Zvýšení mezd řidičů rezonuje veřejnou správou. Navíc se dá čekat i nespokojenost řidičů městských autobusů, kteří přidáno nedostanou
22.02.2017
Foto: dpkv.cz
Popisek: Autobus karlovarského dopravního podniku
Zvýšení mezd řidičů rezonuje celou veřejnou správou. Ve středu o něm jednala předsednictva Asociace krajů ČR a Svazu měst a obcí ČR. Shodla se, že pošlou společný dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi a dalším předsedům koaličních stran s výzvou, aby situaci neprodleně řešili.
O mzdách řidičů autobusů jednala předsedkyně Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová s předsedou Odborového svazu dopravy Lubošem Pomajbíkem. „Většina krajů už má zvýšení mezd řidičů autobusů vyřešené. Tam, kde se tak ještě nestalo, o tom bude jednat nejbližší zastupitelstvo,“ říká Vildumetzová a dodává: „Kraje musíme řídit účelně, efektivně a hospodárně. Proto jsme řešili smlouvy, pomoc vlády s financováním a od státu požadujeme také kontroly dopravců, aby peníze skutečně poukázali řidičům. Vláda bohužel projednávání materiálu, který byl kompromisním řešením a posílil by finance na opravu silnic II. a III. tříd, v pondělí přerušila.“
„Preferujeme jednání před stávkou. Stávka je projev zoufalství, když se nemůžeme s někým dohodnout. Jde nám o to, aby zaměstnavatelé, tedy dopravci, peníze řidičům skutečně, a to co nejdříve, poukázali a řidiči je měli na svých účtech,“ říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík a dodává: „Považovali bychom za správné, kdyby se danou věcí vláda znovu zabývala. Už jen s ohledem na předchozí vyjádření ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové a premiéra Bohuslava Sobotky o participaci vlády na dané věci.“
Stát není vrchnost
Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci. Mzdy se mají zvýšit řidičům. Proto se nejdřív musí vyřešit dříve uzavřené smlouvy, které nelze vypovědět kvůli zákonu o zadávání veřejných zakázek. Tak, aby kraje postupovaly podle zákona. Smlouvy zanalyzovalo Ministerstvo pro místní rozvoj a navrhlo dodatky. Co se financí týče, kompromisním řešením je přidat krajům peníze na opravy silnic II. a III. tříd, aby výpadek krajských rozpočtů – po poukázání dalších peněz dopravcům – nebyl tak velký. Je naprosto zásadní, aby dopravci pečlivě vyčíslili náklady, které se zvýšením mezd řidičů souvisí, nelze poslat bianco šek. Rovněž je třeba pečlivě kontrolovat, zda peníze půjdou skutečně řidičům. To jde za Státním úřadem inspekce práce, který spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Aby se situace v budoucnosti neopakovala, je třeba, jak se rovněž shodla Asociace krajů ČR se Svazem měst a obcí ČR, zásadně změnit legislativu. Aby garantovala, že pokud samosprávám přibudou povinnosti, dostanou na to potřebné peníze a k dispozici budou mít i další nástroje. Samosprávy také apelují na vládu, aby úkoly s finančním dopadem zadávala včas a s ohledem na rozpočtový rok. Pokud se změny dělají neplánovaně v průběhu roku, negativně se to dotýká investic krajů, měst i obcí. Stát by měl vůči samosprávám uplatňovat nikoliv vrchnostenský, ale partnerský přístup.
Dopravní odbory požadují jednání s premiérem
Asociace krajů ČR chce připravit tabulku s přehledem aktuální situace se zvýšením mezd řidičů v jednotlivých krajích. Tu do soboty pošle předsedovi Odborového svazu dopravy Luboši Pomajbíkovi, aby dopravní odbory měly k dispozici čerstvé informace.
Odborový svaz dopravy také vydal oficiální prohlášení. Kvůli nevyřešené situaci se mzdami řidičů autobusů trvá celorepubliková stávková pohotovost. Dopravní odbory vyzývají vládu, aby situaci neprodleně řešila, požadují jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou. Obrátily se i na zaměstnavatele, aby jednali s kraji a bylo možné vést sociální dialog, na kraje, aby zvýšené náklady na mzdy neprodleně kompenzovaly, a oslovily také Svaz dopravy ČR, aby neprodleně uzavřel Kolektivní smlouvu vyššího stupně.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL