Dostali jste pokutu v Německu? Tak to se budete divit, jak to chodí u nás
04.11.2018
Foto: Pixabay
Popisek: Překračovat rychlost je obecně hloupost, o tom žádná
Jeden z našich spolupracovníků nás upozornil na rozdílný přístup našich a německých orgánů k vymáhání pokut za dopravní přestupky. Třikrát po sobě se mu přihodilo, že dostal obsílku z Německa s výzvou, aby okamžitě uhradil pokutu za údajné překročení rychlosti. V třetím případě ho to obzvláště naštvalo, protože k přestupku mělo dojít ve městě, kde se podle svého přesvědčení ocitl v koloně řidičů, jedoucích stejnou rychlostí. Navíc ho zajímalo, jak německé orgány zjistily jeho adresu a jak je možné, že byl bez svého souhlasu fotografován. Na základě jeho popudu jsme se začali o pokuty v Německu zajímat blíže, do podobných problémů se totiž dostalo mnoho jiných Čechů.
Mimo jiné chtějí vědět, zda jsou podobným způsobem pokutováni zahraniční řidiči na našem území a zda se mohou proti pokutám nějak bránit. Obrátili jsme se proto na Ministerstvo dopravy ČR s otázkou, zda časté potíže českých řidičů v zahraniční nějak řeší a pomáhají jim a jak je tomu v opačných případech. „V praxi je to tak, že Česká republika ostatním členským státům poskytuje přes automatizovaný systém data v rámci systému Eucaris. Systém funguje tak, že členský stát se na ČR obrátí s dotazem, kdo je provozovatel vozidla, které v tomto státě spáchalo přestupek a v rámci systému Eucaris jsou tomuto členskému státy automaticky následně poskytnuty požadované informace. Software přečte (vyhodnotí) fotografie z radaru a automatizovaně odesílá dotaz do národního registru; pokud registr obsahuje data k vlastníkovi či provozovateli vozidla, vydá je a následně se automaticky generuje výzva k zaplacení pokuty. Následně již záleží na daném státě, jak bude postupovat dále,“ sdělil nám Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.
Jiný kraj, jiný mrav?
Zároveň nám prozradil, že Česká republika ostatním členským státům EU poskytuje data přes automatizovaný systém od 9. listopadu 2016, opačně směrem z ČR do zahraničí to funguje až od loňského 3. srpna. Systém podle něj obecně nemá sloužit a neslouží k tomu, aby se vedla nějaká databáze či statistika hříšníků, ale aby čeští řidiči v zahraničí (a zahraniční řidiči v Čechách) mohli být sankcionováni za spáchané přestupky a neunikli spravedlnosti jenom proto, že jsou z jiného státu. Jenže, problém spočívá v tom, že české úřady tento systém opačným směrem nevyužívají.
Potvrdila nám to mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá, které jsme se ptali, jak město, kam přijíždí mnoho turistů ze zahraničí, pokutuje pachatele dopravních přestupků: „Pokud se pokutu nepodaří uložit nebo vybrat jinak, než zasláním do zahraničí, obesíláme rozhodnutím o uložení pokuty. Bohužel vymáhat pohledávku v podstatě nelze, neexistuje účinný zákonný nástroj, jak například využít administrativu cizího státu, aby pro nás vymohl námi vyměřenou pohledávku. U přestupků, které jsou nám oznamovány, je uvedena i osoba podezřelá ze spáchání přestupku, nemáme tedy důvod požadovat po úřadech cizích států informace o majitelích vozidel. Z mezinárodního systému, pokud je potřeba, můžeme pouze zjistit údaje o přestupci, nelze jej ale využít pro vymáhání pohledávek. Existuje sice zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, tam ale pokuty za dopravní přestupky nespadají.“
Nejefektivnější a nejhospodárnější?
Z odpovědi mluvčí magistrátu tedy vyplývá, že zatímco německým úřadům náš stát majitele vozidla prozradí na základě systému Eucaris, ty naše „nemají důvod požadovat po úřadech cizích států informace o majitelích vozidla“. Logicky jsme tento paradox konfrontovali opět s ministerstvem dopravy.
A odpověď je vskutku kuriózní: „Systém CBE nefunguje tak, že by cizím státům poskytovalo nějaké informace přímo Ministerstvo dopravy. Jedná se o automatickou výměnu informací mezi státy (členské státy se tedy navzájem neinformují o tom, jaký přestupek zde byl řidičem z jiného státu spáchán, jde pouze o výměnu informací o provozovatelích vozidel. Ministerstvo dopravy v souladu se zněním směrnice EP a Rady 2015/413/ES, o usnadnění přeshraniční výměny informací o dopravních deliktech v oblasti silničního provozu) pouze vytvořilo systém, který je určen pro přeshraniční výměnu informaci. Tento systém využívají jednotlivé obecní úřady obcí s rozšířenou působností při řízení o přestupcích – a využité řešení je v důsledku nejefektivnější a nejhospodárnější, jelikož právě obecní úřady obcí s rozšířenou působností jsou dle platných právních předpisů ČR oprávněny k řešení přestupků.“
Pokud se někdo z našich čtenářů v tomto úřednickém „ptydepe“ nevyzná, pak jim to přeložíme: zatímco německé úřady díky systému Eucaris striktně vymáhají pokuty na našich řidičích a v případě neuhrazení vyhrožují sankcemi, naše úřady prý nemají důvod po cizích vyžadovat informace o řidičích a pohledávky podle nich tak nelze vymáhat.
Vložil: Adéla Hofmanová