Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Festivalové Vary 2018

Festivalové Vary 2018

Jako každý rok sledujeme dění na festivalu jako ostříž

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Dovolená

Dovolená

Série článků s informacemi, které je dobré vědět

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Kdyby vláda plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce. Věříme, že dopravci zajistí náhradní dopravu, říká hejtmanka

29.03.2017
Kdyby vláda plnila sliby, nemuseli by lidé řešit, jak se 6. dubna dostanou do práce. Věříme, že dopravci zajistí náhradní dopravu, říká hejtmanka

Autor: archiv

Popisek: Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová

Řidiči linkových autobusů v celé republice mají 6. dubna stávkovat, vyzvaly je k tomu dopravní odbory. Hejtmani právo na stávku nezpochybňují a situaci chápou. Sami mají informace, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, přestože peníze od krajů dostali. I když by představitelé regionů rádi pracovníkům dopravních firem pomohli, nemají právo vstupovat do vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec.

Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Upozorňují tak, že dopravci musí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce. Jinak by porušili platné dohody. Aktuální situaci s linkovými autobusy regiony průběžně řeší, v pátek se například sejde dopravní komise rady Asociace krajů ČR. „Věříme, že dopravci v souladu s uzavřenými smlouvami zajistí v den stávky náhradní dopravu, aby se lidé dostali do práce. Občané se nesmějí stát obětí nepromyšlených vládních nařízení,“ říká předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

„Nařízení o zvýšení mezd řidičů, které na základě návrhu premiéra Bohuslava Sobotky schválila vláda, je velmi nešťastné, trochu ve stylu drbání se pravou rukou za levým uchem. Kraje mají zvýšit mzdy řidičů, smlouvy ale mají uzavřené s dopravci a do vztahů dopravci - řidiči vstupovat nemohou. Navíc jsme na zvýšení mezd nedostali od vlády ani korunu, i když to premiér dříve slíbil. A kabinet nám nepomohl ani s kontrolami dopravců, i když to rovněž dříve slíbil. Přesto kraje plní, co měly, a otázkou tak je, proti komu chtějí řidiči autobusů stávkovat,“ dodává Vildumetzová.

O zvýšení mezd rozhodla vláda

Řidiči, kterým se podle vládního nařízení mají mzdy zvýšit, nejsou zaměstnanci krajů. Kraje tedy proto, aby právní předpis naplnily, nejdřív musely změnit smlouvy s dopravci. Musely rovněž řešit financování. Zde sice spoluúčast přislíbila vláda, v praxi k ní ale nedošlo. Proto Asociace krajů ČR nedávno napsala dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, v kterém opakovaně apeluje na vládu, aby splnila své sliby.

O zvýšení mezd řidičů autobusů, které mají realizovat kraje, rozhodla vláda. V lednu premiér slíbil, že peníze na vyšší mzdy řidičů autobusů krajům pošle. Kompromisní návrh krajů dát na opravu silnic II. a III. tříd čtyři miliardy korun, které by kompenzovaly náklady regionů na mzdy řidičů, však o měsíc později kabinet odmítl a na krajské komunikace schválil miliardy tři. Ty ale po tuhé zimě na opravy nestačí a silnice tak dnes připomínají tankodromy.

Vláda také v minulosti slíbila, že se Státní úřad inspekce práce (SÚIP), který spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), zaměří v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů právě na kontroly dopravců. Později však ministryně práce a sociálních věcí krajům vzkázala, aby se s oblastními inspektoráty, začleněnými pod SÚIP, domluvily individuálně. Vyhrocená situace vede k tomu, že v mnoha krajích zvažují, že si založí vlastní dopravní podniky. V regionech také panují důvodné obavy z dalšího zvyšování mezd některým profesím, které vláda zamýšlí.

Děje se u vás něco zajímavého? Pošlete nám svůj tip na .

Vložil: Redaktor KL

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace