Česká účast na MFF: Úspěch, nebo fiasko? Skandální Daliborek, zpocený Roden, vypočítavý Svěrák. A ještě ty husy před divadlem
08.07.2017
Foto: KVIFF
Popisek: Karel Roden vstupuje na červený koberec
Bohužel, ani letos se čeští filmaři na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech nepředvedli v nejlepší kondici. Pár filmů, které zde představili, vyvolaly veliké rozpaky. A dosti výmluvné je, že je zcela zastínily staré filmové skvosty, například legendární Obchod na korze, odměněný Oscarem, nebo nestárnoucí komedie Václava Vorlíčka Kdo chce zabít Jessii?
Jako velká senzace se očekával nový dokument režiséra Víta Klusáka Svět podle Daliborka. Masivní „píár“ kampaň slibovala závažný a výbušný dokument, věnující se problematice neonacismu, prostřednictvím portrétu výstředního českého nácka, který nesnáší Romy, Židy, uprchlíky, ani homosexuály. Jenže po karlovarské premiéře nadšení rychle opadlo. Zatímco publikum nadšeně tleskalo vestoje (což ovšem ve Varech není nijak překvapivé, protože zde se tleská i té největší hovadině), většina filmových kritiků (což naopak překvapivé je), Klusákův opus strhala.
Placený výkon, naaranžované scény?
Marek Douša z Reflexu dokonce pojal podezření, zda nešlo o první Klusákův hraný film, tím spíše, že byli jeho protagonisté honorováni. A to vzápětí tvrdil i hlavní hrdina, který se bránil, že veškeré neonacistické výroky a scény po něm údajně chtěl režisér Klusák. Ten ale v rozhovoru pro Britské listy zase řekl, že si Dalibor smlouvu vyžádal a že nahrané scény prý nakonec ve filmu chyběly. Také zdůrazňoval, že Dalibor dopředu věděl, jaký názor má na neonacismus a že s ním jednal na rovinu. Brání se rovněž proti nařčení, že Dalibora vylíčil jako idiota.
Daliborek vs. Babiš
Velmi zajímavý byl okamžik, kdy se Klusák bezelstně přiznal k tomu, že bylo těžké nějakého neonacistu najít. Nelze se tak zbavit pocitu, že šlo z jeho strany o předem promyšlený kalkul, najít nácka za každou cenu, předhodit ho publiku a vyvolat náležité pohoršení. Naštěstí u nás neonacistů moc není a mnohem vážnějším nebezpečím jsou pro naši společnost postoje některých politiků. Ale ať už byly scény Klusákova dokumentu naaranžované nebo ne, každopádně vyvolal pozornost a vášnivé polemiky. Škoda jen, že podobný skandál nevzbudil na MFF film o Andreji Babišovi, nazvaný Selský rozum. Ale čemu se divit? Vždyť kontroverzní postavu české politické scény pozval prezident Bartoška jako „velmi důležitou personu“. A tak to schytal Daliborek.
Zpocený Roden
S nadšením se nesetkal ani jediný český snímek v hlavní soutěži MFF, středověká „road movie“ Křižáček režiséra Václava Kadrnky. Břitká recenzentka Mirka Spáčilová ho dokonce označila za nejlínější film letošního MFF a prozradila, že z projekce pro novináře část z nich postupně mizela. Podle Terezy Spáčilové nezachrání příběh o středověkém rytíři, hledajícím svého syna, ani zpocený Karel Roden, ani atraktivní italské lokace a cynicky dodává: „Kde nic není, ani smrt nebere.“ Martina Vacková má však jiný názor a konstatuje, že Křižáček přichází v době, kdy si česká kina podmanily české romantické filmy a rodinné komedie, a tak tento film znamená režijní odvahu a v kvantitativně silně se rozvíjející české kinematografii klade staronovou otázku, zda je lepší točit esoterické umění pro poučené milovníky filmu, anebo divácké hity.
Vypočítavý Svěrák
Vůbec nejvíce ale stojí za pozornost vypočítavé taktizování Jana Svěráka s jeho novým snímkem Po strništi bos. Ten si v Karlových Varech udělal promotion na účet MFF, ale film zde nepromítl. Česká televize kvůli němu dokonce přivezla do Varů i živé husy a bezohledně je umístila na trávník před památkově chráněnou budovou Karlovarského městského divadla. Svěrák se nechal slyšet, že s premiérou čeká na vhodný okamžik. Filmový kritik Kamil Fila jeho rozhodnutí kritizoval s tím, že Svěráka odmítli v Cannes a Vary jsou mu už málo.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Adéla Hofmanová