Vládní dáreček výrazně zhoršil kvalitu. Tlačenice v přeplněných vlacích nebo autobusech, chybějící řidiči a…
13.02.2019
Foto: Foto ČT24 / repro
Popisek: Vlak v Aši... Zvýšený zájem o cestování vlaky a autobusy pociťují i v Karlovarském kraji. V neděli odpoledne se na nádraží v Aši tvořila u pokladny fronta. Ti, kteří přišli dřív, jeli autobusem, který České dráhy vypravily jako posilu k vlaku směřujícímu do Chebu. Tentokrát byl u soukromého dopravce k dispozici jen nízkokapacitní minibus. Desítky lidí pak čekaly na nástupišti na vlak, který sice provozují České dráhy, ale soupravu si pronajímají od německého dopravce. Její kapacita ovšem někdy nestačí. Už z Aše byl vlak plný tak, že si někteří cestující nemohli sednout.
Když se loni menšinová vláda ANO a ČSSD rozhodla, že studentům a seniorům umožní cestovat ve vlacích a autobusech pouze za čtvrtinovou cenu jízdenky, ignorovala varování opozice, že u nás dojde k výraznému zhoršení komfortu cestování. Původně přitom dokonce plánovala, že vybrané skupiny obyvatel by jezdily zcela zdarma. Zpočátku skutečně vše nasvědčovalo tomu, že šlo pouze o zbytečné strašení. Jenže postupem času se ukazuje, že obavy nebyly vůbec přehnané.
Řada spojů je nyní tak přeplněná, že se do autobusů nevejdou lidé, kteří cestují především kvůli práci. A ti, co mají štěstí, že mohou nastoupit, někdy celou dobu stojí. V plné míře se tak potvrdily nepříznivé prognózy Pirátů. Když loni premiér Andrej Babiš představil plány na slevu jízdného, kritizovali jeho návrh jako nesystémový a nepromyšlený a nechali se slyšet, že jde o neuvážený způsob, jak nasbírat politické body. Zároveň upozornili, že již před zavedením slev byla řada spojů chronicky přetížená. Nemluvě o negativním dopadu na státní rozpočet, náklady na slevy jsou odhadovány na šest miliard korun, ale mohou být ještě vyšší.
Většina se slevou
Státní slevy využívá již více než polovina všech cestujících, jejich počet stále roste a dopravci tak musí vypravovat posily. V mnoha regionech je přitom nedostatek řidičů. Reportéři České televize názorně zdokumentovali, že například v karlovarském regionu jsou vlaky a autobusy tak přeplněné, že se do nich cestující často nedostanou a musí čekat na další spoj či posily. Průvodčí v jednom z přeplněných vlaků potvrdila, že většina pasažérů, co nastoupili, využila zlevněnou jízdenku. A někteří lidé zase netuší, čím vlastně dojedou do cíle. Zatímco třeba čekali na nádraží na vlak, nakonec je odvezl autobus.
Vedlejší efekty - více úředníků a zdražení
Dopad vládního dárečku pro studenty a seniory na úkor ostatních občanů má hned několik nepříznivých efektů. Kromě snížené kvality cestování také dělá starosti dopravcům. Ti s ohledem na masové využívání zlevněných jízdenek inkasují podstatně menší tržby, a než jim stát zaplatí dorovnání slevy, trvá to delší dobu. Určitý čas tak kontroverzní rozhodnutí sponzorují na svůj úkor. Podle jiných ale na slevách vydělávají a některé firmy tak mohou získat mnohamilionové dotace. Zavedení slev znamená také další navýšení počtu úředníků, kteří musí kontrolovat dopravce, zda nezneužívají snížení jízdného a nevyúčtovávají si mrtvé duše. A samozřejmě se opět potvrdilo, že slevy musí zaplatit druzí. Již koncem roku oznámily České dráhy zdražení standardního jízdného a ministryně financí oznámila snižování dotací pro kraje, které financují řadu spojů. To ovšem považují za zcela nepřijatelné členové Asociace krajů, obávají se, že by musela být zásadně omezena železniční doprava v regionech.
Vložil: Adéla Hofmanová