Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Vládní dáreček výrazně zhoršil kvalitu. Tlačenice v přeplněných vlacích nebo autobusech, chybějící řidiči a…

13.02.2019
Vládní dáreček výrazně zhoršil kvalitu. Tlačenice v přeplněných vlacích nebo autobusech, chybějící řidiči a…

Foto: Foto ČT24 / repro

Popisek: Vlak v Aši... Zvýšený zájem o cestování vlaky a autobusy pociťují i v Karlovarském kraji. V neděli odpoledne se na nádraží v Aši tvořila u pokladny fronta. Ti, kteří přišli dřív, jeli autobusem, který České dráhy vypravily jako posilu k vlaku směřujícímu do Chebu. Tentokrát byl u soukromého dopravce k dispozici jen nízkokapacitní minibus. Desítky lidí pak čekaly na nástupišti na vlak, který sice provozují České dráhy, ale soupravu si pronajímají od německého dopravce. Její kapacita ovšem někdy nestačí. Už z Aše byl vlak plný tak, že si někteří cestující nemohli sednout.

Když se loni menšinová vláda ANO a ČSSD rozhodla, že studentům a seniorům umožní cestovat ve vlacích a autobusech pouze za čtvrtinovou cenu jízdenky, ignorovala varování opozice, že u nás dojde k výraznému zhoršení komfortu cestování. Původně přitom dokonce plánovala, že vybrané skupiny obyvatel by jezdily zcela zdarma. Zpočátku skutečně vše nasvědčovalo tomu, že šlo pouze o zbytečné strašení. Jenže postupem času se ukazuje, že obavy nebyly vůbec přehnané.

Řada spojů je nyní tak přeplněná, že se do autobusů nevejdou lidé, kteří cestují především kvůli práci. A ti, co mají štěstí, že mohou nastoupit, někdy celou dobu stojí. V plné míře se tak potvrdily nepříznivé prognózy Pirátů. Když loni premiér Andrej Babiš představil plány na slevu jízdného, kritizovali jeho návrh jako nesystémový a nepromyšlený a nechali se slyšet, že jde o neuvážený způsob, jak nasbírat politické body. Zároveň upozornili, že již před zavedením slev byla řada spojů chronicky přetížená. Nemluvě o negativním dopadu na státní rozpočet, náklady na slevy jsou odhadovány na šest miliard korun, ale mohou být ještě vyšší. 

Většina se slevou

Státní slevy využívá již více než polovina všech cestujících, jejich počet stále roste a dopravci tak musí vypravovat posily. V mnoha regionech je přitom nedostatek řidičů. Reportéři České televize názorně zdokumentovali, že například v karlovarském regionu jsou vlaky a autobusy tak přeplněné, že se do nich cestující často nedostanou a musí čekat na další spoj či posily. Průvodčí v jednom z přeplněných vlaků potvrdila, že většina pasažérů, co nastoupili, využila zlevněnou jízdenku. A někteří lidé zase netuší, čím vlastně dojedou do cíle. Zatímco třeba čekali na nádraží na vlak, nakonec je odvezl autobus.

 

Vedlejší efekty - více úředníků a zdražení

Dopad vládního dárečku pro studenty a seniory na úkor ostatních občanů má hned několik nepříznivých efektů. Kromě snížené kvality cestování také dělá starosti dopravcům. Ti s ohledem na masové využívání zlevněných jízdenek inkasují podstatně menší tržby, a než jim stát zaplatí dorovnání slevy, trvá to delší dobu. Určitý čas tak kontroverzní rozhodnutí sponzorují na svůj úkor. Podle jiných ale na slevách vydělávají a některé firmy tak mohou získat mnohamilionové dotace. Zavedení slev znamená také další navýšení počtu úředníků, kteří musí kontrolovat dopravce, zda nezneužívají snížení jízdného a nevyúčtovávají si mrtvé duše. A samozřejmě se opět potvrdilo, že slevy musí zaplatit druzí. Již koncem roku oznámily České dráhy zdražení standardního jízdného a ministryně financí oznámila snižování dotací pro kraje, které financují řadu spojů. To ovšem považují za zcela nepřijatelné členové Asociace krajů, obávají se, že by musela být zásadně omezena železniční doprava v regionech.

Vložil: Adéla Hofmanová