Noviny spekulují nad Velkou cenou Brna. Má smysl zachraňovat prodělečný podnik? A je Hašek zachránce?
20.01.2015
Foto: Jihomoravský kraj
Popisek: Grand Prix
Kdo nakonec vyhraje přetahovanou o podnik, který sice účetně prodělává, ale z nějakého důvodu ho všichni chtějí pořádat? Nejspíš to nebude tak prodělečný podnik, jak to vypadá. Alespoň to píší některá média o Velké ceně silničních motocyklů v Brně.
Padesátý ročník Velké ceny silničních motocyklů se nejspíš v srpnu pojede. Vláda ve středu poskytla 30 milionů korun, které okruh majiteli licence dluží za loňský "zalistovací“ poplatek. Zaplatit dluh je třeba kvůli tomu, aby se závod letos vůbec konal.
Například MF Dnes však přemítá nad tím, zda je tento závod opravdu pro Brno tak důležitý. Rok co rok pořádající Automotodrom prý nahlas hořekuje, že na pořádání MotoGP nemá dost peněz a žádá o podporu stát, město, kraj.
Sledovat závod přijíždějí do Brna desítky tisíc milovníků rychlých motorek i televize z celého světa. Noviny poukazují na to, že Brnu nezbylo celkem nic, čím by mohlo zaujmout na mezinárodní úrovni. „Brněnské veletrhy mají svůj zenit za sebou, funkcionalistický unikát, vila Tugendhat, nemůže v počtu návštěvníků závodu konkurovat. Na hrad Špilberk či kostnici si turisté vyhrazují půl dne na cestě mezi Prahou a Vídní,“ konstatuje se v článku.
Podle analýzy společnosti KPMG, kterou prý rád šermuje hejtman Michal Hašek (ČSSD), návštěvníci MotoGP utratí v Brně mezi 750 miliony a jednou miliardou korun. Představa, že zahraniční návštěvníci budou kvůli MotoGP v Brně trávit týden, je údajně hodně optimistická. Odhady sice neexistují, ale obsazenost hotelů svědčí spíš o tom, že pro mnohé je to akce jednodenní. Kempaři vydělají, jak jsou na tom brněnští obchodníci či hoteliéři, je věc druhá.
Hašek se tváří jako zachránce
Situace s nedostatkem peněz se tedy podle MF Dnes nejspíš bude opakovat. A promotér závodu, společnost Dorna, to údajně ví. Loni podepsala smlouvu na pořádání závodu pro rok 2016 také s Red Bull Ringem ve Spielbergu. Dorna tedy Brno nepotřebuje. Závod se může jet příští rok v Rakousku. Brno se bez Dorny ale neobejde. Pokud o její licenci přijde, může zapomenout na to, že by se na Masarykův okruh sjeli nejlepší závodníci.
O závody však stojí hejtman Michal Hašek. Založil krajskou společnost s ručením omezeným, která má závod od roku 2016 pořádat. Tvrdí, že tím chce Velkou cenu zachránit.
Psali jsme:
Jihomoravský kraj podnikl další krok k pořádání motocyklové Grand Prix, hejtman Hašek je její velký příznivec
Kdo nakonec vyhraje přetahovanou o podnik, který sice účetně prodělává, ale z nějakého důvodu ho všichni chtějí pořádat, se prozatím neví.
Hejtman Hašek kromě toho v listopadu loňského roku spolu s prezidentem Autoklubu České republiky Roman Ječmínek podepsali memorandum o spolupráci mezi Autoklubem ČR a Jihomoravským krajem. „Nejde jen o Grand Prix ČR, memorandum se věnuje více sportovním akcím na území jižní Moravy. Věřím, že budeme příkladem pro další regiony. Jsme první, doufám, že nezůstaneme jediní,“ uvedl tehdy po podpisu hejtman Michal Hašek. Obsahem memoranda je také spolupráce v oblasti schvalování sportovních podniků konajících se na veřejných komunikacích (zejména rally, závody automobilů do vrchu, závody motocyklů na přírodních okruzích a podobně). V oblasti zájmové činnosti půjde zejména o podporu veteránských akcí (veteránské srazy, výstavy historických vozidel) a podporu akcí v oblasti mototuristiky a karavaningu.
Válcuje vás život, úřady, politici? Pošlete nám svůj příběh na .
Vložil: Lucie Bartoš