Andrej Babiš ve Znojmě: Peníze zůstávají, ministři odcházejí! A co se obchvatu týče...
04.12.2014
Foto: Městský úřad Znojmo
Popisek: Andrej Babiš během jednání ve Znojmě.
Byty, celníky, ale i dlouholetý problém obchvatu Znojma řešili ve Znojmě s ministrem financí Andrejem Babišem, který sem v prvním prosincovém týdnu zavítal na krátkou pracovní návštěvu. V rámci svého programu se setkal nejen s vedením města, ale i se zdejšími podnikateli.
Celníci nás zatěžují, říká Babiš
Na radnici přivítal Andreje Babiše starosta Znojma Vlastimil Gabrhel, místostarostka Olga Štefaniková a místostarosta Jan Fiala. Na společném jednání řešili otázku bytů zařazených do odloženého prodeje i chybějící celní referát. „Je správné šetřit, ale na patřičných místech. Celníci by měli našim firmám pomáhat a ne je zatěžovat,“ dodal k tématu Babiš.
Šéf finančního rezortu zároveň přislíbil i podporu v rámci jednání o zkrácení lhůty pro byty v odloženém prodeji. „Chtěli bychom, aby projekt Klíč 2018 skončil v uvozovkách v roce 2016, prostě a jednoduše dříve. Abychom stávajícím nájemníkům mohli nabídnout byty k odkupu co nejdříve,“ dodal starosta Vlastimil Gabrhel.
Projekt KLÍČ 2018, jehož cílem je odprodat stávajícím nájemcům, popřípadě dalším osobám, třiapadesát procent bytů ve vlastnictví města, je podle vedení města Znojma úspěšný. Většina nájemníků o koupi bytu, ve kterém žijí, stojí. Ilustruje to dokonale skutečnost, že dosud město Znojmo prodalo 72 procent z nabízených bytů.
Naprázdno – alespoň prozatím – měli vyjít zájemci, kteří obývají městské byty v domech, které se v nedávné době nějakým způsobem zhodnotily, přistavovaly nebo jinak upravovaly s přispěním státních dotací.
„Nespokojili jsme se však s pouhým konstatováním, že něco nejde,“ upozorňuje starosta města Vlastimil Gabrhel. Důkazem je intervence, se kterou se Znojmo obrátilo na Ministerstvo financí a Ministerstvo pro místní rozvoj.
Snaha byla korunována úspěchem právě v uplynulých dnech. Ministerstvo financí odpovědělo na žádost o zkrácení doby trvání zástavního práva k bytovým jednotkám, které byly vybudovány městem z dotace státního rozpočtu (jde půdní nástavby a vestavby), z dvaceti na deset let. Upozornilo sice, že dotační podmínky, stanovené pro poskytnutí dotace, nelze zpětně měnit, ale udělilo kladné stanovisko pro další postup. Jde o případy, kdy jde o zúžení zástavního práva váznoucího na celém objektu pouze na bytové jednotky vybudované z dotace formou nástavby, vestavby nebo přístavby již existujícího bytového objektu ve vlastnictví příjemce dotace.
Přeloženo do neúřední řeči to znamená, že ostatní byty v těchto domech by mohly být po dalších nutných krocích uvolněny pro prodej.
Zelená pro obchvat
Dalším tématem jednání za účasti ministra Babiše byla i dostavba znojemského obchvatu. Tu potvrdil i ministr Babiš. „Peníze zůstávají, ministři odcházejí,“ komentoval s nadsázkou situaci ministr Babiš. Potvrdil tak rozhodnutí Centrální komise Ministerstva Dopravy, která stavbě další části obchvatu v příštím roce dala zelenou. Do Znojma tak putuje investice ve výši 571 milionů korun.
Stavba začíná po 14 dlouhých letech konečně dostávat konkrétní obrysy. S výstavbou druhé etapy obchvatu se začne příští rok a hotovo bude v roce 2018. Celý obchvat včetně napojení na rakouské hranice přes Hatě by měl být hotov v roce 2022.
Podle projektu má znojemský obchvat vedoucí po silnici E59 z Prahy měřit 11 kilometrů a má odvést dopravu z centra Znojma východně od města. Přestože je umístění stavby v souladu s platným územním plánem města Znojma a obcí Dobšice, Nový Šaldorf-Sedlešovice, Kuchařovice a Suchohrdly schváleným pro správní území města Znojma městským zastupitelstvem již 4. 9. 2000, a stavba je i v souladu s politikou územního rozvoje České republiky schválenou vládou České republiky v červenci 2009, bylo zatím postaveno pouze 15 % plánované silnice. Stavbu obchvatu totiž do této chvíle paralyzovala malá politická vůle Prahy obchvat dostavět i tzv. občanští aktivisté sídlící ve Znojmě i mimo něj.
V souvislosti s obchvatem se i ministr Babiš dotkl také tématu složité administrace u dopravních staveb. Tu by chtěl novou legislativou podstatně zjednodušit.
Ministerstvo dopravy má v České republice už dlouho „černého Petra“. Jako odborník měl rezort spasit Babišův kandidát, Antonín Prachař. Ke Znojmu konkrétně působil vstřícně. Začátkem října letošního roku zveřejnil i přímo prohlášení k obchvatu. „Je třeba jasně rozlišovat kroky plánované v krátkodobém a dlouhodobém horizontu. Pouze neobjektivní manipulace s fakty, typická pro předvolební období, může vést k tvrzením, že ministerstvo dopravy škrtlo dosavadní přípravu obchvatu Znojma,“ uvedl například ke spekulacím o zastavení plánované stavby obchvatu Prachař, nyní už bývalý ministr dopravy.
K tématu se letos vyjádřili přímo babišovci za Znojemsko. Zmínili mimo jiné, že jednají se zástupci sdružení Obchvat. „Výsledkem jednání hnutí ANO se zástupci sdružení Obchvat je dohoda o tom, že pokud se nám podaří projednat s ministerstvem dopravy stavba úsporné úrovňové křižovatky na Suchohrdelské ulici, pak oni budou s touto variantou souhlasit a nic nebrání vydání shora zmiňovaného územního a potažmo stavebního povolení, kterým se již rozestavěná část obchvatu napojí na stávající silnici,“ stojí mimo jiné v říjnovém prohlášení znojemské lídryně hnutí ANO Olgy Štefánikové, která mimo jiné uvedla, že hlavní iniciativou místní organizace hnutí ANO je, aby auta jezdila po dnes rozestavěném obchvatu již za tři roky.
Stalo se u vás něco, co by měli ostatní vědět? Napište na .
Vložil: Lucie Bartoš