Přední novinářka se sekla. Na rozdíl od ní ´lokální ušmudlanou revoltu´ zaznamenal celý svět. Komentář Adély Hofmanové
komentář
02.07.2019
Foto: KVIFF
Popisek: Ministr kultury, jehož angažmá v Babišově vládě možná zažehne ústavní krizi, Antonín Staněk na červeném koberci při zahájení MFF Karlovy Vary. S manželkou Helenou
To, že se do Karlových Varů vždy začátkem prázdnin sjíždí nejen filmové hvězdy, různé celebrity, politici a novináři, už se stalo samozřejmostí. Ale je zajímavé sledovat jejich počínání a názory. Obzvláště ty, co pocházejí ze sféry spřátelených médií. Jejich redaktoři karlovarský festival natolik adorují, že je to až k smíchu, a neustále se veřejnost snaží přesvědčit, že to je akce, kterou každý miluje a každá filmová hvězda na ní chce být. Často též projevují neuvěřitelnou míru neinformovanosti či dokonce hlouposti.
Protože je opakování matka moudrosti, je nutné stále připomínat, že karlovarský festival nezaložil Jiří Bartoška, ale vznikl již před třiasedmdesáti lety z iniciativy básníka Vítězslava Nezvala. Patří tak k nejstarším festivalům svého druhu na světě. Často se též zapomíná na to, že se jeho první čtyři ročníky uskutečnily v Mariánských Lázních. A jestliže mnozí novináři pochvalují Festivalové vteřiny, báječnou atmosféru promítání v Letním kině či batůžkáře ve stanovém městečku, tak to vše vzniklo dávno před érou božského Barťáka.
Souboj o vysněné Áčko
I když je dnes „bředbartoškovská“ éra MFF vysmívána, je to projev arogance a neznalosti. Karlovarský festival se totiž dokázal již během prvních deseti let své existence (v roce 1956), probojovat do elitní kategorie „A“, do níž patří proslulé filmové festivaly v Cannes, Benátkách či Berlíně. Mimochodem, aktéři jepičího konkurenčního projektu Zlatý Golem se v roce 1995 snažili Vary o toto Áčko připravit, z vítězství se však mohli radovat jen krátce. V této aféře, dnes rovněž zapomenuté, sehrál jednu z hlavních rolí právě Jiří Bartoška, podle pamětníků totiž z vedení MFF vyštípal legendárního režiséra Antonína Moskalyka a ten se rozhodl, že založí s dalšími filmaři nový festival v Praze. Byla právě dlouholetá historie, genius loci Karlových Varů a také řada výhod, jimiž Vary disponovaly (především nejlepším kinem v zemi), že nakonec Zlatý Golem porazily.
K pousmání...
Je k pousmání, když se dnes šéfové MFF chlubí tím, že britský deník The Guardian zařadil Vary mezi šest nejlepších festivalů v Evropě, když k nim patřily vždy. Ale už se stalo špatným zvykem, že média píší o festivalové historii i současnosti velmi zkresleně a především z úhlu pohledu těch, co ve Varech pobudou akorát tak pár dnů. Po návratu do svých redakcí referují, jak tento báječný festival změnil provinční město k nepoznání. Vysmívají se tak lázeňským pacientům a zahraničním turistům, navzdory tomu, že se proslulé lázně proslavily ve světě již staletí před tím a celebrity, které zde pobývaly, ať už jde o vynikající umělce či hlavy států, jsou mnohem významnější než filmové stars. Stejně tak ignorují řadu jiných událostí s mezinárodním dosahem. Nedávno jsme například informovali, že francouzská televize ve Varech natočila jeden z dílů nesmírně oblíbené show Manželé na první pohled. Viděly ho dva miliony diváků.
Ušmudlaná revolta?
A často se pořádně „sekne“ i známá filmová kritička Mirka Spáčilová. Její rubrika na iDnes.cz, nazvaná ´Ve Varu s Mirkou´, je dosti trefná, nicméně, nezřídka dostane do varu i čtenáře. V úvodní glose z letošního MFF se tentokrát pozastavila nad účastí ministra kultury Staňka a pochvalovala si, že „Vary naštěstí usoudily, že lokálními ušmudlanými revoltami netřeba zatěžovat zahraniční hosty“. Jaksi pozapomněla, že Staňkovo odvolání respektovaného ředitele Národní galerie Jiřího Fajta vyvolalo poprask v celém uměleckém světě a na jeho obhajobu se postavili šéfové světoznámých galerií a muzeí. Právě protesty zástupců umělecké branže přiměly šéfa ČSSD Jana Hamáčka, že se rozhodl ministra kultury odvolat.
Festivalový cirkus
Ostrá kritička si také rýpla do Českého národního symfonického orchestru, který zahrál pozdě večer před Thermalem skladby Beatles, nebo do rób filmových hvězd na červeném koberci. Podle ní se hromadně blýskaly jako ve varieté nebo na ruském krasobruslařském přeboru. Jestli ovšem nyní Vary připomínají varieté či spíše cirkus, pak je to především vinou organizátorů. Právě oni totiž elegantní lázeňské město, o němž mluví hosté festivalu v superlativech, každý rok zohyzdí stany, budkami, pouťovými atrakcemi, křiklavou reklamou a rámusem.

Vložil: Adéla Hofmanová