Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
TV glosy, recenze, reflexe

TV glosy, recenze, reflexe

Ať se díváte na bednu, anebo přes počítač, naši autoři jsou s vámi

Rozhovory na okraji

Rozhovory na okraji

Mimo metropoli, mimo mainstream, mimo pěnu dní

Svět Tomáše Koloce

Svět Tomáše Koloce

Obtížně zařaditelné články autora, který moc nectí obvyklé žánry, zato je nebezpečně návykový

Krajské listy mají rády vlaky

Krajské listy mají rády vlaky

Někdo cestuje po hopsastrasse (pardon, dálnicích), jiný létá v oblacích, namačkaný jak sardinka...

Škola, základ života

Škola, základ života

Milovický učitel je sice praktik, o školství ale uvažuje velmi obecně. A 'nekorektně'

Na Ukrajině se válčí

Na Ukrajině se válčí

Komentáře a vše kolem toho

Praha 2 novýma očima

Praha 2 novýma očima

Vše o pražské Dvojce

Album Ondřeje Suchého

Album Ondřeje Suchého

Bratr slavného Jiřího, sám legenda. Probírá pro KL svůj bohatý archiv

Chvilka poezie

Chvilka poezie

Každý den jedna báseň v našem Literárním klubu

Naše ekologie

Naše ekologie

Co si KL myslí a co mohou v této oblasti s čistým svědomím doporučit

Literatura o šoa

Literatura o šoa

Náš recenzent se holocaustu věnuje systematicky

Vaše dopisy

Vaše dopisy

V koši nekončí, ani v tom virtuálním na obrazovce

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Občasník šéfredaktorky, když má něco naléhavého na srdci. A zvířátko nakonec

Společnost očima KL

Společnost očima KL

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

To jsou ale paradoxy. Češi dřív šíleli po výrobcích z dovozu, teď se perou o staré socialistické hity. Hledá se Pedro - to vyprodali hned po ránu

22.10.2015
To jsou ale paradoxy. Češi dřív šíleli po výrobcích z dovozu, teď se perou o staré socialistické hity. Hledá se Pedro - to vyprodali hned po ránu

Foto: repro

Popisek: Obal žvýkačky Pedro

Jeden z nejoblíbenějších obchodních řetězců u nás opět dokázal vyvolat nákupní mánii. Tentokrát nikoliv kvůli nízkým cenám, ale díky kolekcí retro zboží, evokujícího socialistickou éru. Zákazníci většinou spíše než výhodnému nákupu podlehli vlně sentimentu nad výrobky, které kdysi měli rádi. Ale často odcházeli zklamaní, protože ty vůbec nejoblíbenější kousky zmizely okamžitě.

A nebylo to jediné zklamání. Škoda, že supermarket jinak zajímavou  akci  nedotáhl se vším všudy. Zatímco reklamní prospekt na „retro-týden“ byl stylově vyveden,  přímo v obchodě byl propagovaný  sortiment umístěn chaoticky a bez zvláštního označení či aranžmá. Možná šlo o tradiční past na zákazníky, donutit je, aby  při hledání toho, co je nejvíce zaujalo, koupili i  jiné zboží. A tak jsme na jednom místě objevili  kdysi populární dezert Metro, burisony v tradičním červenobílém sáčku, na jiném  zase oblíbený sýr Apetito nebo tvarohový dezert Termix. O kousek dál jsme narazili na znojemské okurky s původní etiketou, jinde zase na legendární mýdlo s jelenem, lak na vlasy Lybar či prací prostředek Namo.  

S retro puncem i bez

V úseku uzenin se krčil  gothajský salám, skutečně vyrobený podle původní receptury z roku 1977,  stejně jako krájený šunkový salám.  Na rozdíl od většiny produktů z dob minulých, u nichž se podařilo vytisknout i původní obaly, však byly uzeniny zabaleny do mikrotenové fólie, což retro punc zásadně zkazilo.  Naopak vůbec nejvěrohodněji evokoval někdejší „sámošky“ litrový plastový sáček s mlékem,  ale většinou zůstal bez povšimnutí. Éru nevzhledných obalů  připomněly také slepičí a gulášová polévka, bramborové knedlíky v prášku, melta nebo masox. 

Pedro a Pe-Po? Příliš pozdě!

Naopak bezkonkurenčně největšími hity se staly pevný podpalovač Pe-Po a kultovní žvýkačka Pedro. Když jsme se jí dožadovali u pokladny, sdělila nám přísná prodavačka: „To  jste měli přijít hned ráno. Měli jsme jí dost.“ Zklamání nad tím, že Pedro byl ihned vyprodán, projevila i řada dalších zákazníků. „Chtěla jsem vnoučatům tu žvýkačku ukázat. Často jim vyprávím o tom, jak málo dříve bylo cukrovinek, že jsme znali jednu žvýkačku, kačení mýdlo a šumák, případně gumové hady. Určitě by alespoň tu žvýkačku rádi ochutnali,“ vypráví s úsměvem  paní u pokladny. A dodává: „Tak snad příště.“

Lepší kvalita?

Je zajímavé, že retro týdne si všimla i některá „seriózní“ média. Například  web Lidovky.cz upozornil na to, že většina z nabízených „původních“ produktů ty původní  připomíná pouze navenek. Většina z nich má sice původní obal, který mimochodem není jednoduché vyrobit, ale s výjimkou uzenin nebyla použita původní receptura. A to hned z několika důvodů. Některé receptury není již možné dohledat, jiné by prý zase nesplnily dnešní kritéria kvality.  To si ovšem nemyslí zákazníci. Ti, co v rámci retro týdne ochutnali Termix, Kofolu nebo Vineu, tvrdí, že ty dřívější byly nesrovnatelně lepší.  Vlnu retrománie se snaží některé firmy využít a začínají dříve oblíbené věci  opět vyrábět. V regálech se tak zase objeví například  populární gothajský salám. Ostatně, Kofola prožívá  boom už dávno. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Adéla Hofmanová