Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Na vlastní kůži

Na vlastní kůži

Ivan Břešťák dělal krimi na Nově, má na kontě 1 200 reportáží. Nyní se vydává pro Krajské listy.cz tam, kam se bojí i benga

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Vycházející české hvězdy

Vycházející české hvězdy

Je jim sotva přes dvacet, přesto již nastartovaly raketovou kariéru

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho kulturního redaktora

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

Ministerstvo dopravy jde proti memorandu uzavřenému s kraji. Občané ale nebudou řešit, jestli jde zanedbaná údržba a nesjízdnost silnice na vrub nějaké privátní firmy. Obviňovat budou kraj a hejtmana

22.09.2016
Ministerstvo dopravy jde proti memorandu uzavřenému s kraji. Občané ale nebudou řešit, jestli jde zanedbaná údržba a nesjízdnost silnice na vrub nějaké privátní firmy. Obviňovat budou kraj a hejtmana

Autor: archiv PL

Popisek: Náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik

Pravděpodobně jen prázdným gestem bylo ze strany ministerstva dopravy nedávné uzavření memoranda s kraji, na jehož základě by mohly regiony samy zajistit údržbu všech komunikací na svém území, tedy včetně silnic I. třídy a dálnic. Namísto očekávaných kroků, vedoucích ke změně legislativy, vypsalo ministerstvo veřejné zakázky, na jejichž základě může podepsat smlouvy na údržbu silnic s kýmkoliv ještě dřív, než vůbec bude možné na kraje tuto kompetenci převést.

Zatímco podle memoranda mezi ministerstvem a kraji by mělo dojít ke změně zákona a převodu kompetencí na kraje do konce března příštího roku, ze zadávacích údajů veřejné zakázky plyne, že smlouvy s budoucími vítězi výběrového řízení by měly být podepsány již do 15. března 2017. „Je to pro nás ze strany ministerstva dopravy velmi překvapivý postup. Na jedné straně nás nechají absolvovat složitá jednání, zástupci Asociace krajů ČR v červenci podepíší memorandum, v němž se ministerstvo zaváže upustit od zahájení zadávacího řízení na zajištění běžné a zimní údržby silnic I. třídy – a v plném rozporu s tím najednou vypíše Ředitelství silnic a dálnic zakázku. Z toho plyne jediné, podepsané memorandum zřejmě nemá pro ministerstvo žádnou váhu. Postup ministerstva ke všemu koliduje s usnesením vlády a návrhem zákona o pozemních komunikacích, který vláda doporučila sněmovně ke schválení,“ komentoval náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik.

Bez plánovaných legislativních změn nemohou do právě vypsané soutěže navíc vstoupit krajské příspěvkové organizace, neboť hospodaří s veřejnými prostředky. „Kraje převzaly údržbu silnic II. a III. tříd od státu v roce 2002. Za tu dobu investovaly nemalé veřejné peníze do silniční techniky a vybavení příslušných příspěvkových organizací. A teď jim stát znemožní se účastnit výběrového řízení? To by ve výsledku znamenalo, že tyto organizace nemohou hospodárně nakládat s veřejným majetkem. Na druhé straně, kdyby se přihlásily do výběrového řízení, mohl by to někdo napadnout, podle regulí Evropské komise v těchto výběrových řízeních nesmějí konkurovat soukromým společnostem," upozornil Pánik.

zimní údržba komunikací

Závazný plán, nebo jen jako planý slib?

„Údržba silnic Karlovarského kraje je akciová společnost, které se to netýká, ale máme tady dalších devět krajů, jejichž příspěvkové organizace se soutěže účastnit nemohou. Pokud by ministerstvo skutečně memorandum nedodrželo, pak by tyto organizace nejspíš musely propustit část zaměstnanců, protože by jinak nedokázaly hospodařit beze ztráty. A musíme si uvědomit, že běžný občan nebude řešit, jestli zanedbaná údržba a nesjízdnost silnice jde na vrub nějaké privátní firmy, která nemá dostatečnou silniční techniku a vozový park. Bude to brát jako chybu kraje a hejtmana, který by se z pohledu lidí měl o dobrý stav silnic zasadit,“ dodal Pánik.

Kraje proto budou požadovat po ministerstvu dopravy vysvětlení, zda mají uzavřené memorandum a plánované legislativní změny brát dále jako závazný plán, nebo jen jako planý slib, který mezitím ministerstvo bez varování vzalo zpět. 

Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .

Vložil: Redaktor KL

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace