Ministerstvo dopravy jde proti memorandu uzavřenému s kraji. Občané ale nebudou řešit, jestli jde zanedbaná údržba a nesjízdnost silnice na vrub nějaké privátní firmy. Obviňovat budou kraj a hejtmana
22.09.2016
Foto: archiv PL
Popisek: Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik
Pravděpodobně jen prázdným gestem bylo ze strany ministerstva dopravy nedávné uzavření memoranda s kraji, na jehož základě by mohly regiony samy zajistit údržbu všech komunikací na svém území, tedy včetně silnic I. třídy a dálnic. Namísto očekávaných kroků, vedoucích ke změně legislativy, vypsalo ministerstvo veřejné zakázky, na jejichž základě může podepsat smlouvy na údržbu silnic s kýmkoliv ještě dřív, než vůbec bude možné na kraje tuto kompetenci převést.
Zatímco podle memoranda mezi ministerstvem a kraji by mělo dojít ke změně zákona a převodu kompetencí na kraje do konce března příštího roku, ze zadávacích údajů veřejné zakázky plyne, že smlouvy s budoucími vítězi výběrového řízení by měly být podepsány již do 15. března 2017. „Je to pro nás ze strany ministerstva dopravy velmi překvapivý postup. Na jedné straně nás nechají absolvovat složitá jednání, zástupci Asociace krajů ČR v červenci podepíší memorandum, v němž se ministerstvo zaváže upustit od zahájení zadávacího řízení na zajištění běžné a zimní údržby silnic I. třídy – a v plném rozporu s tím najednou vypíše Ředitelství silnic a dálnic zakázku. Z toho plyne jediné, podepsané memorandum zřejmě nemá pro ministerstvo žádnou váhu. Postup ministerstva ke všemu koliduje s usnesením vlády a návrhem zákona o pozemních komunikacích, který vláda doporučila sněmovně ke schválení,“ komentoval náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik.
Bez plánovaných legislativních změn nemohou do právě vypsané soutěže navíc vstoupit krajské příspěvkové organizace, neboť hospodaří s veřejnými prostředky. „Kraje převzaly údržbu silnic II. a III. tříd od státu v roce 2002. Za tu dobu investovaly nemalé veřejné peníze do silniční techniky a vybavení příslušných příspěvkových organizací. A teď jim stát znemožní se účastnit výběrového řízení? To by ve výsledku znamenalo, že tyto organizace nemohou hospodárně nakládat s veřejným majetkem. Na druhé straně, kdyby se přihlásily do výběrového řízení, mohl by to někdo napadnout, podle regulí Evropské komise v těchto výběrových řízeních nesmějí konkurovat soukromým společnostem," upozornil Pánik.
Závazný plán, nebo jen jako planý slib?
„Údržba silnic Karlovarského kraje je akciová společnost, které se to netýká, ale máme tady dalších devět krajů, jejichž příspěvkové organizace se soutěže účastnit nemohou. Pokud by ministerstvo skutečně memorandum nedodrželo, pak by tyto organizace nejspíš musely propustit část zaměstnanců, protože by jinak nedokázaly hospodařit beze ztráty. A musíme si uvědomit, že běžný občan nebude řešit, jestli zanedbaná údržba a nesjízdnost silnice jde na vrub nějaké privátní firmy, která nemá dostatečnou silniční techniku a vozový park. Bude to brát jako chybu kraje a hejtmana, který by se z pohledu lidí měl o dobrý stav silnic zasadit,“ dodal Pánik.
Kraje proto budou požadovat po ministerstvu dopravy vysvětlení, zda mají uzavřené memorandum a plánované legislativní změny brát dále jako závazný plán, nebo jen jako planý slib, který mezitím ministerstvo bez varování vzalo zpět.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Redaktor KL