Kraj / sekce:
Okres:
obnovit
Volby 2017

Volby 2017

Odvolili jsme, teď se rokuje o vládě

Letošní Karlovy Vary

Letošní Karlovy Vary

Co se dělo na festivalu

Kultura

Kultura

Knížky rádi čteme, rádi o nich píšeme. Nechybí exkluzivní recenze

Životní knockouty

Životní knockouty

Dal vám život ránu na solar? Nejste v tom sami, čtěte skutečné příběhy

Kauza uprchlíci

Kauza uprchlíci

Legální i nelegálni migranti je problém, který hýbe Českem

Tajnosti slavných

Tajnosti slavných

Chcete vědět, co o sobě celebrity dobrovolně neřeknou?

Rozhovory

Rozhovory

Politici, umělci, zkrátka každý, kdo má co říci

V českých mešitách se hlásá nenávist. Nevěřme propagandě, že nám nic nehrozí! varuje bývalý muslim a expert na islám Lhoťan

08.03.2015
V českých mešitách se hlásá nenávist. Nevěřme propagandě, že nám nic nehrozí! varuje bývalý muslim a expert na islám Lhoťan

Autor: Facebook

Popisek: Bývalý muslim Lukáš Lhoťan

ROZHOVOR Podle bývalého muslima, autora knihy Islám a islamismus v České republice Lukáše Lhoťana, je nesmysl pokoušet se zabránit výstavbě mešity tam, kde již existuje muslimská komunita. Prý to škodí snahám o kontrolu islamistické scény. Občané by se neměli nechat ukolébat propagandou, že nám nic nehrozí, že muslimů je zde pár. Měli by podporovat ty politiky, a je jedno jestli z levice či z pravice, kteří se tomu problému věnují, a naopak nevolit ty, kteří se zaprodávají muslimům.

Dolní komora rakouského parlamentu schválila novelizaci sto let starého zákona, kterým bylo v tehdejším Rakousko-Uhersku uznáno islámské vyznání hanafíjského ritu. V zákonu se například zakazuje financování islámských organizací a mešit ze zahraničí. Na druhou stranu se ovšem školství víc otevírá islámu a jeho výuce. Co si o tomto zákonu myslíte?

Je to čirý populismus, který neuspokojí ani muslimy ani odpůrce islámu. Je to například vidět na tom, že odpor proti tomuto zákonu jde napříč rakouskými multikulturalisty, muslimy i odpůrci islámu. Nakonec tato norma jen ztěžuje práci bezpečnostním silám a expertům na islamizaci, a naopak dává islamistům další možnost, jak upevnit svou pozici v Rakousku.

V čem podle vás zákon ztěžuje práci bezpečnostním službám?

Například tím, že zakazuje finanční podporu mešitám ze zahraničí. Kdyby jim opravdu chtěli ‘zatrhnout tipec‘, tak by naopak schválili, že veškeré příjmy mešit se musí zveřejňovat, a to tak, že bude uvedena výše a původce příspěvků. Takhle se jen vytvoří obstrukce, kterou islamisté snadno obejdou přes nastrčené osoby. Experti tak budou mít ještě víc ztíženou možnost identifikovat, kdo mešity doopravdy financuje. Podívejte se na neschopnost rakouských tajných služeb infiltrovat islamistické struktury v Rakousku v souvislosti s aktivisty, napojenými na Islámský stát, a pak si řekněte: Budou schopni ještě navíc zjistit, jestli je dárce peněz pro mešity skutečně pravým dárcem peněz?

A v čem islamistům pomůže zákon upevnit pozice?

Například prostřednictvím uzákonění nároku muslimů pronikat do věznic, škol či do armády. Je již zjištěno z USA a západní Evropy, že se mnozí muslimové radikalizovali právě ve věznicích pod vlivem působení radikálních imámů. Jak asi bude rakouská tajná služba a ministerstvo vnitra monitorovat, že lidé, působící ve věznicích, neradikalizují vězně? Vždyť jedním z hlavních cílů islamistů je infiltrovat bezpečnostní síly evropských zemí …. A nakonec i ten zmíněný zákaz financí ze zahraničí umožní islamistům skrze nastrčené osoby jako sponzory kontrolovat mešity.

Tvrdíte, že rakouské bezpečnostní síly nejsou schopny pokrýt aktivity islamistů a efektivně je infiltrovat. Proč si to myslíte?

Infiltrovat islamisty – to není jako z bondovky nebo nějakého bulvárního hollywoodského filmu. Tam potřebujete člověka s pevnými nervy, ideově přesvědčeného, který nejen že se dokáže dvacet čtyři hodin denně tvářit jako přesvědčený islamista, ale musí islám opravdu i praktikovat – modlit se, znát islámskou teologii a islámskou praxi. Izraelští či ruští rozvědčíci by o tom mohli vyprávět. Stačí jedna malá chyba a takový agent-infiltrátor je prozrazen.

