Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Nostalgická kavárnička Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdyby vláda plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce. Věříme, že dopravci zajistí náhradní dopravu, říká hejtmanka

29.03.2017
Kdyby vláda plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce. Věříme, že dopravci zajistí náhradní dopravu, říká hejtmanka

Foto: archiv

Popisek: Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová

Řidiči linkových autobusů v celé republice mají 6. dubna stávkovat, vyzvaly je k tomu dopravní odbory. Hejtmani právo na stávku nezpochybňují a situaci chápou. Sami mají informace, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, přestože peníze od krajů dostali. I když by představitelé regionů rádi pracovníkům dopravních firem pomohli, nemají právo vstupovat do vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec.

Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Upozorňují tak, že dopravci musí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce. Jinak by porušili platné dohody. Aktuální situaci s linkovými autobusy regiony průběžně řeší, v pátek se například sejde dopravní komise rady Asociace krajů ČR. „Věříme, že dopravci v souladu s uzavřenými smlouvami zajistí v den stávky náhradní dopravu, aby se lidé dostali do práce. Občané se nesmějí stát obětí nepromyšlených vládních nařízení,“ říká předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

„Nařízení o zvýšení mezd řidičů, které na základě návrhu premiéra Bohuslava Sobotky schválila vláda, je velmi nešťastné, trochu ve stylu drbání se pravou rukou za levým uchem. Kraje mají zvýšit mzdy řidičů, smlouvy ale mají uzavřené s dopravci a do vztahů dopravci - řidiči vstupovat nemohou. Navíc jsme na zvýšení mezd nedostali od vlády ani korunu, i když to premiér dříve slíbil. A kabinet nám nepomohl ani s kontrolami dopravců, i když to rovněž dříve slíbil. Přesto kraje plní, co měly, a otázkou tak je, proti komu chtějí řidiči autobusů stávkovat,“ dodává Vildumetzová.

O zvýšení mezd rozhodla vláda

Řidiči, kterým se podle vládního nařízení mají mzdy zvýšit, nejsou zaměstnanci krajů. Kraje tedy proto, aby právní předpis naplnily, nejdřív musely změnit smlouvy s dopravci. Musely rovněž řešit financování. Zde sice spoluúčast přislíbila vláda, v praxi k ní ale nedošlo. Proto Asociace krajů ČR nedávno napsala dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, v kterém opakovaně apeluje na vládu, aby splnila své sliby.

O zvýšení mezd řidičů autobusů, které mají realizovat kraje, rozhodla vláda. V lednu premiér slíbil, že peníze na vyšší mzdy řidičů autobusů krajům pošle. Kompromisní návrh krajů dát na opravu silnic II. a III. tříd čtyři miliardy korun, které by kompenzovaly náklady regionů na mzdy řidičů, však o měsíc později kabinet odmítl a na krajské komunikace schválil miliardy tři. Ty ale po tuhé zimě na opravy nestačí a silnice tak dnes připomínají tankodromy.

Vláda také v minulosti slíbila, že se Státní úřad inspekce práce (SÚIP), který spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), zaměří v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů právě na kontroly dopravců. Později však ministryně práce a sociálních věcí krajům vzkázala, aby se s oblastními inspektoráty, začleněnými pod SÚIP, domluvily individuálně. Vyhrocená situace vede k tomu, že v mnoha krajích zvažují, že si založí vlastní dopravní podniky. V regionech také panují důvodné obavy z dalšího zvyšování mezd některým profesím, které vláda zamýšlí.

Děje se u vás něco zajímavého? Pošlete nám svůj tip na .

Vložil: Redaktor KL