samozřejmostí. Ale je zajímavé sledovat jejich počínání a názory. Obzvláště ty, co pocházejí ze sféry spřátelených médií. Jejich redaktoři karlovarský festival natolik adorují, že je to až k smíchu, a neustále se veřejnost snaží přesvědčit, že to je akce, kterou každý miluje a každá filmová hvězda na ní chce být. Často též projevují neuvěřitelnou míru neinformovanosti či dokonce hlouposti.

Protože je opakování matka moudrosti, je nutné stále připomínat, že karlovarský festival nezaložil Jiří Bartoška, ale vznikl již před třiasedmdesáti lety z iniciativy básníka Vítězslava Nezvala. Patří tak k nejstarším festivalům svého druhu na světě. Často se též zapomíná na to, že se jeho první čtyři ročníky uskutečnily v Mariánských Lázních. A jestliže mnozí novináři pochvalují Festivalové vteřiny, báječnou atmosféru promítání v Letním kině či batůžkáře ve stanovém městečku, tak to vše vzniklo dávno před érou božského Barťáka.

 

Souboj o vysněné Áčko

I když je dnes „bředbartoškovská“ éra MFF vysmívána, je to projev arogance a neznalosti. Karlovarský festival se totiž dokázal již během prvních deseti let své existence (v roce 1956), probojovat do elitní kategorie „A“, do níž patří proslulé filmové festivaly v Cannes, Benátkách či Berlíně. Mimochodem, aktéři jepičího konkurenčního projektu Zlatý Golem se v roce 1995 snažili Vary o toto Áčko připravit, z vítězství se však mohli radovat jen krátce. V této aféře, dnes rovněž zapomenuté, sehrál jednu z hlavních rolí právě Jiří Bartoška, podle pamětníků totiž z vedení MFF vyštípal legendárního režiséra Antonína Moskalyka a ten se rozhodl, že založí s dalšími filmaři nový festival v Praze. Byla právě dlouholetá historie, genius loci Karlových Varů a také řada výhod, jimiž Vary disponovaly (především nejlepším kinem v zemi), že nakonec Zlatý Golem porazily.

 

K pousmání...

Je k pousmání, když se dnes šéfové MFF chlubí tím, že britský deník The Guardian zařadil Vary mezi šest nejlepších festivalů v Evropě, když k nim patřily vždy. Ale už se stalo špatným zvykem, že média píší o festivalové historii i současnosti velmi zkresleně a především z úhlu pohledu těch, co ve Varech pobudou akorát tak pár dnů. Po návratu do svých redakcí referují, jak tento báječný festival změnil provinční město k nepoznání. Vysmívají se tak lázeňským pacientům a zahraničním turistům, navzdory tomu, že se proslulé lázně proslavily ve světě již staletí před tím a celebrity, které zde pobývaly, ať už jde o vynikající umělce či hlavy států, jsou mnohem významnější než filmové stars. Stejně tak ignorují řadu jiných událostí s mezinárodním dosahem. Nedávno jsme například informovali, že francouzská televize ve Varech natočila jeden z dílů nesmírně oblíbené show Manželé na první pohled. Viděly ho dva miliony diváků. 

Ušmudlaná revolta?

A často se pořádně „sekne“ i známá filmová kritička Mirka Spáčilová. Její rubrika na iDnes.cz, nazvaná ´Ve Varu s Mirkou´, je dosti trefná, nicméně, nezřídka dostane do varu i čtenáře. V úvodní glose z letošního MFF se tentokrát pozastavila nad účastí ministra kultury Staňka a pochvalovala si, že „Vary naštěstí usoudily, že lokálními ušmudlanými revoltami netřeba zatěžovat zahraniční hosty“. Jaksi pozapomněla, že Staňkovo odvolání respektovaného ředitele Národní galerie Jiřího Fajta vyvolalo poprask v celém uměleckém světě a na jeho obhajobu se postavili šéfové světoznámých galerií a muzeí. Právě protesty zástupců umělecké branže přiměly šéfa ČSSD Jana Hamáčka, že se rozhodl ministra kultury odvolat.

 

Festivalový cirkus

Ostrá kritička si také rýpla do Českého národního symfonického orchestru, který zahrál pozdě večer před Thermalem skladby Beatles, nebo do rób filmových hvězd na červeném koberci. Podle ní se hromadně blýskaly jako ve varieté nebo na ruském krasobruslařském přeboru. Jestli ovšem nyní Vary připomínají varieté či spíše cirkus, pak je to především vinou organizátorů. Právě oni totiž elegantní lázeňské město, o němž mluví hosté festivalu v superlativech, každý rok zohyzdí stany, budkami, pouťovými atrakcemi, křiklavou reklamou a rámusem.

 

Vložil: Adéla Hofmanová