Podívejte se jen na případy, které jsem odhalil z brněnské mešity, opakovaně se tam kázaly věci, které bezpečnostní experti považují za jasné projevy extremismu a náboženské nesnášenlivosti. Ale česká kontrarozvědka BIS o těch obdobích, v nichž se ony projevy odehrály, tvrdila, že je mešita bezproblémová. Takže buď o tom věděla, nebo nevěděla, otázkou je, co je horší. ‘Slepá a hluchá‘ tajná služba, nebo tajná služba, kryjící z nějakého důvodu islámský extremismus? A podobné poznatky jsou i v Rakousku.

V České republice sílí snahy o zákaz výstavby mešit a zabránění vzniku lokalit osídlených muslimy, například v Modlanech u Teplic. Je to podle vás správný postup?

Víte, je nesmysl pokoušet se zabránit výstavbě mešity tam, kde již existuje muslimská komunita. Jednak je to v rozporu s naší demokratickou ústavou a jednak to opět škodí našim snahám o kontrolu islamistické scény. Pokud je někde dost muslimů na to, aby si postavili mešitu, dobrá, ať si ji postaví. Ale v souladu s územním plánem a architekturou. Když jim ji zakážeme, tak si ji udělají jinak a nám se bude hůř kontrolovat, co se v takové ilegální mešitě děje, hlásá a kdo ji ovládá.

Druhá věc je vznik islámských kolonií, v současné době hlavně v Modlanech u Teplic. Žijeme v demokracii a v tržním hospodářství. Když se nějaký občan rozhodne prodat svou půdu muslimovi, je to legální, když je ta půda předtím změněna na stavební pozemek, je to legální a když je případný prodejce půdy zároveň i politik, tak je otázkou, nakolik bere na zřetel morální odpovědnost vůči voličům a nakolik osobní prospěch. Opět je to však legální. Jenže co je legální, nemusí být ještě morální. Pak je jen otázkou, jak se zachovají voliči takového politika. Zároveň je to od takového politika bezohlednost a bezcharakternost, když ví, jaké problémy jsou v lokalitách, kde převažují muslimové, a přesto své sousedy a občany své obce hodí kvůli zisku přes palubu. Riskuje, že budou muset žít v islámské enklávě a budou v budoucnu možná vystaveni šikaně, protože nejsou muslimové. A občanům, kteří s tím nesouhlasí, již nezbývá příliš možností, jak vzniku islámské enklávy zamezit.

Opravdu nemají občané možnost, jak se v takové situaci bránit?

Nežijeme v islámské Palestině, kde se za prodej půdy Židovi popravovalo. Jsou to naše politické strany a politici, kteří schválili zákony, umožňující celou tuto situaci. Museli bychom vystoupit z Evropské unie a zrušit naši demokratickou ústavu, aby se takovýmto věcem dalo zabránit. Skutečnosti se dají zpomalit, ale ne zastavit. Dříve či později si muslimští investoři prosadí svou, a jak je vidět na případě Modlan a Teplic, najde se dost lidí, kteří jim budou v jejich záměrech s nadšením pomáhat.

Co by podle vás měli tedy občané dělat?

Občané by se neměli nechat ukolébat propagandou, že nám nic nehrozí, že muslimů je zde pár. Měli by podporovat ty politiky, a je jedno jestli z levice či z pravice, kteří se tomu problému věnují. Ale kteří se věnují dlouhodobě a pragmaticky, nejen populisticky před volbami nebo po nějakém islamistickém útoku. Jako by se občané měli vzdělávat, co to islám vlastně je, tak by i politici měli podpořit vznik instituce, která by kriticky zkoumala jak islám a jeho historii, teologii a jeho praktickou realizaci, tak i vývoj české muslimské komunity a potenciální projevy extremismu.

Bohužel dnes v České republice dosud neexistuje žádný ústav či organizace, která by se této problematice věnovala. Jsou zde pouze instituce, které, při vší úctě k mnoha odborníkům, co v nich působí, lakují islám narůžovo. Poskytují občanům a politikům jen ty informace o islámu, které jsou pozitivně stavěné nebo neutrální, ale zcela chybějí informace kritické. Je tedy načase založit instituci, která by mohla problém islamizace nejen zkoumat, nýbrž s touto problematikou také pohnout směrem k přijatelnému řešení.

Kdo je Lukáš Lhoťan

Lukáš Lhoťan je bývalý muslim a autor knih Islám a islamismus v České republice a Ježíš Kristus a islám, dříve redaktor košer finančního webu Shekel.cz, analytik Da Vinci Prague Institute, o. s. V letech 1998 až 2010 byl spolupracovníkem předsedy českých muslimů Muneeba Hasana Alrawiho, do roku 2012 byl členem Muslimské obce v Brně, absolvent vzdělávacích kurzů o islámu saúdskoarabské World Assembly of Muslim Youth. V roce 2010 absolvoval studijní pobyt v USA The International Visitor Leadership Program.

Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh  na ');.

 

Vložil: Redaktor KL

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.Další informace