To jsou ale paradoxy. Češi dřív šíleli po výrobcích z dovozu, teď se perou o staré socialistické hity. Hledá se Pedro - to vyprodali hned po ránu
22.10.2015
Foto: repro
Popisek: Obal žvýkačky Pedro
Jeden z nejoblíbenějších obchodních řetězců u nás opět dokázal vyvolat nákupní mánii. Tentokrát nikoliv kvůli nízkým cenám, ale díky kolekcí retro zboží, evokujícího socialistickou éru. Zákazníci většinou spíše než výhodnému nákupu podlehli vlně sentimentu nad výrobky, které kdysi měli rádi. Ale často odcházeli zklamaní, protože ty vůbec nejoblíbenější kousky zmizely okamžitě.
A nebylo to jediné zklamání. Škoda, že supermarket jinak zajímavou akci nedotáhl se vším všudy. Zatímco reklamní prospekt na „retro-týden“ byl stylově vyveden, přímo v obchodě byl propagovaný sortiment umístěn chaoticky a bez zvláštního označení či aranžmá. Možná šlo o tradiční past na zákazníky, donutit je, aby při hledání toho, co je nejvíce zaujalo, koupili i jiné zboží. A tak jsme na jednom místě objevili kdysi populární dezert Metro, burisony v tradičním červenobílém sáčku, na jiném zase oblíbený sýr Apetito nebo tvarohový dezert Termix. O kousek dál jsme narazili na znojemské okurky s původní etiketou, jinde zase na legendární mýdlo s jelenem, lak na vlasy Lybar či prací prostředek Namo.
S retro puncem i bez
V úseku uzenin se krčil gothajský salám, skutečně vyrobený podle původní receptury z roku 1977, stejně jako krájený šunkový salám. Na rozdíl od většiny produktů z dob minulých, u nichž se podařilo vytisknout i původní obaly, však byly uzeniny zabaleny do mikrotenové fólie, což retro punc zásadně zkazilo. Naopak vůbec nejvěrohodněji evokoval někdejší „sámošky“ litrový plastový sáček s mlékem, ale většinou zůstal bez povšimnutí. Éru nevzhledných obalů připomněly také slepičí a gulášová polévka, bramborové knedlíky v prášku, melta nebo masox.
Pedro a Pe-Po? Příliš pozdě!
Naopak bezkonkurenčně největšími hity se staly pevný podpalovač Pe-Po a kultovní žvýkačka Pedro. Když jsme se jí dožadovali u pokladny, sdělila nám přísná prodavačka: „To jste měli přijít hned ráno. Měli jsme jí dost.“ Zklamání nad tím, že Pedro byl ihned vyprodán, projevila i řada dalších zákazníků. „Chtěla jsem vnoučatům tu žvýkačku ukázat. Často jim vyprávím o tom, jak málo dříve bylo cukrovinek, že jsme znali jednu žvýkačku, kačení mýdlo a šumák, případně gumové hady. Určitě by alespoň tu žvýkačku rádi ochutnali,“ vypráví s úsměvem paní u pokladny. A dodává: „Tak snad příště.“
Lepší kvalita?
Je zajímavé, že retro týdne si všimla i některá „seriózní“ média. Například web Lidovky.cz upozornil na to, že většina z nabízených „původních“ produktů ty původní připomíná pouze navenek. Většina z nich má sice původní obal, který mimochodem není jednoduché vyrobit, ale s výjimkou uzenin nebyla použita původní receptura. A to hned z několika důvodů. Některé receptury není již možné dohledat, jiné by prý zase nesplnily dnešní kritéria kvality. To si ovšem nemyslí zákazníci. Ti, co v rámci retro týdne ochutnali Termix, Kofolu nebo Vineu, tvrdí, že ty dřívější byly nesrovnatelně lepší. Vlnu retrománie se snaží některé firmy využít a začínají dříve oblíbené věci opět vyrábět. V regálech se tak zase objeví například populární gothajský salám. Ostatně, Kofola prožívá boom už dávno.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na ');.
Vložil: Adéla Hofmanová