Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vládní dáreček výrazně zhoršil kvalitu. Tlačenice v přeplněných vlacích nebo autobusech, chybějící řidiči a…

13.02.2019
Vládní dáreček výrazně zhoršil kvalitu. Tlačenice v přeplněných vlacích nebo autobusech, chybějící řidiči a…

Autor: Foto ČT24 / repro

Popisek: Vlak v Aši... Zvýšený zájem o cestování vlaky a autobusy pociťují i v Karlovarském kraji. V neděli odpoledne se na nádraží v Aši tvořila u pokladny fronta. Ti, kteří přišli dřív, jeli autobusem, který České dráhy vypravily jako posilu k vlaku směřujícímu do Chebu. Tentokrát byl u soukromého dopravce k dispozici jen nízkokapacitní minibus. Desítky lidí pak čekaly na nástupišti na vlak, který sice provozují České dráhy, ale soupravu si pronajímají od německého dopravce. Její kapacita ovšem někdy nestačí. Už z Aše byl vlak plný tak, že si někteří cestující nemohli sednout.

Když se loni menšinová vláda ANO a ČSSD rozhodla, že studentům a seniorům umožní cestovat ve vlacích a autobusech pouze za čtvrtinovou cenu jízdenky, ignorovala varování opozice, že u nás dojde k výraznému zhoršení komfortu cestování. Původně přitom dokonce plánovala, že vybrané skupiny obyvatel by jezdily zcela zdarma. Zpočátku skutečně vše nasvědčovalo tomu, že šlo pouze o zbytečné strašení. Jenže postupem času se ukazuje, že obavy nebyly vůbec přehnané.

Řada spojů je nyní tak přeplněná, že se do autobusů nevejdou lidé, kteří cestují především kvůli práci. A ti, co mají štěstí, že mohou nastoupit, někdy celou dobu stojí. V plné míře se tak potvrdily nepříznivé prognózy Pirátů. Když loni premiér Andrej Babiš představil plány na slevu jízdného, kritizovali jeho návrh jako nesystémový a nepromyšlený a nechali se slyšet, že jde o neuvážený způsob, jak nasbírat politické body. Zároveň upozornili, že již před zavedením slev byla řada spojů chronicky přetížená. Nemluvě o negativním dopadu na státní rozpočet, náklady na slevy jsou odhadovány na šest miliard korun, ale mohou být ještě vyšší. 

Většina se slevou

Státní slevy využívá již více než polovina všech cestujících, jejich počet stále roste a dopravci tak musí vypravovat posily. V mnoha regionech je přitom nedostatek řidičů. Reportéři České televize názorně zdokumentovali, že například v karlovarském regionu jsou vlaky a autobusy tak přeplněné, že se do nich cestující často nedostanou a musí čekat na další spoj či posily. Průvodčí v jednom z přeplněných vlaků potvrdila, že většina pasažérů, co nastoupili, využila zlevněnou jízdenku. A někteří lidé zase netuší, čím vlastně dojedou do cíle. Zatímco třeba čekali na nádraží na vlak, nakonec je odvezl autobus.

 

Vedlejší efekty - více úředníků a zdražení

Dopad vládního dárečku pro studenty a seniory na úkor ostatních občanů má hned několik nepříznivých efektů. Kromě snížené kvality cestování také dělá starosti dopravcům. Ti s ohledem na masové využívání zlevněných jízdenek inkasují podstatně menší tržby, a než jim stát zaplatí dorovnání slevy, trvá to delší dobu. Určitý čas tak kontroverzní rozhodnutí sponzorují na svůj úkor. Podle jiných ale na slevách vydělávají a některé firmy tak mohou získat mnohamilionové dotace. Zavedení slev znamená také další navýšení počtu úředníků, kteří musí kontrolovat dopravce, zda nezneužívají snížení jízdného a nevyúčtovávají si mrtvé duše. A samozřejmě se opět potvrdilo, že slevy musí zaplatit druzí. Již koncem roku oznámily České dráhy zdražení standardního jízdného a ministryně financí oznámila snižování dotací pro kraje, které financují řadu spojů. To ovšem považují za zcela nepřijatelné členové Asociace krajů, obávají se, že by musela být zásadně omezena železniční doprava v regionech.

Vložil: Adéla Hofmanová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace