Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Komentář Štěpána Chába

Komentář Štěpána Chába

Každý den o tom, co hýbe (anebo pohne) Českem

VIP skandály a aférky

VIP skandály a aférky

Vážně nevážně o událostech, které hýbou českým šoubyznysem

Přečetli jsme

Přečetli jsme

Noviny, časopisy, weby, nic zajímavého nám neunikne. S naším komentářem pak ani vám

Festivalové Vary 2018

Festivalové Vary 2018

Jako každý rok sledujeme dění na festivalu jako ostříž

Premiéry Pavla Přeučila

Premiéry Pavla Přeučila

Filmové hity. A kdy jindy než ve čtvrtek

Sobota Pavla Přeučila

Sobota Pavla Přeučila

O víkendu jen lehčí čtení od našeho komentátora

Dovolená

Dovolená

Série článků s informacemi, které je dobré vědět

Zápisníček A.V.

Zápisníček A.V.

Uplynulý týden očima šéfredaktorky. A zvířátko nakonec

Český poutník

Český poutník

René Flášar a jeho dobrodružné putování Českem na našich stránkách

Zmizelí Češi

Zmizelí Češi

René Flášar pátrá po osudech zmizelých, kteří se již dávno ztratili i z policejních svodek

Sex, pivo a rokenrol

Sex, pivo a rokenrol

Rockové příběhy; ve spolupráci s časopisem Rock´n ´all

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě slavní herci, herečky i zpěváci dobrovolně neřekli či neřeknou?

To jsou ale paradoxy. Češi dřív šíleli po výrobcích z dovozu, teď se perou o staré socialistické hity. Hledá se Pedro - to vyprodali hned po ránu

22.10.2015
To jsou ale paradoxy. Češi dřív šíleli po výrobcích z dovozu, teď se perou o staré socialistické hity. Hledá se Pedro - to vyprodali hned po ránu

Autor: repro

Popisek: Obal žvýkačky Pedro

Jeden z nejoblíbenějších obchodních řetězců u nás opět dokázal vyvolat nákupní mánii. Tentokrát nikoliv kvůli nízkým cenám, ale díky kolekcí retro zboží, evokujícího socialistickou éru. Zákazníci většinou spíše než výhodnému nákupu podlehli vlně sentimentu nad výrobky, které kdysi měli rádi. Ale často odcházeli zklamaní, protože ty vůbec nejoblíbenější kousky zmizely okamžitě.

A nebylo to jediné zklamání. Škoda, že supermarket jinak zajímavou  akci  nedotáhl se vším všudy. Zatímco reklamní prospekt na „retro-týden“ byl stylově vyveden,  přímo v obchodě byl propagovaný  sortiment umístěn chaoticky a bez zvláštního označení či aranžmá. Možná šlo o tradiční past na zákazníky, donutit je, aby  při hledání toho, co je nejvíce zaujalo, koupili i  jiné zboží. A tak jsme na jednom místě objevili  kdysi populární dezert Metro, burisony v tradičním červenobílém sáčku, na jiném  zase oblíbený sýr Apetito nebo tvarohový dezert Termix. O kousek dál jsme narazili na znojemské okurky s původní etiketou, jinde zase na legendární mýdlo s jelenem, lak na vlasy Lybar či prací prostředek Namo.  

S retro puncem i bez

V úseku uzenin se krčil  gothajský salám, skutečně vyrobený podle původní receptury z roku 1977,  stejně jako krájený šunkový salám.  Na rozdíl od většiny produktů z dob minulých, u nichž se podařilo vytisknout i původní obaly, však byly uzeniny zabaleny do mikrotenové fólie, což retro punc zásadně zkazilo.  Naopak vůbec nejvěrohodněji evokoval někdejší „sámošky“ litrový plastový sáček s mlékem,  ale většinou zůstal bez povšimnutí. Éru nevzhledných obalů  připomněly také slepičí a gulášová polévka, bramborové knedlíky v prášku, melta nebo masox. 

Pedro a Pe-Po? Příliš pozdě!

Naopak bezkonkurenčně největšími hity se staly pevný podpalovač Pe-Po a kultovní žvýkačka Pedro. Když jsme se jí dožadovali u pokladny, sdělila nám přísná prodavačka: „To  jste měli přijít hned ráno. Měli jsme jí dost.“ Zklamání nad tím, že Pedro byl ihned vyprodán, projevila i řada dalších zákazníků. „Chtěla jsem vnoučatům tu žvýkačku ukázat. Často jim vyprávím o tom, jak málo dříve bylo cukrovinek, že jsme znali jednu žvýkačku, kačení mýdlo a šumák, případně gumové hady. Určitě by alespoň tu žvýkačku rádi ochutnali,“ vypráví s úsměvem  paní u pokladny. A dodává: „Tak snad příště.“

Lepší kvalita?

Je zajímavé, že retro týdne si všimla i některá „seriózní“ média. Například  web Lidovky.cz upozornil na to, že většina z nabízených „původních“ produktů ty původní  připomíná pouze navenek. Většina z nich má sice původní obal, který mimochodem není jednoduché vyrobit, ale s výjimkou uzenin nebyla použita původní receptura. A to hned z několika důvodů. Některé receptury není již možné dohledat, jiné by prý zase nesplnily dnešní kritéria kvality.  To si ovšem nemyslí zákazníci. Ti, co v rámci retro týdne ochutnali Termix, Kofolu nebo Vineu, tvrdí, že ty dřívější byly nesrovnatelně lepší.  Vlnu retrománie se snaží některé firmy využít a začínají dříve oblíbené věci  opět vyrábět. V regálech se tak zase objeví například  populární gothajský salám. Ostatně, Kofola prožívá  boom už dávno. 

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.           

Vložil: Adéla Hofmanová

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace